Star­ti­tup na Tour de Isra­el – Wib­bitz

Lukáš Gašparík jr. / 8. februára 2015 / Business

Ďal­šou zastáv­kou tímu Star­ti­tup na ces­te po izra­el­ský­ch star­tu­po­ch bol star­tup Wib­bitz. Mož­no nie ešte až tak zná­my u nás, ale roz­hod­ne je to jeden z naj­per­spek­tív­nej­ší­ch star­tu­pov, kto­rý má šan­cu stať sa glo­bál­nym.

 

Keďže v Izraeli nemajú nedeľu ako deň pracovného pokoja, tak pondelok bol pre nás už druhý pracovný deň v týždni. Po nedeľnej návšteve Google, Geektime a Waze, sme sa v pondelok vybrali do Wibbitz a We Work. Po ceste do Wibbitz sme prešli ešte po Tel avivskom trhu Carmel, kde sme si dali na čerstvo odšťavené granátové jablko, keďže sme zdravo žijúci startupisti, a následne sme sa vybrali na miesto nášho určenia. Po chvíli blúdenia sme v malej nenápadnej uličke našli vchod, kde mal sídliť Wibbitz. Úplnou náhodou sme pri vchode natrafili na jedného so zamestnancov, ktorý nás ochotne pustil do vnútra.

 

 

Na úvod by som však ešte predstavil trochu startup Wibbitz, ktorý u nás nie je ešte možno až tak známy. Wibbitz je technologická spoločnosť, ktorej cieľom je zmeniť spôsob, ako konzumovať správy na mobilných zariadenia. Wibbitz pomocou špeciálneho algoritmu vyberie z textovej správy to najpodstatnejšie a premení správu do krátkeho videa, ktoré môžete sledovať na svojom smartphone. Wibbitz má za sebou už aj dve investície. V seed-e sa im podarilo naraisovať 100k USD a v Series A 2.3M USD. Jedným z investorov Wibbitz je aj Horizon Ventures, ktorý má už za sebou investície do zvučným spoločností ako sú napríklad Facebook, Spotify, Siri čo Waze, takže Wibbitz má veľkú šancu pripojiť sa k týmto globálnym značkám. Momentálne sa Wibbitz pripravuje na ďalšie kolo, v ktorom by podľa našich informácií mohol naraisovať až 8M USD.

 

 

Tak a teraz sa vráťme späť k našej návšteve. Tak ako je to už pomaly zvykom pri našej ceste izraelskými startupmi, tak ani vo Wibbitze to nebolo inak a pri dverách nás už očakával jeden z founderov a súčasný viceprezident Yotam Cohen. Po privítaní a vzájomnom predstavení nás Yotam zobral do zasadačky, kde sme mu položili pár zaujímavých otázok a na ktoré nám s úsmevom odpovedal. Ešte predtým nám však stihol prezradiť svoj denný program a pochválil sa nám, že o 13:00 má dohodnutý skype so šéf redaktorom New York Times. Čo nám pravdupovediac celkom polichotilo, keďže v ten deň mal Yotam meeting iba s dvomi médiami, Startitup a New York Times :)

 

 

Hneď na začiatok nám Yotam objasnil technológiu Wibbitz. Ide o špeciálny algoritmus, ktorý dokáže pomocou analýzy z článku vybrať tie najpodstatnejšie kľúčové slová a behom piatich sekúnd dokáže s textu spraviť video, ktorého priemerná dĺžka je 45 sekúnd. Je to celkom jednoduché, stačí aby sme mali na našej stránke implementovaný kód Wibbitz, pomocou ktorého by boli naše články automaticky spracovávané do videa. Následne v "cmsku" je možné vidieť všetky takto spracované videá a v prípade potreby ich aj upraviť a následne publikovať na stránke. Takýmto spôsobom vznikne podľa Yotamových slov "quick watch experience for users". Tým Wibbitz má momentálne 18 stálych ľudí, čo nie je až taký veľký počet na to, aký veľký je ich market.

 

 

Aplikácia Wibbitz dokáže momentálne spracovávať články v štyroch jazykoch (angličtina, nemčina, španielčina a francúzština). Pripravované sú samozrejme aj ďalšie jazyky ako napríklad japonština či čínština. Celý proces prebieha nasledovne, ako prvé algoritmus vyberie daný text, následne ho celý zanalyzuje, vyberie kľúčové slová, priradí mu kategóriu a následne nájde na internete príslušné obrázky a videá, ktoré poskladá dokopy a spraví jedno ucelené video. Všetky zdroje majú pri tom zazmluvnené s najväčšími spravodajskými agentúrami na svete, ako je napríklad Reuters či AFP. Jednou z najväčších záhad je však hlas, ktorý vám danú správu prečíta. Hlas, ktorý vám správu číta je až neuveriteľne plynulí a tak povediac skoro až ľudský. Pomocou algoritmu dokáže dokonca rozoznať aj akcent článku a tým celý hlas prispôsobiť. 

 

 

Podľa Yotama je ich technológia unikátna a presne pasuje do dnešnej doby, pretože ľudia sú už lenivý čítať dlhé články. A povedzme si na rovinu, nie je to ani moc pohodlné, ak máte nejaký rozsiahlejší článok čítať na smartphone. A práve toto je jedno z riešení, ako tento problém vyriešiť. Spraviť z článku krátke video, ktoré si budete môcť pozrieť po ceste do práce, či počas čakania na zastávke. Ďalšou výhodou je aj to, že video môžete zdieľať. V dnešnej dobe, keď je každý na facebooku, twitteri či instagrame je to obrovský výhoda a dôležité veci sa tak môže dozvedieť oveľa viac ľudí. Čo sa týka facebooku, tak Wibbitz je momentálne vo fáze jednaní, kedy sa snažia o to, aby ich zdieľané videá boli vybavené funkciou auto play.

 

 

Iba 6 mesiacov po tom čo Wibbitz spustil ostrú prevádzku svojej aplikácia sa o nich začali zaujímať už aj svetové médiá. Dokonca s niektorými z nich už majú uzavreté aj partnerstvá. Medzi prvých vyvolených tak napríklad patria francúzsky Le Monde, španielsky Mundo Deportivo, či britské The Guardian. Celkovo už majú zazmluvnených viac ako 30 novín po celom svete. Obrovskou výhodou je, že celý proces spracovania prebieha na stránke novín, takže tie potom môžu sledovať aj kompletné štatistiky a vidieť tak svoj progres. Čo sa týka business modelu, tak hlavným spôsobom monetizácie Wibbitz sú video reklamy. Niečo podobné, ako to začal robiť Youtube pred časom. 

 

Čítanie rozsiahlych článkov na smartphonoch nie je práve pohodlné, preto si myslím, že technológia Wibbitz si svoje uplatnenie určite nájde. Ak nie aj v najbližších mesiacoch, ale určite je to otázka najbližších rokov :)

 

 

 

 

Pridať komentár (0)