Test potvrdil falošné praktiky: Na Západe kvalita, u nás menej mäsa či vitamínov

  • Tvrdenia o tom, že západní producenti potravín či drogérie vyrábajú dvojakým metrom, nie sú žiadnou novinkou. Doteraz však boli výsledky testovaní často sporné a producenti si vždy vedeli nájsť výhovorku. Nový test českej inšpekcie však odhalil nesporné fakty o diskriminácii zo strany komerčných výrobcov.
efvevec
getty images, pixabay.com
  • Tvrdenia o tom, že západní producenti potravín či drogérie vyrábajú dvojakým metrom, nie sú žiadnou novinkou. Doteraz však boli výsledky testovaní často sporné a producenti si vždy vedeli nájsť výhovorku. Nový test českej inšpekcie však odhalil nesporné fakty o diskriminácii zo strany komerčných výrobcov.

Podozrenie na rozdiely v zloženiach výrobkov pre nemecký, rakúsky, český, slovenský a maďarský trh preskúmala pražská Vysoká škola chemicko-technologická v rozsiahlom testovaní. Do testu, v ktorom skúmala zloženie 21 produktov investovala takmer pol milióna korún. Zistila pri tom, že rozdiely tu skutočne sú a tento problém nie je vykonštruovaný nejakými konšpirátormi. Ide jednoducho o realitu tohto biznisu.

 

Foto: pixabay.com

Podľa informácií portálu ihned.cz boli totiž zhodné len tri (!) výrobky. Ostatné vykazovali rozdiely, v 13 prípadoch väčšie a v 5 menšie. Ďalších 5 výrobkov malo odlišné plnenie. To všetko napriek tomu, že produkty boli od jednej značky a mali takmer totožné obaly. Čo to znamená? Že rozdiely v prístupe výrobcov k rôznym trhom existujú, no podľa odborníkov sa to nedá uplatniť globálne. Podľa jednoduchej matematiky tohto testu však zrejme špinavé praktiky používa väčšina výrobcov, čo je znepokojujúce.

Výsledkom tohto testovania však nemá byť len upozorniť na reálny problém, ale presvedčiť EÚ, aby prijala spoločné legislatívne opatrenia, ktoré by mohlo túto bezútešnú situáciu riešiť. Doteraz si totiž producenti mohli robiť prakticky čo chceli a pokojne zdôvodňovali rozdiely vo výrobkoch tým, že sa snažia chuť produktu prispôsobiť obyvateľom v každej krajine. Skutočne to však znamená ubrať z kvality a výživovej hodnoty produktu, ubrať z obsahu mäsa či ovocia? Čo to má spoločné s chuťou?

Foto: fotolia.com

Test sa týkal aj drogérie, napríklad menovite prášku na pranie Persil. Zistilo sa, že na Slovensku, v Česku a Maďarsku sa predáva s menším podielom aktívnych látok. Pri mäsových a rybacích výrobkoch zas bol zistený nižší podiel mäsa napríklad o 7 % alebo aj 13 %, pri jednej mäsovej konzerve identického názvu dokonca zámena bravčového mäsa za lacnejšie hydinové.

A čo je najzáražujúcejšie? V mnohých prípadoch balia výrobky pre náš aj západný trh v tej istej továrni. Ako sa cítiš, keď si predstavíš, že továreň je pomyselne rozdelená na dve nezávislé časti, pričom v jednej sa vyrába chutnejšie a kvalitnejšie jedlo určené tým dôležitejším zákazníkom a v druhej sa používajú menej kvalitné suroviny pre menej dôležitých spotrebiteľov, šetrí sa na obsahu dôležitých zložiek alebo sa riedi koncentrácia? Znie to ako z futuristického sci-fi filmu, no sci-fi to nie je.

Foto: passaporteacoriano.blogs.sapo.pt

Ďalším otrasným faktom je, že nemecké a rakúske výrobky sú v mnohých prípadoch dokonca lacnejšie než u nás. Keď vezmeme do úvahy kúpyschopnosť obyvateľstva, je cenová priepasť ešte väčšia. Prečo by sme teda mali tolerovať, že potravinové reťazce nás balamutia lákavými reklamami, no podsúvajú nám zámerne horšiu kvalitu, aby na nás ušetrili? Nemá to pritom dopad len na naše peňaženky, ale aj na naše zdravie. Testy totiž už viackrát potvrdili nižší obsah dôležitých vitamínov v produktoch.

Dôkazy sú nepopierateľné a ide o dôležitú zbraň v rukách kompetentných. Je to totiž jediný spôsob, ako dospieť k zmene európskej legislatívy v prospech zákazníkov a ukončiť túto diskriminačnú politiku veľkých reťazcov. Riešením totiž nie je chodiť nakupovať kvalitnejšie prášky, aviváže a potraviny za hranice do Rakúska, ako to mnohí Slováci už dnes robia. Chce to štrukturálnu zmenu, pretože máme rovnaké právo na kvalitné a zdraviu prospešné potraviny či drogériu, ako obyvatelia iných krajín.

Foto: pexels.com

Aj na odvážnych tvrdeniach o tom, že k nám výrobcovia dovážajú „odpad“, zrejme bude kúsok pravdy. Keď teda nabudúce pôjdeš do supermarketu, mysli na to, čo kupuješ a aké značky tým podporuješ. Pretože si môžeš byť istý, že veľkých potravinovým reťazcom skutočne nejde o tvoje dobro a tvoje zdravie. Toto je len ďalší dôvod, prečo podporiť domácu produkciu a lokálne výrobky či začať nakupovať v menej mainstreamových obchodoch. Možno si priplatíš, no nemusíš sa báť, že ťa niekto špinavo klame. :)

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá