Slovák Matúš Renuša so svojím tímom zostrojil vozidlo, ktoré boduje naprieč Európou

Linda Cebrová / 13. júna 2017 / Auto

zdroj: facebook.com/pneumobilracingteambrno

Zdá sa, že Slováci a Česi majú na konštruovanie unikátnych vozidiel naozaj talent. Skvelým príkladom je talentovaný Matúš.

Matúš Ranuša je 27-ročný doktorand z Nového Mesta, ktorý momentálne študuje na technickej univerzite v Brne. Aj napriek tomu, že sa venuje predovšetkým analýze bedrových implantátov, osvedčil sa ako hlava tímu, zloženého z konštruktérov a dizajnérov. Pod jeho vedením sa 15-člennej partii študentov podarilo skonštruovať špeciálne vozidlo, s ktorým žnú úspechy naprieč Európou.


 

Ich nevídaný vynález nazvali Javelin, ide o vozidlo, ktoré jazdí na pohonnú látku a tá nevytvára žiadne emisie. Vozidlo z dielne šikovných študentov je totižto poháňané stlačeným vzduchom.


Princíp je vcelku jednoduchý, tlaková nádoba je naplnená vzduchom, potom je umiestnená do vozidla a pomocou elektricky ovládaných ventilov sa púšťa vzduch do valca, ktorý následne vykonáva priamočiary pohyb. Cez systém voľnobežiek a prevodovku je potom energia prenášaná na zadnú nápravu,“ píše sa na oficiálnej stránke tímu pneumobilvut.wordpress.com.

Tohtoročný model vozidla Javelin dokáže na jednu tlakovú nádobu prejsť vzdialenosť až štyri kilometre a jeho maximálna rýchlosť sa vyšplhá 42 km/hod. Výrazné zrýchlenie dosiahli študenti predovšetkým vďaka využitiu pokročilých materiálov a optimalizačných metód, ktoré prispeli k odľahčeniu ich pneumobilu. Napríklad karbónová kapota váži len približne jeden kilogram a je asi trikrát ľahšia ako u predchádzajúceho modelu.

 

Pneumobil Racing Team Brno chodí svoj vynález prezentovať aj do zahraničia, kde konkuruje aj tým najpremyslenejším modelom. Na nedávnych pretekoch v Maďarsku sa im po päťročnom vývoji dokonca podarilo umiestniť v každej z disciplín v prvej desiatke najlepších tímov.


 

Pneumatické vozidlo síce nie je plnohodnotnou alternatívou k benzínovým, dieselovým, či elektro vozidlám, avšak stlačený vzduch môže slúžiť ako doplnkový pohon a taktiež ponúka využitie aj v oblasti rekuperácie energie. Systém ako tento má pritom svoje miesto aj v oblasti eko dopravy, keďže by mohol výrazne prispieť k zníženiu spotreby aj emisií.

 

Aj keď zrejme nik neočakáva, že do pár rokov budú v uliciach jazdiť len autá na vzduch, tento projekt má predovšetkým výukový a výskumný rozmer. Pre študentov tieto projekty predstavujú veľmi významné prepojenie medzi teóriou a praxou. Okrem tímu pracujúceho na pneumobiloch sa študenti fakulty venujú napríklad konštrukcii formuly alebo diaľkovo riadeným letúňom. Každý z projektov pritom dosahuje úspech aj na medzinárodnej úrovni.

Pridať komentár (0)