Slovák nalietal takmer 7-miliónov kilometrov: Prvá trieda je obrovský zážitok, dá prirovnať k 5* hotelu v oblakoch

  • Slovák Martin pracuje ako stevard v leteckej spoločnosti. Nalietal takmer 7-miliónov kilometrov a svoj život má veľmi pestrý
  • V rozhovore sa dozvieš, prečo stevardom a letuškám neodporúča túto prácu robiť viac ako 5-10 rokov a ktorá krajina ho očarila najmenej
  • V rozhovore sme sa pýtali na jeho bohaté skúsenosti s lietaním a na to, aké je pracovať v prvej triede luxusnej aerolínie
BeFunky-collage
  • Slovák Martin pracuje ako stevard v leteckej spoločnosti. Nalietal takmer 7-miliónov kilometrov a svoj život má veľmi pestrý
  • V rozhovore sa dozvieš, prečo stevardom a letuškám neodporúča túto prácu robiť viac ako 5-10 rokov a ktorá krajina ho očarila najmenej
  • V rozhovore sme sa pýtali na jeho bohaté skúsenosti s lietaním a na to, aké je pracovať v prvej triede luxusnej aerolínie

Ako si sa dostal k tvojmu súčasnému povolaniu? Prečo si si ho vybral? 

K tomuto povolaniu som sa dostal čistou náhodou. Jedného môjho kamaráta z Trnavy, s ktorým som určitú dobu pracoval v Anglicku, prijali do komerčnej leteckej spoločnosti v SAE. Niečo sme prebrali cez správy, niečo telefonicky a zistil som, že je to fantastická pracovná príležitosť a ponúka viac výhod ako nevýhod. Jediné, čo ma osobne odrádzalo, bol fakt, že nikdy som netúžil pracovať ako letušiak (môj spôsob ako nazývam chlapov stevardov), nakoľko som bol do 19 rokov aktívny futbalista a hrával som v kluboch ako FC Spartak Trnava, SV Horn (Rakúsko), SK Rapid Wien (Rakúsko) a preto sa mi veľmi do práce letušiaka nechcelo.

V lietadle som často cestoval, ale nikdy som v ňom netúžil pracovať. Človek predsa niečo robiť musí, preto som si zvážil výhody a nevýhody s mojím predošlým zamestnaním a bolo rozhodnuté. V roku 2012 som skúsil pohovor v jednej z najlepších aeroliniek sveta so sídlom v Dubaji a vyšlo to. Výhody, ktoré som videl boli cestovanie po celom svete, dobré finančné ohodnotenie, kariérny postup, stretávanie zaujímavých ľudí, ubytovanie v Dubaji zdarma a, samozrejme, letušky. Nevýhody boli samotná práca letušky, ktorá je nesmierne náročná. To však človek pochopí až vtedy, keď túto prácu začne vykonávať.

Momentálne žiješ v Dubaji a pracuješ pre tamojšiu aerolinku. Aké to je pracovať pre jednu z najlepších liniek sveta? 

Je to určite fantastická skúsenosť pre mladých ľudí a jedinečná príležitosť, ako si „narýchlo“ pozrieť a precestovať hlavné metropoly sveta. Koniec koncov vôbec neľutujem, že som sa rozhodol pre túto prácu a že som si išiel za tým aj napriek tomu, že mi to veľa zobralo, ale hlavne veľa dalo.

Táto práca má výhody aj nevýhody ako každá iná. Ponúka vám úžasnú možnosť precestovať celý svet, navštíviť miesta na aké sa bežne človek nedostane, alebo iba o nich len sníva. Dáva vám možnosť požiadať si mesiac vopred, alebo vymeniť si s inými letuškami destinácie – myslím tým vaše pracovné lety, kam by ste chceli nasledujúci mesiac letieť tak, aby vám to maximálne vyhovovalo. Samozrejme, to nie je až také jednoduché, nakoľko spoločnosť na to používa systém so zložitým algoritmom a nie vždy vám lety alebo vaše plánovanie vyhovujú.

Ja som sa za dobu 8 rokov vždy snažil lietať do destinácií, kde boli koncerty populárnych interpretov, futbalové zápasy svetových klubov, alebo navštíviť zaujímavé výstavy, ktoré ma v rámci biznisu zaujímali.

zdroj: Martin Moncmann/Novy Zeland - Hobbiton

Čo ťa najviac prekvapilo? Máš aj nejaké negatívne skúsenosti?

Keď som v roku 2012 prvýkrát pricestoval do Dubaja, prekvapila ma samotná lokalita, v ktorej sa nachádzal môj apartmán. Samotné ubytovanie bolo veľmi pekné, čakal ma uvítací balíček a o všetko bolo postarané. Avšak, vôbec som si nepripadal ako v Dubaji, ale že som sa ocitol na nejakom sídlisku v Indii alebo Pakistane. V okolí bol len piesok, prach a veľa Indov, Pakistancov a podobných prisťahovalcov z Ázie.

Takže, prvé dva roky som býval v oblasti, kde žije väčšinou dubajská lacná pracovná sila. V podstate to nebolo to, čo som videl na videu počas dní otvorených dverí, keď mi bola odprezentovaná táto práca. Treba si ale uvedomiť, že táto spoločnosť má vyše 22 000 letušiek, okolo 4500 pilotov a nie je možné každému poskytnúť to najlepšie ubytovanie. Je tu ale možnosť postupom času vaše ubytovanie zmeniť, čo sa mi úspešne podarilo a teraz bývam vo výbornej lokalite blízko Dubaja – Marína.

Aký je Dubaj? V čom sú najväčšie odlišnosti od nás? 

Z môjho pohľadu je Dubaj veľmi liberálne mesto, ktoré je otvorené celému svetu. Máte tu možnosť vidieť nespočetné množstvo národností a kultúr. Týmto by som rád vyvrátil mýtus, že ženy musia chodiť zahalené, lebo emiráty sú moslimská krajina a pod.

Momentálne príjmy Dubaja pramenia hlavne z turizmu, preto je turistom všetko prispôsobené. Na pláži môžete byť v plavkách, v mnohých reštauráciách si môžete dať alko aj nealko a taktiež si tu viete dopriať aj bravčové mäso. Spojené arabské emiráty vedia o svojich občanoch a rezidentoch v podstate všetko na základe rezidentských víz. Nachádza sa v nich čiarový kód, ktorý slúži ako evidencia obyvateľov krajiny, kde vedia o vás v ktorej firme pracujete, akú máte banku, evidujú vaše odtlačky prstov, krvnú skupinu, sken očí atď.

Samotná krajina má nastavené síce veľmi prísne pravidlá, ale benefitom tohto prepracovaného systému je, že prakticky všetko funguje a v podstate je tu nulová kriminalita, čo, žiaľ, o Slovensku nemôžem povedať. V emirátoch môžem nechať otvorené auto, nemusím si zamykať byt, nikto mi nikdy nebude dlžiť peniaze, nakoľko funguje absolútna vymožiteľnosť práva. Toto sú asi najväčšie rozdiely.

Čo je takou zaujímavosťou pre cestujúcich, čo možno nevedia z pohľadu stevardov v lietadle? 

Väčšina cestujúcich si neuvedomuje, ako cestovanie lietadlom vplýva na ľudský organizmus. Vaše orgány sa pri samotnom stúpaní lietadla tlakom rozťahujú a pri klesaní zase sťahujú. Hlavne časté cestovanie lietadlom, ktoré my absolvujeme pravidelne (zhruba 100 hod. vo vzduchu za mesiac). Hladina kyslíka v lietadle sa počas letu udržuje na úrovni približne 2500 m.n.m. Týmto klesá množstvo kyslíka vo vzduchu na asi 15%, čo vedie k nižším hladinám kyslíka v krvi. Preto sa pri častom cestovaní stáva, že čokoľvek mi v lietadle napadne si ihneď zapíšem, lebo je veľká pravdepodobnosť, že to po pristátí zabudnem. Taktiež samotné prostredie pôsobí inak pri konzumácii alkoholu. Alkohol má tým pádom, vďaka vyššie spomenutým vplyvom prostredia v lietadle, omnoho rýchlejší nástup ako na zemi.

zdroj: Martin Moncmann/Peru

Nebojíš sa lietania? Čo by si povedal ľuďom, ktorí z toho majú strach?  

Lietania sa vôbec nebojím, práve naopak, fascinuje ma. Milujem lietať a bolo dokonca obdobie, kedy som chcel byť pilot. Ale životný štýl, ktorý už 8 rokov žijem, ma postupom času od toho odradil. Preto som sa rozhodol naplno venovať parašutizmu, ktorý sa stal mojou srdcovou záležitosťou. Viac informácii o mne nájdete na mojej webstránke letusiak.sk alebo Instagrameletušiak“, kde sa s vami rád podelím pravidelnými príspevkami o zábavné príhody zo života letušky, priblížim vám život parašutistu a v neposlednom rade vám pomôžem nájsť najlacnejšie letenky, poskytnem tipy a triky na kvalitné a cenovo prijateľné ubytovanie, prípadne vám poradím čo sa oplatí vidieť, alebo čo je možno iba komerčne propagovaná atrakcia, ktorá vás v skutočnosti až tak nezaujme.

A ľudom, ktorí majú strach z lietania by som povedal len toľko: „Strach z lietania nemajte, skôr majte obavy z toho, že by ste túto možnosť nikdy nemali.“

Navštívil si 81 krajín sveta. Ktorá ti učarovala najviac a prečo? 

Ťažko povedať, tých krajín je niekoľko a každá má svoje čaro a hlavne celá Zem je krásna a rozmanitá. Je niekoľko krajín, do ktorých sa budem vždy rád vracať. Ale ak mám vybrať naj krajinu, bude ňou Nový Zéland. Na Novom Zélande je tráva zelenšia, obloha viac modrá, celá príroda je pestrejšia a ešte aj vzduch inak vonia, čistejšie. Ľudia sú milí, systém samotnej krajiny je výborný a myslím že aj zvieratá, hlavne tie hospodárske, sú spokojnejšie ako kdekoľvek inde.

Ale nemožem vynechať ani Maldivy, Havaj, či Mexiko. Maldivy sú nádherná krajina a predovšetkým vynikajúca dovolenková destinácia vhodná na relax a pohodu. Zo samotného Havaja mi asi najviac učaroval ostrov Kauai a jeho čarovné mestečko Hanalei, ktoré je obklopené prekrásnou rozprávkovou prírodou. Neváhal by som sa tam presťahovať a prežiť tam celý život, vládne tam neskutočný pokoj a pohoda.

Ktorá krajina ťa neočarila a prečo? 

Ťažko povedať, keďže veľakrát som videl z destinácií len ich hlavné mesto, čoho príklad je taký Bangladéš. Vládne tam neskutočná chudoba predovšetkým v hlavnom meste Dhaka. Lokálne gangy amputujú malinkým deťom ruky za jedným účelom, aby im po zvyšok života žobrali peniaze. V meste a na cestách vládne chaos, všade je špina, chudoba, hlad, korupcia, vykorisťovanie miestnych obyvateľov a, skrátka, celkový dojem je viac ako žalostný.

Medzi ďalšie krajiny, ktoré ma neočarili, sú Japonsko, Čína, Vietnam či Južná Kórea. I keď sa vám to môže zdať zvláštne, ja s týmito krajinami vôbec nesympatizujem, hlavne kvôli ich drastickým praktikám voči zvieratám a ich „tradíciám,“ ako to oni nazývajú. Najlepším príkladom je festival jedenia psov a mačiek Yulin v Číne, „delikatesa“ v podobe opičieho mozgu, ktorý sa je priamo zo zvieraťa ešte zaživa v Kórei, či masakrálne vyvražďovanie delfínov obzvlášť krutým spôsobm v zátoke Taji v Japonsku a celkovo ich program lovu veľrýb. V dnešnej dobe, ktorá nám ponúka skutočne veľké množstvo možností, čo sa stravovania a alternatív týka, mi toto príde len ako zámienka uspokojovania si sadistických túžob a praktík, ktoré sú v týchto národoch od nepamäti hlboko vryté. Na druhú stranu však musím povedať, že príroda a kultúrne dedičstvo spomenutých krajín je nesmierne krásne a bohaté.

zdroj: Martin Moncmann/Skydive California

Čo je najzaujímavejšie na práci stevarda? 

Po 8 rokoch? Už asi nič, keďže táto práca sa po pár rokoch stane jednou veľkou rutinou (smiech). Stále však považujem za najväčší benefit možnosť stretávať na palube zaujímavých ľudí. Človek nemôže mať strach osloviť kohokoľvek a už vôbec sa nesmie báť akejkoľvek komunikácie, musí sa vedieť predať. S týmto, našťastie, problém nemám. Vyslovene si užívam rozprávať sa s ľuďmi. Nie vždy to je rozhovor, ktorý by bol zaujímavý, ale niekedy motyka vystrelí a sú z toho veľmi zaujímavé, dokonca obchodné kontakty.

Ako vyzerá tvoj deň?

Záleží na tom, ako ktorý, ale väčšinou som pracovne veľmi vyťažený, či už prácou stevarda alebo biznisom, ktorému sa aktívne venujem či už vo voľnom čase alebo v destinácii, v ktorej sa práve nachádzam. Veľa času na oddych mi nezostáva. Najviac času trávim pri rezerváciách, požiadavkách a samotnou komunikáciou so slovenskými a českými klientmi, ktorí chcú dovolenkovať alebo dovolenkujú v Dubaji v našich apartmánoch. Priamo zastupujem zahraničného majiteľa týchto apartmánov a k dispozícií máme momentálne 10 dvojizbových a 2 trojizbové kompletne zariadené apartmány na dovolenku pre turistov v lukratívnej dovolenkovej oblasti Dubaj Marína. Ak mi zostane čas navyše, venujem sa cvičeniu či parašutizmu v Skydive Dubai.

Máš čas na rodinu? Aké to je stále cestovať a behať po hoteloch? 

Na rodinu si vždy nájdem čas, predovšetkým na môjho 6 ročného syna. Snažím sa hlavne kvôli nemu cestovať na Slovensko minimálne 1-2 krát mesačne, poprípade ho zobrať niekam do sveta na výlet. V prípade, že mi to pracovne nevychádza, najbližšia rodina ma príde navštíviť do Dubaja.

Cestujem veľmi rád, ale najradšej ako pasažier, keď viem, že v danej destinácii môžem zostať viac ako 24 hodín, vtedy si to viem aj viacej vychutnať a užiť. Pracovné lety už nepovažujem za cestovanie. Vždy to obnáša samotnú prípravu na let, pracovný briefing pred letom, samotný let, presun do hotela, 24 hodín v hoteli v danej destinácii a potom absolvovať to isté po ceste späť do Dubaja. Niekedy to bolo zaujímavé a vždy som sa snažil maximálne využiť 24 hodín na to, aby som čo najviac z danej destinácie videl, zažil, pochodil bez ohľadu na to, aký vie byť človek po lete unavený. Po tých rokoch ma to omrzelo a na hoteloch sa venujem čisto online biznisu, dovolenkám pre našich zákazníkov v Dubaji a sám sebe.

zdroj: Martin Moncmann

Čo ťa najviac hnevá na tvojej práci? A čo najviac miluješ?

Najviac ma hnevá asi pracovná vyťaženosť. Človek je neustále unavený z rôznych časových pásiem, tým pádom žije nezdravým životným štýlom. Ide do práce keď iní idú spať, ide spať keď iní vstávajú, absolvujete nepravidelné odlety, plánovanie letov je tak dokonale vypočítané, že keď sa začnete znovu cítiť oddýchnutý po akomkoľvek pracovnom lete, práve si obliekate uniformu a idete naspať do práce. Je toho veľa čo by som mohol menovať.

Treba si uvedomiť, že táto práca nestelesňuje cestovanie zadarmo. Platíte za to krutú daň, veľakrát v podobe vášho zdravia. V podstate je to investovaný život do leteckej spoločnosti. Je však stále veľa ľudí, čo sa tejto práci oddajú a vyhovuje im natoľko, že jej obetujú celý svoj život a pracovnú kariéru. Pracujete 100 hodín mesačne (znie to málo ale verte mi, nie je), máte slušný plat, ubytovanie zadarmo, transport do práce máte zabezpečený spoločnosťou, strava v lietadle je zdarma, v destinácii dostanete zadarmo hotel a diéty. Zrazu však zistíte, že máte 50 rokov a už sa nikde inde nezamestnáte. Preto by som povedal, že je to vynikajúca skúsenosť, keď je človek mladý 21+, ale určite neodporúčam pracovať ako letuška viac ako 5 – 10 rokov.

Najviac milujem ten pocit, že som v mladom veku zažil, precestoval a videl nespočetné množstvo destinácií a miest, ktoré sa bežnému pracujúcemu človeku nepodarí vidieť za celý život. Stretol som a spoznal veľa zaujímavých a vplyvných ľudí, získal množstvo hodnotných skúseností a dopracoval som sa k vlastnému biznisu aj napriek veľa zlyhaniam, ktoré taktiež k tomu patria.

zdroj: Martin Moncmann/Velkonocne ostrovy

Aká je prvá trieda, v ktorej pracuješ? Čo všetko tam môžem nájsť? 

Prvá trieda našej spoločnosti vyhrala podľa Tripadvisoru v roku 2019 ocenenie za najlepšiu prvú triedu na svete. Nie je to len cestovanie, je to celková skúsenosť, pocit výnimočnosti a zážitok od momentu, ako prekročíte prah dverí vášho domova, až pokým nedorazíte na určené miesto v destinácii. Príde pre vás osobný šofér, pomôže vám s batožinou a pohodlne vás odvezie na letisko v luxusnej limuzíne. Prídete na check-in prvej triedy, kde máte absolútnu prioritu. Po začekovaní batožiny sa pohodlne presuniete do lounge, ktorá je určená len zákazníkom prvej triedy a ponúka obrovský výber kvalitných jedál, alko a nealko nápojov alebo masáží. Následne sa presuniete na gate a nastúpite do lietadla vtedy, kedy to vám vyhovuje.

Najnovší model prvej triedy v lietadle Boeing 777 vám dáva pocit výnimočnosti a hlavne absolútneho súkromia. Je to iný level cestovania, kde je o vás dokonale postarané. Patrí k tomu priestranná vlastná kabínka, kde nadobudnete pocit súkromného letu alebo hotelovej izby v oblakoch. Môžete si regulovať teplotu, aká vám vyhovuje, hrať sa s farebnosťou svetiel, pozerať filmy na HD obrazovke, poprípade využiť pripojenie na internet a komunikovať s rodinou alebo priateľmi. Na výber máte obrovské množstvo jedál od kvalitného kaviáru až po steaky, vynikajúce dezerty, alebo jedlo, ktoré vám je vopred pripravené podľa vašich preferencií. Môžete degustovať tie najkvalitnejšie vína alebo ochutnať tie najlepšie značky alkoholu.

Tento kvalitný servis je vám poskytnutý kedykoľvek počas letu, záleží len na vás. Na vyžiadanie máte pripravenú posteľ na ničím nerušený spánok, poprípade si môžete dopriať sprchu počas letu v lietadle Airbus A380. Prvá trieda je obrovský zážitok, ktorý sa dá prirovnať k tej najlepšej reštaurácií alebo 5* hotelu v oblakoch.

Prezradíš nám aj plat stevarda pre podobnú spoločnosť a všeobecne pre stevardov? 

Je to veľmi individuálne a záleží na tom na akej pozícií v lietadle pracujete. Nástupný plat je zhruba 2100 eur, ktorý sa postupom času môže vyšplhať až cez 4000 eur. Netuším, aké sú podmienky pre iné spoločnosti, ale predpokladám, že v SAE sú platové podmienky veľmi podobné v každej komerčnej leteckej spoločnosti.

Chceš sa vrátiť na Slovensko? Čo ti najviac chýba? 

Ak mám pravdu povedať, zo Slovenska mi toho veľa nechýba, keď tak asi len naša pekná príroda a rodina. Žijem v zahraničí už vyše 16 rokov a zvykol som si na tento spôsob života. Skôr mám obavy čo bude, keď sa na Slovensko jedného dňa vrátim. Z každej strany len počúvam, aby som to nerobil a mám sa zdržiavať mimo SR, ako dlho je to len možné. Riešil som aj variant, že by som sa vrátil, ale zatiaľ som si presný dátum nestanovil.

zdroj: Martin Moncmann/Dubaj

Aké sú tvoje životné náklady? 

Životné náklady môžem mať veľmi nízke, ale aj veľmi vysoké, záleží to len na mne. Ako som už spomínal, spoločnosť poskytuje ubytovanie svojim zamestnancom zdarma, takže v tomto smere sú náklady nulové. Jediné čo si musím hradiť sám je strava, aj to v minimálnom množstve, nakoľko v práci stravu máme k dispozícií taktiež aj v hoteloch, telefón, internet, prípadne náklady na vlastné auto. Samozrejme nerátam cestovné náklady, výdavky, ktoré mám na Slovensku atď…Záleží to len na mne, ako sa rozhodnem, keďže ja som z tých, čo radi investujú a cestujú.

Prečo by mal alebo nemal mladý človek robiť prácu stevarda alebo letušky?

Táto práca vám otvorí dvere do celého sveta. Je to fantastická príležitosť pre mladých ľudí, ako cestovať a spoznať rôzne kultúry, národy a krajiny. Táto práca vám poskytne mnoho zaujímavých informácií o leteckom priemysle, ako aj o samotnom cestovaní. Na medzinárodných letiskách a vo svetových metropolách budete ako doma. Naučíte sa, ako správne jednať s ľuďmi z rôznych kútov zeme a ako sa správne zachovať v kritických situáciách. Mladým ľuďom pomôže osamostatniť sa a naučiť sa zodpovednosti, dochvíľnosti a samostatnosti. Poskytne vám a vašej najbližšej rodine jedinečnú príležitosť cestovať a navštíviť miesta, o ktorých sa vám len snívalo a to za veľmi výhodnú cenu.

Na záver by som sa s Vami rád podelil štatistikami za 8 rokov života letušiaka:

🌎 6 891 486 km nalietaných

✈️ 9 087 hod v lietadle

🛫 1416 letov

🛬 148 letísk

🗺 81+ krajín

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá