Slovakfolklore: Z hashtagu je rodinný projekt, ktorý spája Slovákov po celom svete
- Sesternice Anna, Zuzka a Eva vyrastali na Liptove a už od detstva mali veľmi blízky vzťah k folklóru
- Z nápadu založiť si instagramový účet s folklórnou tematikou vznikol úspešný projekt, ktorý rezonuje u nás aj v zahraničí
- Jeho cieľom je spájať milovníkov folklóru a dokázať, že slovenské tradície sa s modernou kultúrou nevylučujú
- Sesternice Anna, Zuzka a Eva vyrastali na Liptove a už od detstva mali veľmi blízky vzťah k folklóru
- Z nápadu založiť si instagramový účet s folklórnou tematikou vznikol úspešný projekt, ktorý rezonuje u nás aj v zahraničí
- Jeho cieľom je spájať milovníkov folklóru a dokázať, že slovenské tradície sa s modernou kultúrou nevylučujú
Ako vznikol projekt #slovakfolklore a kto s touto myšlienkou prišiel prvý?
Anna: Za projektom stojíme tri sesternice – ja, Zuzka a Eva. Každá z nás žila v zahraničí, ja vo Švajčiarsku, Zuzka v Prahe a Evka v Anglicku. Všetky tri sme už odmalička žili folklórom, bola to obrovská časť nášho života a v zahraničí nám to chýbalo. Ja som si raz na Instagrame všimla, že ľudia pridávajú nádherné fotky s hashtagom #slovakfolklore a napadlo mi vytvoriť účet, kde budem tieto fotky zdieľať – niečo na štýl účtov „dnesjem” alebo „dnescestujem”. Tak vznikol profil Slovakfolklore, na ktorom so mnou začala pracovať aj Zuzka.
Evka: Ja som na sociálnych sieťach až taká aktívna nebola. Raz som si však všimla tento profil a ukázala som ho Aničke a Zuzke. Keď mi povedali, že ho majú na starosti ony, bola som veľmi prekvapená a chcela som ísť do toho s nimi. Vzápätí som sa k nim pripojila.
Zuzka: Neskôr sa k nám pripojila aj sesternica Dorotka a nevlastná sestra Eliška. Stále je to teda čisto rodinná značka.
Prečo ste sa rozhodli zamerať sa práve na slovenský folklór?
Zuzka: Už od detstva nás rodičia viedli k folklóru, navštevovali sme folklórne súbory a často sme pre našich starkých pripravovali rôzne programy. Náš strýko je muzikant, vždy nám hrával a my sme spievali. V pätnástich rokoch mi kamaráti povedali, že folklór už nie je „in” a že moderný je teraz hip-hop, tak som s ním na čas prestala. Napokon som si k nemu však znovu našla cestu. V Prahe som začala navštevovať slovenský súbor a rovnako tak spravila aj Anička vo Švajčiarsku a Evka v Londýne. Folklór nás tak spájal aj na diaľku.
Keď ste rozbiehali tento projekt, tušili ste, že prerastie do takých rozmerov? Alebo sa mal týkať iba vašej rodiny a blízkych?
Anna: Zo začiatku sme si chceli založiť spoločný účet na Instagrame, ktorý by nás aj napriek vzdialenosti spájal. Tým že folklór bol od detstva veľkou súčasťou našich životov, prirodzene sa stal aj hlavnou tematikou nášho účtu. Robíme to od srdca a vôbec nám nenapadlo, že by sme tým mohli niečo dosiahnuť. Stále preferujeme osobný prístup, aby ľudia cítili, že nás to baví. Dávame si záležať na výbere fotografií aj na textoch piesní, ktoré ich dopĺňajú. Chceme, aby piesne korešpondovali s krojom či regiónom na fotke, aby tak mali naše sociálne siete aj náučný charakter.
Zuzka: Chceme ľuďom odovzdávať našu radosť z folklóru a nenútenou formou ju rozšíriť ďalej medzi ostatných. Veľa ľudí nás už od začiatku podporuje, a vďaka nim sa stále posúvame dopredu. Bez nich by sme tu asi neboli.
Čo je hlavným cieľom tohto projektu? Spájate pomocou neho aj ostatných Slovákov žijúcich v zahraničí?
Evka: Cieľom projektu je vytvoriť celkovú platformu pre folklóristov a propagovať folklór na Slovensku aj vo svete. Ľuďom, ktorí si stále myslia, že folklór je prežitok pre naše staré mamy, by sme chceli dokázať, že to nie je pravda, a že aj Slovensko má množstvo krás a rozmanitostí, na ktoré môžeme byť hrdí.
Anna: Tým, že sme vyrastali vo folklórnych kruhoch dobre vieme, aké rozmanité bohatstvo tu máme. Nie je to iba o krásnej prírode a kultúrnych pamiatkach, ale najmä o ľuďoch. Každá dedina má svoje vlastné zvyky, kroje, pesničky i tance. To ale veľa mladých Slovákov, ktorí sa nevenujú folklóru, nemá odkiaľ vedieť, pretože folklór nie je medzi nimi až taká populárna téma. Rozhodli sme sa im preto túto tému priblížiť prostredníctvom sociálnych sietí a ukázať, že aj folklór je aj dnes aktuálny a vyvíja sa s dobou.
Tým, že na Instagrame a Facebooku máte tisíce fanúšikov, ste vytvorili jednu z najväčších komunít folkloristov na internete. Ako sa o vás vaši followeri dozvedeli?
Anna: Na začiatku sme iba zdieľali fotky a videá. Snažili sme sa tiež od samého začiatku dbať na kvalitu našich príspevkov a organizovali sme rôzne súťaže s malými výrobcami – my sme im poskytli reklamu a oni nejaký produkt pre followerov nášho účtu. Neskôr sme začali organizovať rôzne akcie aj v reálnom svete, a tak nám to postupne rástlo.
Sústreďuje sa prevažná časť vašich aktivít na internete alebo v realite?
Zuzka: Viac na internete. Už to síce začína byť päťdesiat na päťdesiat, no internet je pre náš projekt stále dôležitý. Chystáme však množstvo akcií, tak dúfame, že časom sa to bude meniť.
Aké akcie organizujete?
Zuzka: Zatiaľ sme zorganizovali ples, tanečné domy a školy tanca, benefičný koncert, promo akcie, do budúcna chystáme workshopy, katarínske zábavy, majálesy, detské tábory a výstavy. Pravidelne sa zúčastňujeme aj akcií, ktoré sú organizované folklórnymi súbormi, osvetovými centrami a mediálne ich podporujeme.
Evka: Na školách tanca s nami spolupracujú rôzni choreografi a tanečníci. Najčastejšie s nami spolupracuje folklórny súbor Liptov a folklórny súbor Detva, to sú už také naše „domáce súbory”, ktoré nám veľmi pomáhajú. V lete by sme chceli zorganizovať náš prvý folklórny festival, ktorý by sa konal v Ružomberku. V súčasnosti už oslovujeme sponzorov a sme otvorení rôznym spoluprácam.
Aký váš doterajší projekt mal pre vás zatiaľ najväčší zmysel?
Zuzka: Minulý rok v decembri sme zorganizovali benefičný koncert “Roztancujme Denisa”, pre nášho kamaráta , tiež folkloristu, ktorý spadol na túre a ostal v bdelej kóme. Snažili sme sa preto vyzbierať nejaké finančné prostriedky na jeho liečbu a vďaka benefičnému koncertu sa nám to do značnej miery podarilo. Na koncerte figurovali osobnosti a súbory ako Martin Repáň, Betlehemci z Detvy, FS Liptov, Amadeo Quarteto, DFS Kelčovan (súbor ktorý od detstva navštevuje aj Denis), a cez videodokrutky nás podporili aj SĽUK, Horehronskí chlopi, FS Vranovčan a FS Šarišan, čo malo veľký úspech.
Musím povedať, že nám pomohli aj sociálne siete a odozva, akú máme na internete. Páčilo sa nám, že sme sa do toho nezapojili len my, ale pomoc nám ponúkli aj ostatní. Rôzne známe značky, ako napríklad Fakefolk, PraveSlovenske, Wrtulka a iní, predávali na Instagrame svoje produkty. Zisk z predaja šiel Denisovi na liečbu. Jeho rodičia boli vdační a dojatí, že sa spojilo toľko ľudí pre dobrú vec.. Sme rady, že sme aspoň takouto formou mohli Denisovi pomôcť a dúfame, že sa jeho zdravotný stav čím skôr zlepší.
Prečo ste sa rozhodli prísť s vlastnými produktami? Navrhujete si ich samy?
Evka: Všetky naše produkty sú vlastná produkcia. Chceme aby zrozumiteľne propagovali slovenský folklór aj pre zahraničných ľudí. Keď v zahraničí vidia na tričku nejaký slovenský vzor alebo výšivku, povedia si, že je to pekné, ale nezaujímajú sa odkiaľ pochádza. Keď uvidia tričko s naším hashtagom #slovakfolklore, začnú sa oň zaujímať aj hlbšie a vždy reagujú pozitívne.
Anna: Na konci marca plánujeme spustiť aj náš vlastný e-shop, v ktorom nebudeme predávať iba naše produkty, ale aj produkty iných slovenských výrobcov. Stretli sme sa s viacerými osobne a vybrali sme iba takých, ktorí ponúkajú kvalitnú, pre nich špecifickú tvorbu. Jedným z nich je napríklad Dominik Seriš so značkou Serish, ktorý ručne vyšíva krásne motýliky a goliere. Ďalšou je firma z Detvy, volá sa Vyšívanie Boráková, ktorá tiež tvorí tradičnú výšivku a prenáša ju do modernej tvorby. Okrem toho bude v rámci e-shopu aj blog, zoznam slovenských súborov a kalendár všetkých folklórnych akcií, takže sa naši sledovatelia majú na čo tešiť.
Podobné produkty robí v súčasnosti množstvo mladých šikovných ľudí. Na základe čoho ste sa rozhodovali, koho v e-shope uvediete a koho nie?
Evka: Množstvo z nich to dnes robí iba pre peniaze a nenaštudujú si, odkiaľ výšivky pochádzajú. Potom sa často stáva, že namiesto slovenských folklórnych ornamentov vyšívajú poľské. Robia jednoducho čokoľvek, čo sa im zdá, že je tradičné, no nemá to žiaden základ či zmysel. Našich výrobcov poznáme osobne, vieme, že sa svedomite venujú nielen samotnej tvorbe, ale aj výskumu, ktorý v súvislosti s ňou robia.
Máte niekoho, kto vám s projektom pomáha alebo si robíte všetko samy?
Zuzka: Hlavný manažment máme na starosti my tri. Eliška s Dorotkou, dievčatá z nášho tímu, nám pri projektoch takisto veľmi pomáhajú. S účtovníctvom nám zas pomáha moja mamina Marika, ktorá v tejto oblasti pracuje Spolupracujeme aj s rôznymi fotografmi, modelmi, výrobcami, značkami, folklórnymi súbormi a umelcami. Takisto veľa vecí konzultujeme s etnológmi a oslovujeme rôznych partnerov. Keďže väčšinou sa ľuďom naša myšlienka páči, sú ochotní s nami spolupracovať. Naším najväčším partnerom je momentálne Koniferum Borovička :-)
Ako máte rozdelené úlohy a povinnosti?
Zuzka: Na začiatku sme robila každá všetko, aj dnes sme viac-menej multifunkčné. Anička študuje grafický dizajn, a tak pre náš projekt robí grafiku, fotí, točí videá a edituje. Evička sa stará o náš profil na Facebooku a má dobré kontakty, pozná veľa ľudí s folklórneho sveta a vždy vie, komu zavolať. Tiež sa zaujíma o výskumy a kroje, dbá na správne nosenie a zaradenie do regiónu. Eliška s Dorotkou študujú marketing, pomáhajú nám s organizačnými vecami a s Instagramom.
Anna: Zuzka má zas veľmi dobré nápady. Vždy navrhne nejaký projekt a my ju potom nasledujeme. Bola aj prvá, komu napadlo dizajnovať naše vlastné produkty a založiť E-shop.
Ste sesternice. Stane sa, že sa kvôli niečomu pochytíte?
Anna: Nie. Každá z nás má svoj názor, ale vždy sa vieme zhodnúť a všetko si vydiskutovať. Už na začiatku sme sa dohodli, že si budeme dávať konštruktívnu kritiku, a aj keď pre iných by to bolo moc, nás to posúva. Jedna druhej vždy povieme, že sa nám niečo nepáči, lebo spoločne pracujeme pre najlepší výsledok.
V mnohých tímoch častokrát panuje nezhoda v názoroch.
Evka: Možno máme výhodu aj v tom, že v tíme je nás nepárny počet, a tak sa vždy sa prehlasujeme :) Ale myslím si, že je to aj tým, že sa poznáme vlastne celý život.
Čo nové chystáte v najbližšej dobe?
Anna: Momentálne pracujeme na promo videu o Slovensku. Bude to veľkoformátové video, zachytávajúce jedenásť lokalít Slovenska, ktorým ukážeme nielen naše prírodné a kultúrne bohatstvo, ale hlavne folklór. Chceme to urobiť tak, aby bolo reprezentatívne aj v zahraničí, a keď si človek na Youtube vyhľadá vetu „Čo vidieť na Slovensku”, naše video mu vybehne ako prvé. Soundtrack tvorí jedenásť ľudových piesní z rôznych regiónov Slovenska, nahrávali ich pre nás hudobníci, ktorí pôsobia v slovenskej filharmónii a SĽUKU. Hudbu nám komponoval Vladimír Homola.
Evka: Okrem toho máme rozbehnutú spoluprácu s Miss Slovensko. Finalistky budeme učiť základné kroky, dáme im školu tanca a zabezpečíme im kroje na Miss World.
Anna: Niekedy je náročné všetko zosynchronizovať a dať to celé dokopy, no my tým žijeme, cestujeme vďaka Slovakfolkloru po celom Slovensku a veľmi nás to baví. Aj keď organizujeme ples pre 200 ľudí, stále máme pocit, že robíme iba program pre starkých. Pretože to robíme skutočne od srdca.
Akým smerom by ste chceli aby sa Slovakfolklore uberal do budúcna?
Zuzka: Naším cieľom je spájať regióny Slovenska, propagovať náš krásny folklór nie len na Slovensku, ale aj v zahraničí a dokázať, že slovenské tradície v spojení s modernou kultúrou vytvárajú niečo krásne, nové, jedinečné a pritom stále naše.
Čítajte viac z kategórie: Rozhovory