Sú mohykánmi v obuvníctve na Slovensku. Vznikli ešte za čias Mečiara

  • Manželia Račkovci zaplnili po rozpade Československa dieru na trhu
  • Kvalitné, pestrofarebné papučky zažilo už niekoľko generácií detí
  • V súčasnosti majú v ponuke viac ako 35 druhov obuvi vo viac ako 400 farebných kombináciách
  • Ich ročné tržby dosahujú viac ako 800 000 eur
zdroj: archív Račkovci
  • Manželia Račkovci zaplnili po rozpade Československa dieru na trhu
  • Kvalitné, pestrofarebné papučky zažilo už niekoľko generácií detí
  • V súčasnosti majú v ponuke viac ako 35 druhov obuvi vo viac ako 400 farebných kombináciách
  • Ich ročné tržby dosahujú viac ako 800 000 eur

Už 25 rokov vyrába vaša spoločnosť detské topánočky. Prezraďte nám ako táto značka vznikla? Prečo ste sa zamerali práve na detskú obuv?

Áno, za krátky čas to bude 25 rokov, kedy cez bránu našej firmy odišla prvá obchodníčka s kartónom „čerstvo“ vyrobených papučiek. Do dnešného dňa neviem, ako sa o nás dozvedela, pretože sme fungovali sotva pár dní. Ale bol to krásny pocit a o eufórii ani nehovorím. :) Vznik značky podporila nespokojnosť v pôvodnom zamestnaní a diera na trhu po rozdelení ČSFR, tak sme si povedali, že ju skúsime „zaplátať“.

Podnikať v 90. rokoch muselo byť omnoho ťažšie, predsa nebol dostupný ani internet, reklamy fungovali inak. Na čom bol založený váš biznis vtedy a aký máte biznis model dnes?

V 90.rokoch bol na trhu ešte stále nedostatok niektorého tovaru a nevalili sa k nám v takom množstve kontajnery s ázijskou obuvou. Vznikalo množstvo obchodov a informácie sa šírili od obchodníka k obchodníkovi. Dvakrát do roka sme chodili na medzinárodnú výstavu do Brna, kde sme získali veľa nových zákazníkov a v neposlednom rade sme mali veľa dobrých kontaktov. Skrátka – dobrý chýr sa šíril.

Dnes si neviem predstaviť fungovanie bez solídneho webu, Facebooku, Instagramu a ďalších podporných spôsobov propagácie. Môžem ale skonštatovať, že to staré dobré odporúčanie spokojného zákazníka ďalšiemu potenciálnemu zákazníkovi stále veľmi dobre funguje.

Čomu priraďujete úspech, že vaša firma je dlhodobo úspešná? Súdiac podľa tržieb môžem povedať, že sa vás nedotkla ani dlhová kríza v roku 2009.

Nezastaviť sa. Stagnovať a prešľapovať na mieste nie je cesta k úspechu. Musíte mať hlavu plnú nápadov, realizovať ich, počúvať konečného spotrebiteľa, čo chce, čo by sa mu páčilo…a spolupracovať s mladými ľuďmi. Kríza v roku 2009 zasiahla čiastočne aj nás, ale vďaka operatívnym opatreniam sme to ustáli.

Aký je váš recept na udržateľnosť firiem v dnešnej dobe?

Neexistuje univerzálny recept. My sa riadime krédom Tomáša Baťu: Nehľadať ľahké cesty, tie hľadá toľko ľudí, že sa po nich nedá prísť nikam.

Firmu vlastníte ako manželia. Musí byť náročné denne spolu pracovať a zároveň zdieľať spoločnú domácnosť.

Nie je to náročné, vždy sme si boli vzájomnou oporou, keď jeden klesal na duchu, ten druhý ho vytiahol naspäť. Vážime si jeden druhého, sme voči sebe tolerantní a ide nám to ako po masle. :)

Aký marketingový nástroj je najúčinnejší na predaj vašich výrobkov?

Veľkú silu má v rámci Slovenska Facebook, v Čechách je to Instagram.

Na vašom e-shope ponúkate široký výber najrôznejších druhov detskej obuvi, od papučiek až po zimné topánky. Čím sú práve tie vaše výnimočné?

Výnimočnosť našej obuvi vidím hlavne v obrovskej farebnosti a častokrát v odvážnom a netradičnom spojení farieb na topánočkách. Chce to odvahu, predstavivosť a chuť kombinovať a to veru môjmu manželovi nechýba. V rámci Slovenska a Česka sme jediní, ktorí používajú takú širokú farebnú škálu koží a textilných materiálov na papučky, celkovo máme v ponuke okolo 420 farebných kombinácií.

Máte vôbec v tomto segmente slovenskú konkurenciu?

Máme ju na Slovensku a ešte väčšiu v Čechách, ale to nás „nevyrušuje“, väčším problémom je pre nás príchod rôznych obchodných reťazcov, ktoré „fičia“ na ázijskej produkcii a vytláčajú z trhu našich menších obchodných partnerov.

Zažila vaša firma počas jej pôsobenia aj nejaké vážnejšie komplikácie, s ktorými ste sa museli vysporiadať? Určuje napríklad percento pôrodnosti vašu mieru úspechu či neúspechu?

Áno, samozrejme, naša cesta nie je len priama, má aj zákruty, za ktorými sú prekážky. Ale to je v poriadku, pretože to sú veci, ktoré nás  posúvajú vpred. Percento pôrodnosti je pre nás dôležité, ale neurčuje zásadne mieru úspechu či neúspechu.

Koľko párov topánok ste schopní vyrobiť za rok? V ktorých mesiacoch máte najvyššie tržby?

Ročne vyrobíme približne 130 000 párov obuvi. Marec, apríl, júl a august sú naše najsilnejšie mesiace. V tých jarných sa predáva jarná kožená obuv a v lete sú to papučky do škôl a škôlok.

Slovenské obuvníctvo má u nás už dlhú tradíciu. Myslíte si, že je jednoduché uživiť sa na Slovensku poctivou výrobou obuvi?

Je pravda, že na Slovensku má obuvníctvo tradíciu, ale skôr by som použila slovko „málo“. Tie veľké závody, ktoré vyrábali množstvá obuvi už dávno nie sú pravdou a veľa súkromných obuvníckych firiem tiež ukončilo svoju činnosť. Navyše naše školstvo už viac rokov v tomto segmente na pracovný trh neprodukuje žiadnych absolventov. Mohykánov je nás tu už málo. Nie, nie je to jednoduché uživiť sa výrobou obuvi, ale keby to jednoduché bolo, robil by to každý. :)

Aké máte plány s firmou na tento rok? Premýšľate už aj nad tým, kto po vás spoločnosť preberie?

Plány máme, ale nevyzradíme. :) Jeden plán sa po tieto dni už stáva realitou, postupne púšťame do predaja novú krásnu kolekciu jarnej obuvi, tak jej držme palce, aby bola úspešná. O následníctve vo firme zatiaľ nepremýšľame, chuti, nápadov a energie máme ešte na dlhé roky, práve teraz nás to začína najviac baviť.