Tomáš Sroka – mladý podnikateľ, ktorý prispieva k zmene konceptu mobility v mestách

Veronika Horváthová / 22. júna 2016 / Rozhovory

Sympatický a ambiciózny podnikateľ Tomáš má aj napriek svojmu nízkemu veku za sebou úspešnú kariéru v Zlavomate. Po ročnej prestávke sa momentálne rozhodol prijať ďalšiu výzvu a stal sa manažérom pre Slovensko vo firme Liftago. Aj napriek tomu z neho ide neskutočná pokora a ochota podeliť sa o svoje vedomosti s mladými začínajúcimi podnikateľmi. Porozprávali sme sa s ním o jeho prvom biznise u babky na dedine, o tom, čo sa naučil aj pri výstupe na Mont Blanc a tiež, ako sa dá zlepšiť dopravná situácia v našich chaotických mestách.

Tomášty sa už v biznis svete pohybuješ dosť dlho, ale ja si ešte pamätám, keď si doma začínal na tvojom starom počítači. Čo ťa vtedy inšpirovalo k tomu, aby si sa venoval svojmu vlastnému biznisu?

Podnikať bol od malička môj sen. Začalo to predávaním už prečítaných časopisov spolužiakom na základnej škole, či predávaním mnou vytvorených žrebov u babky na ulici :-) Svoj naozajstný podnikateľský sen som si začal plniť od svojich 19 rokov, kedy som so spolužiakmi zo strednej školy založil prvú firmu. Sloboda je presne to, prečo som ešte stále podnikateľom. Okrem toho v čase keď som začínal, boli sme mladí, mali sme čas a nemali sme záväzky. Bola to spočiatku iba zábavka popri škole, no stále nás viac vťahovala.

 

Po niekoľkých úspešných rokoch v Zľavomate si odišiel a dal si si rok pauzu. Teraz sa znovu venuješ biznisu. Nemal si strach, keď si odchádzal z dobre fungujúcej firmy do neistoty?

Dobré rozhodnutia si často vyžadujú odvahu a toto bolo jedno z nich. Vtedajší kontext si vyžadoval myslieť „mimo krabicu“ a vnímať širšie súvislosti. Hoci to bol krok do neistoty, strach som nemal. Nebol dôvod. Mal som okolo seba dobré zázemie. Sám som vedel, že je to pre mňa správna cesta a moje okolie ma v tomto rozhodnutí utvrdzovalo a podporovalo. Dobre fungujúca firma ma stála veľa – veľa času, veľa energie, veľa vnútornej kapacity. Po náročných rokoch som potreboval opäť načerpať energiu, dospať :-) a posunúť sa osobnostne i profesijne ďalej. Odvahu si vyžadovalo aj viac si veriť, teda veriť svojím schopnostiam, že v budúcnosti dokážem rozbehnúť aj ďalšie projekty.

2.splashscreen_b

Pôsobíš momentálne vo firme Liftago. Čím ťa zaujal tento projekt, že si sa rozhodol mu venovať?

Český start-up Liftago ma zaujal predovšetkým ucelenou myšlienkou konceptuálneho riešenia aktuálneho problému s dopravou v mestách. S taxiaplikáciou Liftago chceme dopravu v mestách optimalizovať. Taxíky sú len začiatok. Chceme tiež pokryť bicykle (bike sharing), mestskú hromadnú dopravu a všetky ostatné možné spôsoby prepravy. Jednoducho povedané – obchodovať s mobilitou.

Okrem toho, politika firmy je veľmi férová a  snaží sa výchádzať v ústrety potrebám rôznych skupín, momentálne sú to vodiči taxíkov aj zákazníci.

 

V čom je výhoda Liftaga? Prečo si má zákazník vybrať práve Liftago?  

Taxiaplikácia Liftago je unikátna v tom, že je tzv. trhoviskom dostupných taxíkov v okolí. Hlavnou výhodou Liftago oproti ostatným službám, ktoré vám auto pridelia, je, že Liftago dáva zákazníkom možnosť výberu. Taxikári posielajú ponuku priamo zákazníkovi, ktorý si môže vybrať z ponuky podľa svojich momentálnych preferencií. Ak sa ponáhľate, tak podľa času dojazdu, ak vám záleži na type auta, tak si môžete vybrať auto, ktoré sa vám páči. Zákazník sa môže rozhodnúť pre konkrétnu ponuku aj podľa ceny či hodnotenia taxikára. Kvalitu taxíkov a taxikárov denne preverujú tisícky hodnotení, ktoré dostávaju po jazdách od zákazníkov. Odlišujeme tak kvalitných taxikárov od tých menej kvalitnejších, s ktorými ukončujeme spoluprácu.

 

Po Bratislave je veľa bilboardov, ktoré propagujú Liftago. Prečo si v časoch sociálnych médií zvolil tento marketing, ktorý je cenovo podstatne drahší?

Nepovedal, by som, že je drahší. Je skôr tažšie zmerateľný, resp. niekedy až nemerateľný :-) Avšak bilboardy, citylighty, rádio reklama a rôzne partnerstvá na eventoch zapadajú do nášho marketingového mixu. Budujeme nový brand a je potrebné, aby nás bolo vidieť všade, nielen na nete.

Picture_desktop_SK

V Bratislave je už Hopin, Uber a Liftago prišlo ako posledné. Myslíš, že je skutočne reálne, aby ste sa v takej silnej konkurencii dokázali presadiť?

Určite áno. Máme kvalitný produkt s dobrou myšlienkou. Konkurencia je zdravá, posúva nás dopredu. Ja sám som veľmi súťaživý a rád nechávam svojich súperov za mnou. :-)

 

Si aktívny člen Združenia mladých podnikateľov Slovenska a pohybuješ sa v podnikateľskom prostredí. Máme nejakú mladú vychádzajúcu firmu, o ktorej si myslíš, že budeme ešte veľa počuť?

Na Slovensku máme veľa šikovných ľudí, ktorí majú veľké množstvo nápadov. Drvivá väčšina z nich svoje dobré nápady však nezačne realizovať. Nenaberú dostatok odvahy. A to je škoda.

 

Spolupracuješ s množstvom ľudí. Čo sú hlavné kritéria podľa ktorých si vyberáš svojich zamestnancov?

Osobnostné predispozície, schopnosti a charakter. Rád dávam šancu mladým talentovaným ľuďom. Dokážu sa neuveriteľne rýchlo učiť, vyzrieť a ich kreativita prináša nové inšpirácie, ktoré posúvajú projekt či firmu rýchlo k vytýčeným cieľom.

 

Pôsobíš tiež ako poradca pre malé začínajúce podniky. Aké chyby firmy najčastejšie robia na začiatku svojho biznisu?

Nazval by som to udržateľnosť. Mnohé startupy sa spoliehajú na to, že získajú externé peniaze od investorov, nepozerajú sa na svoj biznis ako podnikatelia a to je chyba. Lebo ak nezoženú investíciu, tak bez nej rýchlo skončia. Mnohé firmy zase podceňujú marketing a obchod. Všeobecným problémom je aj nedostatok kvalitných ľudí, ktorých si začínajúce firmy často nemôžu finančne dovoliť.  

IMG_4075

Si vášnivý športovec. Čo si sa pri športe naučil, čo ti pomáha v tvojom biznise?

Šport ma naučil dve dôležité veci a to vytrvalosti a fakt, že za dobrými výsledkami sa vždy skrýva veľké množstvo práce. Obe tieto veci so sebou úzko súvisia. Bez vytrvalosti by sme neboli ochotní niesť bremeno čakania na úspech a neustáleho vrážania energie aj do neistých projektov. Mnohí začínajúci podnikatelia chcú rýchly a veľký úspech pri minime námahy. Je dôležité si uvedomiť, že to, čo nič nestojí, zvyčajne ani za nič nestojí.

Dá sa to prirovnanť k výstupu na vrchol. Jedna skupina sa naň dostane lanovkou, spravia si fotky a zvezú sa späť. Rýchlo sú hore a rýchlo aj dole. Jednoduché. Lenže na najvyššie vrcholy lanovky nechodia, výstup si treba tvrdo odmakať, trpezlivo šľapať krok za krokom. Zároveň sa pri výstupe zocelí partia. Viem, že na toho druhého sa môžem spoľahnúť. Dosiahnutie vrcholu je len polovica cesty, zostup býva rovnako náročný. Rovnako aj budovanie kvalitného projektu či dobrej firmy si vyžaduje množstvo energie a trpezlivého čakania, kým investovaná energia prinesie svoje ovocie.

 

Čo by si odporučil začínajúcim podnikateľom?

Aby sa nezvdávali. V prvom rade, aby sa nevzdávali v tom, že na úspech treba čakať a makať. A potom je tu ešte druhá rovina. Štatisticky vypália tri projekty z desiatich. Aby sa nezvdávali, keď im to celé nevyjde, aby sa nevzdali v hľadaní nových nápadov a ich kreatívnej apikácií do nových projektov. Dokonca aj v Silicon Valley uprednostňujú ľudí, ktorí majú za sebou pár pádov.

Ďalej by som im ešte odporúčil, aby sa pýtali  skúsenejších ľudí. Často si prechádzame vecami, ktoré pred nami zvládlo množstvo iných ľudí. Opakovať ich chyby je zbytočná strata času aj energie.

 

Nakoniec nám povedz, aké sú tvoje profesionálne plány do budúcna? Čo by si chcel dosiahnuť?

Chcem aby sa taxiaplikácia Liftago stala kvalitnou službou a etablovanou značkou na Slovensku a z dlhodobejšieho hľadiska aj v Európe. Verím, že Liftago dokáže postupne zvýšiť kvalitu osobnej prepravy v mestách a uľahčí ľuďom každodenný život.

Zdroj fotky: archív T. Sroku a Liftago

Pridať komentár (0)