ŠTÚDIA: Skôr ťa trafí blesk ako to, že chytíš COVID-19 v lietadle

  • Najnovší výskum Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA) preukázal, že riziko prenosu koronavírusu v lietadle je nižšie, než by si očakával
  • Nízke riziko možno pripísať filtrácií vzduchu HEPA filtrami, ktoré ničia 99,9 % baktérií, prúdeniu vzduchu zhora nadol a jeho úplnej výmene
  • Letecký priemysel je jeden z najviac postihnutých pandémiou, letecká doprava klesla v porovnaní s minulým rokom o viac ako 85 %
Airbus Korona
Unsplash/Géraud Gordias/CDC
  • Najnovší výskum Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA) preukázal, že riziko prenosu koronavírusu v lietadle je nižšie, než by si očakával
  • Nízke riziko možno pripísať filtrácií vzduchu HEPA filtrami, ktoré ničia 99,9 % baktérií, prúdeniu vzduchu zhora nadol a jeho úplnej výmene
  • Letecký priemysel je jeden z najviac postihnutých pandémiou, letecká doprava klesla v porovnaní s minulým rokom o viac ako 85 %

Najnovší výskum Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA – International Air Transport Association) preukázal, že riziko prenosu koronavírusu v lietadle je nižšie, než by si očakával.

Od začiatku roka 2020 bolo zaznamenaných len 44 prípadov COVID-19 na palube lietadla z celkového počtu 1,2 miliardy prepravených cestujúcich leteckou dopravou, pričom väčšina z prípadov bola registrovaná ešte v čase, keď nebolo prekrytie horných dýchacích ciest rúškom na palube povinné pre cestujúcich aj palubný personál. Zo 44 prípadov sú niektoré potvrdené, pravdepodobné či predpokladané.

„Riziko, že sa cestujúci nakazí Covidom-19 na palube lietadla sa zdá byť veľmi nízke. Len 44 potenciálnych prípadov prenosu ochorenia počas letu spomedzi 1,2 miliardy cestujúcich – to vychádza na 1 prípad na každých 27 miliónov cestujúcich. Uvedomujeme si, že číslo môže byť podcenené, ale i keby bolo 90 % prípadov neodhalených, stále by to predstavoval len 1 prípad cestujúceho z 2,7 milióna osôb prepravených letecky. Veríme, že tieto čísla sú pre cestujúcu verejnosť výrazne upokojujúce. Navyše, väčšina z týchto prípadov bola zaznamenaná ešte pred tým než sa rozšírilo prekrytie tváre rúškami na palubách,“ povedal Dr. David Powell, zdravotnícky poradca združenia IATA. 

zdroj: Unsplash/Sangga Rima Roman Selia

Pravdepodobnejší je zásah bleskom

Powell prirovnal pravdepodobnosť nakazenia sa koronavírusom na palube lietadla k možnosti zásahu osoby bleskom. Pravdepodobnosť, že osobu zasiahne blesk je 1 ku 500 000 až 1 ku 1,2 milióna, čo je ešte väčšia pravdepodobnosť ako pravdepodobnosť nákazy novým vírusom na palube.

Zúfalé letecké spoločnosti ponúkajú vyhliadkové lety „nikam“. Ekológovia sú zhrození

Samostatný výskum možností prenosu vírusu v lietadle zrealizovali aj najväčší výrobcovia lietadiel na svete – spoločnosti Airbus, Boeing a Embraer. Podľa dát z ich simulácií prenosu vírusu je pravdepodobnosť nízka, HEPA filtre ničia 99,9 % baktérií.

Powell už v minulosti ubezpečoval ľudí, že lietadlá sú bezpečnými miestami. „V jednej krajine zdravotnícke orgány sledovali 1 100 ľudí nakazených chrípkou a nezaevidovali ani jediný prenos choroby z cestujúceho na cestujúceho,“ dopĺňa Powell.

zdroj: Unsplash/Tim Dennert

Letecký priemysel je jeden z najviac postihnutých pandémiou

Podľa globálnych údajov klesla letecká doprava v porovnaní s minulým rokom o viac ako 85 %.

Dôsledky pandémie pre letecký priemysel sú vážne. Niekoľko popredných dopravcov už požiadalo o ochranu pred bankrotom, a ak sa očakávané zotavenie oneskorí, ich zoznam sa ešte rozšíri. Štyri najväčšie americké letecké spoločnosti stratili od apríla do júna dohromady 10 miliárd USD (8,46 miliardy eur). Niektoré letecké spoločnosti začali prevádzkovať takzvané „lety nikam“. Jedná sa o vnútroštátne vyhliadkové lety, ktorých účelom je získať chýbajúce finančné prostriedky.

Zdroje: IATA, Letisko M. R. Štefánika, Avation Week 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá