Separova treska NEVIEM čelí kritike, označili ju za prebalený produkt. Firma sa bráni (EXPERTI)
- Známy raper predstavil „inovatívnu“ tresku
- Podľa odborníkov však nejde o nič nové, len o rebranding existujúceho produktu

- Známy raper predstavil „inovatívnu“ tresku
- Podľa odborníkov však nejde o nič nové, len o rebranding existujúceho produktu
Raper Separ pred pár dňami zverejnil na sociálnych sieťach „revolučnú“ novinku – vlastnú tresku s názvom NEVIEM.
Produkt prezentuje ako výživnú a kvalitnú alternatívu klasickej tresky s vysokým obsahom bielkovín, v modernej receptúre bez zbytočných „šrotov“. Kampaň, podporená videami na Instagrame a TikToku, zaujala fanúšikov aj širšiu verejnosť.
Čoskoro sa však objavili hlasy, ktoré spochybňujú, či ide skutočne o nový produkt. Téme sa na sociálnej sieti LinkedIn venoval aj moderátor Adam Sipos, ktorý zverejnil status s nadpisom: „Klamstvo rapera Separa a jeho ,revolučnej‘ tresky“.
„Separ pred niekoľkými dňami odpálil svoju novinku. Separovu tresku s názvom NEVIEM. Výborná, plná proteínov, žiadne ,šroty‘ v zložení, ako hovorí vo svojich videách. Má to však jednu chybu: je to klamstvo, ktoré sa spolieha na silný marketing,“ napísal Sipos.
Podľa neho Separova treska nie je novým produktom, ale len rebranding už existujúcej Tresky Cottage Exklusiv, ktorú pod značkou Ryba vyrába spoločnosť Preto Ryba Žilina.
„Porovnal som si zloženie tejto ,cottage tresky‘, ktorá je na trhu dlhšie, so Separovou treskou. A čo som zistil? Nič. Žiadny rozdiel. Žiadny super produkt, žiadna výnimočnosť, len nový dizajn,“ pokračoval.
Sipos zároveň upozornil na to, že bielkovín je v produkte viac len preto, že treska NEVIEM má väčšiu gramáž – 200 gramov namiesto pôvodných 140. „Inak je všetko rovnaké, totožné. Nič viac, nič menej. Vyrobili nový dizajn, zväčšili gramáž a zapojili Separa,“ uzavrel.
Reakcia z Ryby: Nie je to tajomstvo
Na kritiku Siposa reagoval Michal Britvík, CEO Ryby Žilina. „Môžete, prosím, konkrétne definovať to Klamstvo? To, že si SEPAR vybral ako svoj merch práve našu Tresku COTTAGE EXKLUSIV, nie je ani tajomstvo a už vôbec nie náhoda. Pri komunikácii si obzvlášť dávame pozor, aby sme nekomunikovali nepravdy. Ak je témou kategória produktov privátnych značiek, tak to nebude o SEPAROVI. Tento týždeň sa, mimochodom, koná PLMA v Amsterdame.“
Z jeho vyjadrenia vyplýva, že spolupráca so Separom bola postavená na existujúcom produkte, ktorý bol už dostupný v obchodnej sieti. S logom rapera a novým dizajnom sa teraz predáva ako separátny produkt pod iným názvom.
Sipos však v odpovedi Britvíkovi trvá na svojom. „Problémom, samozrejme, nie je táto spolupráca – skôr marketing okolo toho. Klamstvo napríklad spočíva v tom, že hudobník komunikuje – žiadne ,šroty‘ – dáva tým najavo, že jeho treska je niečo viac ako iné – a to nie je pravda, lebo vaša cottage treska je rovnaká, len ste zmenili veľkosť. Nedali ste si ani tú námahu, že by ste pre Separa vyrobili niečo špeciálne. Čo je v poriadku, ja prajem všetkým stranám, len som poukázal na to, že tento výrobok nie je tým, čím sa marketingovo tvári.“
Názor expertov na marketing
Do verejnej diskusie sa pridalo viacero marketingových profesionálov.
„Aj nový obal či nová gramáž môže byť ,novinka‘. Bežne sa robia kampane na redizajn či rebranding. Zachytil som, že toto je limitovaná edícia tresky k novému albumu pána Separa. Samozrejme, úplne fér by bolo povedať, že je to tá istá receptúra v inej gramáži a v novom obale. Vo svojom poste na Instagrame to nazýva ,naša nová NEVIEM treska‘, a to mi príde v poriadku,“ odpovedal pre Startitup Robert Slovák na otázku, či je etické označiť nezmenený produkt za novinku.
„Najväčšie riziko je to, že spotrebiteľa výrobok sklame, ak si bude myslieť, že je to nejaká nová receptúra, a zistí, že je to tá istá,“ dodal na margo možného vplyvu podobných kampaní na dôveru zákazníka.
Martin Woska, kreatívny šéf agentúry TRIAD, si nebral servítku pred ústa: „Už roky mám pocit, že marketing tresky končí iba niekde v PowerPointe a von k spotrebiteľovi nepresakuje nič. Toto je tiež exemplárny príklad. Mohla to byť skvelá spolupráca, ale zostalo pri etikete a zvyšok je nikde.“
Miroslava Novotová, expertka na digitálny marketing, upozornila na širší problém: „Človek sa musí prebíjať marketingovými ťahmi a krásnymi obalmi, aby zistil, čo vlastne kupuje. Bohužiaľ, v dnešnej uponáhľanej dobe si málokto nájde čas na dôkladné čítanie zloženia každého produktu. A práve na to sa niektorí výrobcovia spoliehajú. Zostáva nám len dúfať, že sa spotrebiteľská gramotnosť bude zvyšovať a budeme si navzájom zdieľať informácie, aby sme sa nenechali len tak oklamať.“
Akademik Juraj Mišún z Fakulty podnikového manažmentu v Bratislave dodáva: „Pri všetkej úcte, bežný marketing. 20. storočie. Hodím na to mimoňov alebo Separa a môžem predávať za viac. To prvé bude plné srandy, to druhé plné rapu. Podstatné je, že zákazník sa cíti uspokojený a placebo mu neublíži. Čo ma prekvapuje, je, že tu očividne máme dosť veľký trh na takéto veci. Ale keď väčšina populácie verí konšpiráciám, ani predať tresku z plochej či dutej zeme by nemal byť problém.“
Pre mnohých ide o bežnú marketingovú prax
V diskusii sa objavili aj komentáre, ktoré Separovu spoluprácu s Ryba Žilina nevnímajú ako problém. Podľa niektorých je prirodzené, že známa osobnosť spojí svoje meno s existujúcim produktom, ktorý sa upraví len vizuálne alebo marketingovo. Ide podľa nich o bežnú prax v rámci „private label“ spoluprác a značkových kooperácií.
Viacerí diskutujúci tvrdili, že z pohľadu spotrebiteľa ide skôr o otázku očakávaní a vnímania – nie o skutočné zavádzanie. Zdôraznili, že pokiaľ je produkt jasne označený a zloženie verejne dostupné, zákazník má možnosť rozhodnúť sa na základe vlastných preferencií.
Zaznelo aj, že značka Ryba Žilina môže touto spoluprácou efektívne osloviť mladšiu cieľovú skupinu a zvýšiť povedomie o svojej ponuke. Pre niektorých komentujúcich je produkt NEVIEM príkladom dobre zvládnutej brandovej stratégie – a to aj v prípade, že ide o variant s nezmenenou receptúrou.
Biznisovo to zatiaľ funguje
Hoci treska „NEVIEM“ v spolupráci s raperom Separom vstúpila na trh až v roku 2025, Ryba Žilina už v predchádzajúcich rokoch ukázala, že má stabilné výsledky. Podľa posledných dát z Finstat.sk spoločnosť v roku 2023 zvýšila svoj zisk o 325 % na 82 793 eur a jej tržby vzrástli o 6 % na 86,79 milióna eur. Tieto čísla však ešte nezahŕňajú aktuálnu kampaň s raperom.
Separ je nepochybne výnimočný raper aj obchodník. No otázka, ktorú táto kampaň otvára, presahuje jeden produkt. Ide o hranice transparentnosti v marketingovej komunikácii. Spotrebiteľ by mal vedieť, čo kupuje – a ak je produkt starý, len s novým obalom, nepredstierať, že ide o revolúciu.
Treska NEVIEM nie je ani zlá, ani falošná. Je to produkt s existujúcou receptúrou, ktorý dostal nový kabát a silnú tvár. A ako taký ponúka zaujímavú prípadovú štúdiu o tom, ako dnes funguje značka, marketing – a v konečnom dôsledku aj dôvera.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy