Prejsť na prechode pre chodcov na červenú ťa už čoskoro môže vyjsť draho

  • Počet usmrtených chodcov na cestách vzrástol
  • Polícia bude prísnejšie pokutovať peších, ktorí nedodržiavajú zákony
  • Počet usmrtených chodcov na cestách vzrástol
  • Polícia bude prísnejšie pokutovať peších, ktorí nedodržiavajú zákony

Niektoré zákony nás chránia, iné sú príliš prísne, ba až zbytočné. A potom je tu individuálna zodpovednosť, ktorá nie vždy funguje.

Podľa štatistík polície SR vzrástol počet úmrtí chodcov pri nehodách. Chodci totiž často chodia na červenú, mimo prechodov pre chodcov či preliezajú zvodidlá, aby sa dostali na druhú stranu cesty rýchlejšie.

Skutočný problém je možno v tom, že infraštruktúra je nastavená zle. Prechody pre chodcov sú napríklad často niekoľko desiatok až stoviek metrov od zastávky MHD a chodec by sa poriadne nachodil, keby mal prechádzať len cez prechody. Mnohí riskujú život, aby prebehli cez cestu a stihli spoj do práce. Dôvodov je mnoho.

Polícia sa rozhodla, že bude chodcov prísnejšie pokutovať, aby dosiahla ich väčšiu bezpečnosť. Pokutu môžeš dostať, keď pôjdeš cez cestu mimo prechodu pre chodcov, na červenú, prekonávať prekážky (závory, zvodidlá, atď), alebo keď sa ocitneš na ceste mimo obce za zníženej viditeľnosti bez reflexných prvkov.

Majú pokuty pre chodcov zmysel?

O tom môžeme len „neodborne“ polemizovať. Vo vyspelých krajinách ako je napríklad Holandsko, riešia problémy ich vyriešením, nie trestaním tých najzraniteľnejších. V Rotterdame nainštalovali semafory, ktoré majú senzory na dážď – keď prší, semafor dá na križovatke prednosť chodcom a cyklistom, aby nemuseli dlho moknúť alebo riskovať život prebiehaním na červenú. Doba čakania sa im skráti z troch minúť na 40 sekúnd.

Nejde predsa o to, aby sa v mestách žilo čo najlepšie?