Stane sa Slovensko vodíkovou veľmocou? Do Európskej komisie putuje až 15 inovatívnych projektov

  • Slovensko nastúpilo na ekologickú a inovatívnu cestu
  • Do EK putuje 15 špeciálnych projektov zaoberajúcich sa vodíkovými technológiami
  • Slovensko nastúpilo na ekologickú a inovatívnu cestu
  • Do EK putuje 15 špeciálnych projektov zaoberajúcich sa vodíkovými technológiami

Vyzerá to, že si Slovensko zaumienilo stať sa vodíkovou veľmocou. Slovenská inovačná a energetická agentúra prijala až 32 projektov, ktoré sa prihlásili do výzvy IPCEI v oblasti vodíkových technológií. Potrebné kritéria však splnila len necelá polovica, ktorá postupuje do ďalšieho kola.

Mieria pred Európsku komisiu

Kritériá výzvy splnilo však len 15 projektov, ktoré postupujú ďalej na posúdenie Európskou komisiou, informuje SITA. „Ide o rekordný počet projektov v porovnaní s výzvami v minulosti. Do výzvy sa zapojilo viac subjektov ako v okolitých krajinách, napríklad v Českej republike sa prihlásilo len 11 projektov, v Poľsku 29,“ povedal generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.

Obľúbený reťazec ide príkladom. V slovenských mestách začal budovať komunitné záhrady pre ľudí

Podľa odbornej komisie predložené projekty boli zamerané na všetky aspekty, ktoré sú v rámci projektov IPCEI očakávané, t. j. na výskum a vývoj, prvé priemyselné nasadenie a nechýbali ani infraštruktúrne projekty. „Vo všeobecnosti sa odborníci zhodli, že z hľadiska tém boli projekty nesmierne zaujímavé a podnetné. Mnohé riešili urgentné potreby Európskej únie aj Slovenska spojené so znižovaním uhlíkovej stopy v priemysle, doprave, ale aj v tepelnom hospodárstve a prinášali aj nové pohľady na riešenie týchto problémov,“ dodal Blaškovitš.

auto na vodíkový pohon
zdroj: TASR/AP/Ataf Quadri

SIEA spolu s Ministerstvom hospodárstva SR zodpovedajú za národný výberový proces projektov IPCEI v oblasti vodíkových technológií. Slovenská republika sa snaží naskočiť na európsky vlak vodíkovej kultúry hneď v začiatku. Ak sa nám to podarí, tak si myslím, že budeme v budúcnosti úspešní,“ konštatoval koordinátor vodíkových technológií Juraj Sinay.

Európska komisia začína proces analýzy a hodnotenia projektov už počas februára a marca. „Finálne rozhodnutie o notifikácii jednotlivých projektov sa očakáva koncom roku 2021,“ uzavrel Blaškovitš.

Vodíkové autá sú už na Slovensku

Podľa informácií TA3 na Slovensko úspešne dorazili už aj prvé vodíkové autá. Pribudnúť k ním majú aj dve vodíkové čerpacie stanice, ktoré budú realizované pod Ministerstvom hospodárstva a financované z eurofondov.

Ešte v roku 2020 sa pritom Minister hospodárstva SR Richard Sulík (SaS) vyjadril, že toto inovatívne a ekologické napredovanie Slovenska bude čo možno najviac podporovať. Pre rok 2020 mal v pláne výstavbu 4 až 6 čerpacích staníc na vodík, čo malo byť základom pre stabilnú infraštruktúru o pár rokov. To sa však nepodarilo. Najbližšia vodíková čerpacia stanica sa nachádza vo Viedni.

Nicholsonová chce odísť z SaS, dôvodom má byť eurofondová tlačovka o Remišovej

Podľa Sulíka je však vodík energetickým nosičom budúcnosti, a preto sa by sa mal ich rozvoj podporovať už teraz. Ak sa k tomu ako krajina postavíme zodpovedne už teraz, do konca roku 2050 sa výrazne priblížime k cieľom Európskej únie o uhlíkovej neutralite.

Podpora vodíka podľa slov ministra hospodárstva nebude na úkor elektromobility. „Nikto nejde zakazovať elektrické autá a nabíjačky, práve naopak. Chceme súťaž konceptov. Nech firmy súťažia a čo bude najlepšie, čo sa presadí, to budeme používať,“ povedal Sulík na konferencii v minulom roku, informuje Fontech.

Zdroje: SITA, TA3, Fontech

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech