Samuel Pokorný – matador vo svete mobilných aplikácii

  • Samo Pokorný je jeden z prvých ľudí, ktorí sa zahryzli do vývoja mobilných aplikácii pre iOS. Tento rok organizuje druhý ročník mobilnej konferencie MobCon, na ktorú sa mu podarilo pritiahnuť niekoľko zaujímavých mien.
FINmanager57502 copy 2
  • Samo Pokorný je jeden z prvých ľudí, ktorí sa zahryzli do vývoja mobilných aplikácii pre iOS. Tento rok organizuje druhý ročník mobilnej konferencie MobCon, na ktorú sa mu podarilo pritiahnuť niekoľko zaujímavých mien.

Ahoj Samo, predstav nám seba. Kto si, čo si, čo robíš?:)

Ahoj, som jedným zo spoluzakladateľov appkového štúdia eGlu, venujem sa business developmentu, ale dosť rýpem do testovania, UX a dizajnu. S kolegom sme tiež založili Wakelake, čo je Wakeboard park na Zlatých Pieskoch, kde sme po práci chodievali jazdiť a videli sme v ňom veľký potenciál.

 

Čo bola tvoja úplne prvá appka?

Našu prvú appku sme spravili v roku 2010 pre Miss Slovensko. Veľmi sme sa tešili, že sme chytili prvého klienta, aj keď to bolo barterovou formou.

Optimized-IMG_3001

foto: archív S.P.

eGlu funguje už niekoľko rokov. Čo viedlo ku vzniku?

Ako nadšenci nových technológií a predstavenia nového OS na iPhone, kde Apple otvoril svoj systém pre vývojárov appiek, sme chceli rozhodne byť pri zrode nového segmentu. Videli sme v tom veľký potenciál, tak sme začali skladať tím.

 

Vypracovala sa až na jednu z najväčších spoločností na Slovensku. V čom tkvie jej dlhodobé USP (unique selling proposition) voči konkurencii?

Myslím, že náš drive, skúsenosť, know how a schopnosť vytvoriť pridanú hodnotu. Nepúšťame sa do všetkého, dokonca sme prešli fázou, keď sme videli, že odovzdávame naše myšlienky a projekty a z dlhodobého hľadiska to pre nás nepredstavovalo perspektívu. Aj na základe toho sa snažíme teraz vyberať projekty, ktoré nás samých posunú ďalej, prípadne projekty, na ktorých máme tiež angažovanosť.

Viedlo nás to k vytvoreniu konceptu technologického štúdia, kde každý v tíme sa priamo podieľa na zisku z daného projektu. Ten je kompletne prerozdelený podľa merateľnej angažovanosti.

eGlu 15.12.2014 1800x1200pix 025

foto: Vladimír Škuta, firminside.com

Za tie roky ste toho museli vyvinúť veľa. Aké sú vaše najzaujímavejšie/najúsmevnejšie momenty/appky? :)

Asi najzaujímavejšia pre nás bola oficiálna appka pre IIHF, veľa nás naučila, dostali sme sa do kontaktu so zahraničným klientom zo Švajčiarska, ktorý na nás preniesol veľa znalostí o tom, ako pracovať pre náročného klienta a na čo si dávať pozor pri našich výstupoch. Najúsmevnejšie sú momenty pri vývoji, keď nás klient oslovil, že chce niečo na poslednú chvíľu a chalani ťahali dlhé dni, vtedy vymyslíte hocičo, len aby bola práca zábavou. Pre mňa nie až tak zábavné sú momenty, keď odhalím nejaký easter egg v našej aplikácií, ako napríklad funny fotografie po istej aktivite, no chalani sa na tom veľmi dobre zabávajú.

 

Si zároveň aj organizátorom mobilnej konferencie MobCon. O čo ide?

Cítili sme potrebu spraviť osvetu o vývoji a segmente mobilných aplikácií ako takom. Stretávali sme sa totižto často s tým, ako si vývojári mysleli, aký majú úžasný nápad, ako spravia dieru do sveta a ako na ňom zarobia kopec peňazí. Chceli sme preto dať dokopy všetky články ktoré sú potrebné na to, aby projekt mohol byť úspešný. Nestačí teda mať kvalitnú appku, treba aby dobre vyzerala, aby mala dobrý UX, aby ste mali na tíme ľudí, čo ju vedia predať a tiež aj niekoho kto vám pomôže s financiami.

Preto vznikol MobCon. Našim konceptom bolo spraviť konferenciu cenovo dostupnú, tak aby si ju mohli dovoliť aj mladí ľudia, čo začínajú v tomto segmente.

Tento rok sa podarilo skutočne niečo výnimočné. Podarilo sa mi presvedčiť veľké zahraničné kapacity, aby prišli a podporili MobCon. Príde Geroge Berkowski, ktorý povie o tom, ako vybudovať miliardovú aplikáciu. Ross Kingsland, ktorý zase povie, ako spustiť raketové predaje takejto aplikácie a tiež Chris Do, ktorý meria dlhú cestu z Kalifornie, aby nám povedal, ako sa skamarátiť s klientom a spraviť dobrý dizajn.

Samozrejme sme lineup doplnili aj našimi lokálnymi hviezdami ako Jakub Ptačin, Katka Klinková, Ján Ilavský, a mnohí iní. Tiež sme považovali za nutné zamerať sa s prednáškami aj na zdravé stravovanie a osobnostný rast. Pretože v tejto hektickej dobe ľudia zabúdajú, aké dôležité je správne stravovanie, rovnováha medzi prácou a súkromím a tiež dobrá organizácia svojho času.

2015-5-27-71489A

foto: archív S.P.

Veľa slovenských eventov má skvelý program, no samotné riešenie už nie. Zádrh nastáva pri realizácii a samotnej atmosfére. Ako to má poriešené MobCon?

Keďže MobCon je hlavne o dobrej atmosfére snažíme sa ho organizovať tak uvoľnenejšie, nie je to klasická konferencia, skôr stretnutie ľudí a odovzdávanie ich skúseností. Jano Gordulič nám už minulý rok spravil výbornú prednášku, kde si uťahoval z tohto sveta a na ľudí to malo veľmi pozitívny vplyv. Snažíme sa týmto odľahčiť informáciami nabité prednášky zábavou a naladiť ľudí na networking.

 

Toto je druhý rok, čo bude MobCon zorganizovaný. Čo ste sa ako organizátori naučili minulý rok, a čo posuniete ďalej tento rok?

Tento rok budeme mať zaujímavé stánky v spoločných priestoroch, kde budú rôzne gadgety a vychytávky, budeme v nových a pekných aulách FIITky, a hlavne budeme mať super spíkrov a viac staffu.

mobcon

foto: FB/eGlu

Máte spíkrov zvučných mien sveta mobilných aplikácii ako je George Berkowski, Ross Kingsland, či Chris Do. Ako natrafili na naše malé Slovensko? :)

Skôr ja som natrafil na nich. :) Ani jeden tu ešte nebol a aj vďaka tomu to berú ako spoznávanie a výlet do nového mesta. George je známy tým, že má za sebou niekoľko úspešných appkových projektov so slušnými exitmi. Analyzoval 43 najúspešnejších firiem s miliardovými valuáciami a porozpráva, ako nájsť potenciál a dieru na trhu. Ross zase robil kauča napr. pre Lamborghini a Virgin a pomáhal im boostnuť predaje ich produktov, je to človek čo si bežne pýta za vystúpenia a kaučing desaťtisíce eur. Chris Do je zase šéfom agentúry Blind.com v Kalifornii a medzi jeho klientov patrí Google, Electronic Arts, Sony, Audi, Microsoft, Xbox, Intel, Nike, Land Rover a mnohé iné populárne spoločnosti. Sú to všetko veľké mená a preto vyzývam každého, aby si nenechal ujsť príležitosť vypočuť si ich na MobCone.

 

Akým smerom ubiehajú vývoj mobilných aplikácii? Kde je priestor na ďalší rozvoj a inovácie?

Už dávno to nie sú marketingové aplikácie, ale skôr komplexné a robustné IT riešenia, čo prinášajú pridanú hodnotu, či už pre klientov alebo priamo pre spoločnosti čo ich vlastnia. Priestor je skutočne veľký a nie je to iba v Gaming industry aj keď okolo toho je teraz asi najväčší boom. Teraz je veľký focus na Fintech a bankovníctvo vo všeobecnosti myslím, že v tesnom závese sa drží zdravotníctvo. Každopádne na MobCone budeme hovoriť aj o tomto.

 

Na záver, čo odporúčaš začínajúcemu vývojárovi?

Aby nežil iba vo svojom svete, aby sa nebál zdieľať nápady a myšlienky ľudom vo svojom okolí, aby sa skôr zameral na to, ako využívať existujúce produkty/služby a skôr budoval produkty na nich, namiesto toho, aby išiel bezhlavo po niečom vlastnom. A hlavne, aby si vždy validoval, že jeho teória je skutočne správna tým, že vypustí do sveta iba najzákladnejšiu funkcionalitu, v opačnom prípade (v prípade neúspechu) ho to bude stáť veľa energie, peňazí a úsilia. Tiež odporúčam, aby prišiel na MobCon a rozšíril si svoje vedomosti :)

profile - TD edit small

foto: archív S.P.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech