Slovenskí influenceri si majú kupovať followerov. Je to biznis ako každý iný

  • Svetom slovenských blogerov a influencerov v posledných dňoch rezonuje téma kupovania si followerov
  • Keďže blogovanie je dnes už podnikanie ako každé iné, pozreli sme sa na túto tému bližšie
elijah-o-donnell-680188-unsplash
Ilustračná fotografia/Unsplash
  • Svetom slovenských blogerov a influencerov v posledných dňoch rezonuje téma kupovania si followerov
  • Keďže blogovanie je dnes už podnikanie ako každé iné, pozreli sme sa na túto tému bližšie

Storíčka influencerov v posledných dňoch zaplnila relatívne vážna téma, kupovanie followerov. Hoci visí vo vzduchu už niekoľko rokov, pravidelne na ňu citlivo reagujú. Keďže byť bloger či „instagramer“ je dnes už plnohodnotná práca, ktorá neraz človeka dokáže plnohodnotne uživiť, niet sa čomu čudovať, že nefér podnikateľské prostredie je tým, čo mnohých škrie.

Koľko zarába bloger?

Podľa blogu Milana Bardúna (bezmapy.com), je príjem človeka, ktorý sa živí takouto prácou pomerne nestála záležitosť a závisí od mnohých faktorov. Môj absolútny rekord zárobku v jednom mesiaci za rok 2017 bol zatiaľ 2006,42 €. Moje absolútne minimum v roku 2017 bolo 693,11 €,“ napísal v jednom zo svojich príspevkov. Dotkol sa tu aj témy platených spoluprác a tzv. bartru (v tomto prípade výmena služby za konkrétny tovar). A to je téma, ktorá vo vlnách influencerov rozbúrila poriadnu debatu, pričom priamo súvisí s množstvom followerov. Spolupráce.

Mnoho čitateľov blogov či instagramových followerov pri príspevkoch, v ktorých sa objavujú produkty nedokáže rozoznať, či sa jedná o platenú spoluprácu alebo čisto dobre mienenú radu na kúpu produktu či služby. Svoje spolupráce totižto donedávna ešte nechceli priznávať otvorene. Dnes už našťastie často pri postoch vidíš #spolupraca a vieš, že práve toto je to, za čo známa tvár dostáva zaplatené, a teda ide o istú formu transparentnosti. Boj o klienta však nie je podľa slov samotných aktérov fér.

Ako to funguje?

Mnohí priznali, že nie je nič jednoduchšie než nakúpiť si verných fanúšikov. Postačí drobná investícia, ten správny nástroj (napríklad Boostagram či iné) a tisícky nových tvárí svietia v tvojom profile takmer okamžite. Je to síce veľmi pohodlné, no zároveň neefektívne riešenie, keďže väčšina z takto získaných profilov je neaktívnych alebo patria publiku riadenému počítačovými botmi, ktoré rozhodne na svojom profile mať nechceš a nakoniec ani nepotrebuješ.

Podľa experimentu blogu Hootsuite je síce narastajúce číslo followerov žiadaná zmena, no neaktívne publikum predsa nie je to, po čom influenceri skutočne túžia. Hootsuite si na instagrame založil ako experiment account s názvom @fruitless.strategy a vo feede publikoval len jednu jedinú fotografiu. Za 10 dolárov na profil pribudlo viac ako 800 followerov, no odozva na aktivitu nebola žiadna. Nič. Ani jeden komentár, ani jeden like.

Je to vôbec dokázateľné?

Podľa Content Agency existuje na zistenie kvality publika Instagramu blogera či influencera jednoduchý vzorec. Potrebuješ tri číselné údaje:

  • priemerný počet lajkov z posledných 5 – 10 postov,
  • priemerný počet komentárov (nie vlastných) z posledných 5 – 10 postov,
  • počet followerov samotného profilu.

Z týchto troch údajov je následne možné vypočítať tzv. mieru zaujatia, ktorá v konečnom dôsledku zaujíma aj klientov, ktorí chcú s influencermi pracovať a budú im za propagáciu svojich produktov či služieb platiť. Čím vyššie číslo je výsledkom výpočtu, tým pre klienta lepšie.

(počet lajkov + počet kometárov) / počet followerov x 100 = miera zaujatia

Ako si fanúšik môže svojho obľúbenca preklepnúť?

Existuje niekoľko ďalších nástrojov, ako sa pozrieť na to, ako sa vyvíja publikum daného influencera a aká je jeho kvalita. Môžu to vyskúšať aj fanúšikovia. Rebecca z blogu Style of Becca dala hneď dva návody. Je to napríklad aplikácia HypeAuditor, ktorá ti prezradí demografiu, priemerný počet komentárov a lajkov, dosah, engagement a kopec iných zaujímavostí.

Ďalším podobným nástrojom je aj Influencer DB. Rebecca tiež napísala:Vtipné je, že my to všetci vieme a oni vedia, že my vieme, ale v konečnom dôsledku sa nič nezmení, lebo klientov, ktorých zaujímajú IBA čísla followerov a nie obsah či pozadie celého profilu, tých je stále dosť.“ O klientov je totižto prirodzene boj a tí majú jasné priority.

Dvojsečná zbraň

Ak klient, ktorý nakoniec zo spolupráce nezíska to, čo chcel, hoci čísla spočiatku sľubovali a koniec koncov aj vykazujú veľmi dobré výsledky, môže sa veľmi ľahko stať, že sa influencer dostane do tzv. black listu a vďaka neférovému správaniu tak príde o biznis do budúcnosti. Taktiež je možné, že stratí fanúšikov, ktorí ho prekuknú a získať späť stratenú dobrú reputáciu môže trvať roky.

A čo na to legislatíva?

V Obchodnom zákonníku sa nachádza pojem nekalá súťaž. Podľa § 44 pod týmto termínom rozumieme „konanie v hospodárskej súťaži, ktoré je v rozpore s dobrými mravmi súťaže a je spôsobilé privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom“, a zákon takýto typ reklamy prísne zakazuje. Patrí sem klamlivá reklama, klamlivé označovanie tovaru a služieb, podplácanie, ale aj zľahčovanie či porušovanie obchodného tajomstva. Dá sa však tento paragraf reálne aplikovať na moderné a obľúbené podnikanie prostredníctvom sociálnych sietí?

§ 53 ďalej uvádza aj to, ako je možné v neférovom konkurenčnom prostredí prostredníctvom legislatívy dosiahnuť spravodlivosť: „Osoby, ktorých práva boli nekalou súťažou porušené alebo ohrozené, môžu sa proti rušiteľovi domáhať, aby sa tohto konania zdržal a odstránil závadný stav. Ďalej môžu požadovať primerané zadosťučinenie, ktoré sa môže poskytnúť aj v peniazoch, náhradu škody a vydanie bezdôvodného obohatenia.“ Avšak…

Kto je vlastne bloger či influencer?

To už slovenská legislatíva presne nedefinuje, a teda je možné, že viacerí nezainteresovaní budú problémy týchto ľudí považovať len za žabomyšie vojny. Pravdou však zostáva, že férové podnikateľské prostredie by malo byť samozrejmosťou v každej oblasti.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá