Slovák stojaci za kondíciou futbalovej elity odhalil, aké tréningové stratégie využíva pre hviezdy športu

  • Dávid Brünn pracuje ako kondičný tréner slovenskej futbalovej reprezentácie
  • Pôsobí aj v tíme MFK Dukla Banská Bystrica
  • Je autorom knihy o izometrii
Na snímke Dávid Brünn, kondičný tréner slovenskej futbalovej reprezentácie.
Dávid pôsobí ako kondičný tréner v slovenskej futbalovej reprezentácii Archív D. Brünna/Roman Ferstl
  • Dávid Brünn pracuje ako kondičný tréner slovenskej futbalovej reprezentácie
  • Pôsobí aj v tíme MFK Dukla Banská Bystrica
  • Je autorom knihy o izometrii

Športom žije a venuje sa mu naplno. Okrem futbalu prechováva lásku aj k iným športom. Dávid Brünn je totiž dlhoročný reprezentant v behu na lyžiach, kondičný tréner so zameraním na funkčný tréning a kondičnú prípravu športovcov.

Pôsobí primárne ako kondičný tréner MFK Dukla Banská Bystrica, ale vlani posilnil aj rady slovenskej futbalovej reprezentácie. Po boku trénera Calzonu sa tak stará o našu slovenskú futbalovú špičku.

Je tiež odborný asistent na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Popri svojej praxi však stíha aj publikovať. Spolu s Romanom Švantnerom je spoluautorom knihy Izometria pre športový výkon.

V rozhovore pre Startitup prezradil, v čom spočíva jeho práca, aj to, aký je rozdiel medzi ligovým klubom a reprezentáciou. Prezradil tiež, ako sa môže efektívne venovať bežný človek športu a ako k tomu viesť aj deti.

Dva rôzne svety

Brünn pôsobí doslova na dvoch frontoch. Kondičného trénera robí nielen pre slovenské A mužstvo, ale aj pre MFK Dukla. Banská Bystrica sa v aktuálnej sezóne nachádza v Niké lige, čo je síce najvyššia súťaž na Slovensku, ale predsa len to je neporovnateľné s reprezentáciu. Aj keď sa môže zdať, že stále je to tá istá hra, nie je futbal ako futbal.

„Sú to prakticky neporovnateľné roboty – v klube máte hráčov denno-denne pod dohľadom, dokážete ich dlhodobo rozvíjať a priestor pre realizáciu je omnoho väčší,“ vraví.

  • Aké kompetencie má kondičný tréner reprezentácie?
  • Prečo je rozcvička dôležitá?
  • Čo všetko by mala správna rozcvička zahŕňať?
  • Majú naši reprezentanti špeciálny jedálniček?

Čo presne spadá pod vaše kompetencie ako kondičného trénera reprezentácie?

Aktuálne sme v reprezentácii dvaja kondiční tréneri a kompetencie máme rozdelené. Taliansky kondičný tréner Alessandro Bulfoni sa primárne stará o zbieranie dát jednotlivých hráčov z klubov (od ich tímových kondičných trénerov), eviduje každý ich krok (napríklad minúty zápasového a tréningového zaťaženia) počas sezóny a primárne komunikuje s hlavným trénerom Francescom Calzonom.

Moja časť je viac zameraná na monitorovanie zaťaženia hráčov počas zrazu, komunikáciu so zranenými hráčmi, v prípade potreby nastavovanie individuálnych tréningových programov pre hráčov v kluboch.

Obaja sme však na ihrisku, striedame sa pri rozcvičovaní hráčov, alebo spoločne realizujeme silové tréningy. V prípade tréningu „jeden deň po zápase“ som napríklad s hráčmi, ktorí hrali 60 a viac minút, kde si nimi realizujem „regeneračný tréning“, zatiaľ čo môj kolega ide na ihrisko s hráčmi, ktorí nehrali (alebo hrali málo) a dobieha s nimi zápasové zaťaženie.

Dohliadate teda na rozvičovanie hráčov. Prečo je rozcvička pred zápasom dôležitá a čo by mala obsahovať?

Rozcvičenie je veľmi dôležité nielen pred zápasom, ale aj pred každým tréningom. Osobne využívam protokol rozcvičenia R-A-M-P, kde „R“ znamená rozohriatie, „A“  aktiváciu (svalov dolných končatín a trupu), „M“ mobilizáciu respektíve dynamický strečing a „P“ potenciáciu – naštartovanie nervového systému, čo si môžete predstaviť ako určité šprinty, skoky, alebo vysoko-intenzívne akcie.

Pred takýmto rozcvičením sa hráči ešte „pred-rozcvičujú“, čo si môžete predstaviť ako ich individuálnu rutinu, kde využívajú masážne valce (alebo maséra/fyzioterapeuta), rôzne mobilizačné/strečingové, alebo aktvitačné/posilňovacie cvičenia.

Zatiaľ čo tímové rozcvičenie trvá približne 12 minút, niektorí hráči venujú práve „pred-rozcvičeniu“ aj 30 až 45 minút. Ak sa teda hráč optimálne pred-rozcvičí a rozcvičí, tak to priamo zvyšuje jeho výkon na ihrisku a znižuje riziko zranenia.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroj: Startitup

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá