Sheryl Sandberg radí ženám, ako uspieť v práci

  • Ak je niekto, kto by mohol rozprávať a radiť, ako môže žena dosiahnuť vrcholový úspech v profesnom živote, je to práve najmocnejšia žena Facebooku.
image_1439210790.jpeg
  • Ak je niekto, kto by mohol rozprávať a radiť, ako môže žena dosiahnuť vrcholový úspech v profesnom živote, je to práve najmocnejšia žena Facebooku.

 

Ako COO Facebooku má Sheryl Sandberg na starosti manažovanie denno-denných procesov a informovanie Marka o fungovaní jeho firmy. Pri veľkosti a mnohotvárnosti Facebooku je jej funckia nabitá pestrosťou, zodpovednosťou a neodkladnými rozhodnutiami. Vo všetkom musí excelovať, inak by v nej neobstála po dobu mnohých rokov. Bohužiaľ ide o výnimočný prípad.

 

 

Ženy na popredných funkciách vo svetoznámych spoločnostiach a korporátoch figurujú len zriedka, nehovoriac o tom, ak majú rodinu, či deti. Podľa štatistík tvorí ich podiel len mizivých 17 percent. Samozrejme je to lepšie, ako keď ženy mohli byť akurát tak sekretárky, lenže od ideálneho stavu to má ďaleko. Čím to je a ako to napraviť? Ak si mladá a ambiciózna žena, Sandberg ti poradí, ako na to.  

 

1. Seďte za stolom

Ženy oproti mužom častejšie podceňujú svoje schopnosti a vedomosti. Aj keby mali byť hneď šikovnejšie než muži, namiesto svojho prirodzeného talentu pripisujú úspech iným okolnostiam (šťastie, podpora kolegov, tvrdá práca). To je všetko pekné, no muži vlastné úspechy oveľa častejšie jednoducho pripisujú sami sebe. Už pri nástupe do práce ženy vyjednávajú o mzde zriedkavejšie ako muži. Štatisticky to robí 57 percent mužských vysokoškolských absolventov a len 7 percent absolventiek.

 

Keďže si ženy menej dôverujú, potrebujú podporiť sebavedomie. Úspech a obľúbenosť v prípade mužov preukazujú súvis, v prípade žien zase presný opak. Skrátka a jednoducho: úspešné ženy sú vnímané negatívne. Dokazujú to mnohé štúdie a spôsobuje to jedinú vec – ľudia chcú radšej pracovať pre úspešných mužov, než pre úspešné ženy. Vrcholovo úspešných žien je teda ako šafranu a ešte musia čeliť mnohým predsudkom.

 

 

Počas jednej konferencii vo Facebooku si významný vládny predstaviteľ so sebou priniesol dve rovnako postavené kolegyne – tie však nesedeli za stolom, ale na kraji miestnosti. Aj keď som ich volala za stôl, ostali na svojich miestach, pretože mali pocit, že zaň nepatria. Jediný spôsob, ako vyhrať nad fenoménom „nepríjemnej ženskej šéfky“, je jednoducho si za ten stôl sadnúť a ostať tam. Ženy si predsa zaslúžia rovnaký prístup ako muži a je načase vymazať predstavu podriadenej asistentky.

 

2. Váš partner musí byť skutočným partnerom

Aj páry, ktoré rovnako aktívne pracujú na svojej kariére, doma fungujú rozdielne. Ženy robia dva krát toľko domácich prác ako muži a až tri krát viac pracujú s deťmi. Žena má v podstate tri práce, muž len jednu. Dôvod? Naša spoločnosť vyvíja oveľa väčší tlak na mužov, aby boli úspešní profesijne, než na ženy. Ak aj muž doma ostane, aby tým podporil svoju kariérne ambicióznejšiu partnerku, nedostane sa mu ani trochu pochopenia od okolia, či od ostatných mamičiek. Pozerajú sa naňho ako na votrelca.

 

Riešenie? Práca v domácnosti by mala konečne byť vnímaná rovnako dôležito ako práca mimo domu – a to nielen u žien, ale aj u mužov. Pokiaľ sa na materskú dovolenku a domáce práce budeme pozerať ako na niečo pre muža podradné a neprirodzené, muži sa pochopiteľne ani do jednej z týchto úloh hrnúť nebudú. Pritom vo vzťahoch, kde majú obaja partneri profesijné a domáce zodpovednosti spravodlivo podelené (rozumej 50/50), je podľa štatistík a štúdií o polovicu nižšia rozvodovosť a dokonca si lepšie rozumejú aj v posteli.

 

 

3. Neodchádzajte predtým, než skutočne odídete

Keď začne žena uvažovať nad dieťaťom, nastáva zásadný moment. V tomto bode si uvedomí, že dieťa v jej živote potrebuje priestor. Málo plne zamestnaných ľudí tento priestor však má. Dávno predtým, než žena reálne otehotnie, klesá jej profesionálna aktivita. Nehlási sa k novým projektom, nepýta si povýšenie a nehľadá ďalšie výzvy. Dôsledky sú pre jej kariérny rast katastrofálne, pretože ako náhle je doma s dieťaťom, návrat do práce je veľmi ťažký.

 

 

Na to, aby sa do práce chcela vrátiť a pokračovať vo svojej rozbehnutej kariére, musí jej práca byť dostatočne zaujímavá, motivujúca a vzrušujúca. Lenže ak sa žena už dlhé mesiace alebo roky pred odchodom na materskú dovolenku začne sťahovať do ústrania, nebude sa chcieť vrátiť. A kariérny život sa rázom stane nedohľadným. Takže Sheryl radí jednoznačne: „Ženy musia byť v práci aktívne až do posledného dňa, keď z nej skutočne odídu. Inak pre nich práca nebude dostatočne atraktívnym miestom, do ktorého sa budú chcieť vrátiť.“  

 

Zdroj: TEDx

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech