Slo­ven­ský HOPIN si brú­si zuby na zahra­nič­né trhy

Šandi / 28. septembra 2014 / Lifehacking

Slo­ven­ský UBER v podo­be HOPIN TAXI si našiel množ­stvo priaz­niv­cov a je ho vidieť na kaž­dom rohu. Čo však vidieť nie je, sú ľudia, kto­rí za tým­to pro­jek­tom sto­ja a prí­beh, kto­rý sme chce­li pood­ha­liť.

 

Hopin je služba, ktorú za pomerne krátky čas spoznalo veľa Slovákov. Aké je to prísť so službou resp. appkou, ktorá mení zabehnuté návyky?

Je to príjemné sledovať ak naša práca prispieva k zmene zvykov a návykov ľudí. Možno raz sa o nás bude písať aj v Slovenskom dejepise :).

 

Taxi biznis je známy svojimi  vstupnými bariérami a protekcionizmom. Boli sme svedkami aké ťažké to má gigant UBER. Ako to funguje na Slovensku, taktiež  tvrdý boj a bariéry?

U nás sme sa zatiaľ s nejakými veľkými bariérami nestretli. Iba na začiatku sme sa stretávali s nedôverou zo strany taxikárov k systému, ale túto bariéru respektíve nedôveru sa nám v krátkom čase podarilo odstrániť. 

 

Martin Baran

Vráťme sa ešte úplne na začiatok, predstav nám HOPIN, kedy a kde vznikol tento nápad.

Kedy a kde vznikol nápad je ťažko povedať. Ale “základný kameň“ aplikácie sa “položil“ v jednej kaviarni v Devíne v roku 2012. Tam sme si rozdali prvé úlohy a začali si vymieňať desiatky mailov denne.   

 

Predstav nám ešte svojich parťákov, ktorí stoja za týmto výnimočným projektom.

Začínali sme v trojici Jozef, Ladislav a ja. Obaja chalani sú vážne dobrí v tom čo robia.

 

Kto financuje celý projekt? Koľko vás doposiaľ stál?

Za financovaním projektu nie je žiadna finančná skupina ako sa povráva. Financovanie je realizované zo súkromného sektora. Cenu projektu je ťažko odhadnúť, keďže vývoj bol realizovaný nami. No nejaký hrubý odhad je v stovkách tisíc eur.

Marketing je pre vás určite existenčne dôležitý. Akým spôsobom sa snažíte získavať nových app userov a taktiež vodičov, ktorých sme si všimli je na uliciach čoraz viac.

Samozrejme. Marketing je jeden z dôvodov, vďaka ktorému sme sa rozbehli. Na začiatku sme urobili masívnejšiu reklamnú kampaň, kde sme získali dobrú základňu zákazníkov, ktorým sa aplikácia páčila a ďalej to posúvali svojim známym. Taktiež sme mali donedávna rôzne súťaže pre zákazníkov alebo vodičov. Posledný marketing čo sme robili bol so spoločnosťou Orange, ktorá rozposielala sms svojim zákazníkom a informovala ich o našej aplikácií. 

 

Môže si vodič HOPINU zarobiť viac ako u konkurencie? Aké ďalšie výhody poskytujete vašim šoférom.

Či zarobia viac? Na toto ti neviem odpovedať. Nemáme prehľad koľko objednávok majú taxislužby. Dovolím si povedať, že servis ktorý majú u nás, nemajú nikde inde. Samozrejme nehovorím o tom, že vodiči šetria náklady na pohonné hmoty a prevádzku svojich vozidiel, keďže sa snažíme aby objednávku dostal najbližší vodič k zákazníkovi. Čo v taxislužbách tak nefunguje.

 

Nevnímaš UBER a Lyft ako konkurenciu, pri potenciálnom vstupe na náš trh?  Aké tools máte pripravené, ktoré vám umožnia bojovať s týmito big players na lokálnom trhu?

Zatiaľ sme sa nad tým nezamýšľali ako by sme postupovali. No myslím si, že ak by chceli vstúpiť na náš trh, tak by nás oslovili s nejakou ponukou spolupráce, vzhľadom na to, že už teraz pokrývame nezanedbateľné percento trhu.

 

Kde všade je dnes HOPIN dostupný a koľko vozidiel je vo vašom fleete?

HOPIN je už v niekoľkých mestách ako Bratislava, Košice, Banská Bystrica, Levice, Trnava, no počet vodičov a objednávok nie je zďaleka taký ako by sme si predstavovali. Samozrejme okrem Bratislavy. Počet vozidiel by sme ešte neradi zverejňovali.

 

Pokrývajú v súčasnosti prevádzkové výnosy, vaše náklady na chod firmy?

Ani zďaleka nie :). Momentálne ešte stále bežíme vo free móde.

 

Kedy plánujete expandovať  do ďalších krajín?

Máme niečo rozrobené, ale musíme sa na to dobre pripraviť. Ťažko povedať kedy to bude. Ale nepredpokladám, že to bude ešte tento rok. Skôr to vidím na prvý štvrťrok 2015.

 

Ako reagujú ľudia, ktorí prvýkrát vyskúšali HOPIN? Stali sa pravidelnými zákazníkmi.

Podľa toho čo nám hovoria vodiči, tak skoro všetci zákazníci sa stanú pravidelnými.

 

Neplánujete rozbehnúť podobnú službu ako UBER s luxusnými vozidlami?

Zatiaľ nie. Ale nevylučujeme nejakú podobnú alternatívu.

 

A čo startupy vo svete? Máš niektoré fakt obľúbené?

Keďže som s telefónom nonstop (moja priateľka vie o čom hovorím), tak určite SmartThings. Mám rád všetko, čo dokážem ovládať cez telefón. 

 

Je dôležitejšie mať dobrú myšlienku, byť na správnom mieste, alebo niečo iné?

Presne ako hovoríš. Ale ešte jedna potrebná vec je podstatná. Byť na tom správnom mieste v správny čas so správnymi ľuďmi.

 

Čo by si odkázal Slovenským startupom jednou vetou?

Čokoľvek robia, nech to robia najlepšie ako vedia a úspech sa skôr či neskôr dostaví.

Pridať komentár (0)