Toto je najlepší slovenský dizajn, ktorý vznikol za uplynulý rok

  • Národná cena za dizajn oceňuje už od roku 1993 najlepšie dizajnérske počiny Slovenska
  • Tento ročník bol zameraný na komunikačný dizajn
  • Z 87 prác finalistov bolo ocenených šesť prác
ncd
Adam Šakový
  • Národná cena za dizajn oceňuje už od roku 1993 najlepšie dizajnérske počiny Slovenska
  • Tento ročník bol zameraný na komunikačný dizajn
  • Z 87 prác finalistov bolo ocenených šesť prác

Národná cena za dizajn funguje od roku 1993, kedy oceňovala najlepší Slovenský dizajn pod menom Dobrý dizajn. Súťaž je vyhlasovaná Slovenským centrom dizajnu a Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky. Zameranie súťaže sa od roku 2015 strieda medzi komunikačným a produktovým dizajnom.

Tento ročník priniesol 87 finalistov, a 6 ocenených, ktorých ti postupne predstavíme. Ocenený bol aj Vladislav Rostoka za kultúrny prínos v oblasti dizajnu. Výstavu spomenutých diel si môžeš pozrieť do 21.11. vo Fakulte architektúry STU v Bratislave.

1. cena – Spis 44 (knižný dizajn)

Spis 44 je autorským dielom fotografky Leny Jakubčákovej, v ktorom autorka mapuje život v slovenských väzniciach. Použité fotografie vznikali v rokoch 2007 až 2010, pôvodne mali byť vydané pod názvom „V odlúčení“. Zmapované životy odsúdených dopĺňa zapečatená úvaha odsúdených o slobode. Pripojené sú aj odtlačky pečiatok, ktoré boli vyrobené väzňami.

Samotná kniha sa výrazne podobá na samotný väzenský spis. K navodeniu atmosféry väznice prispela opatrne vybraná typografia, väzba, či obálka. Tá využitím modrého plátna odkazuje na väzenské uniformy. Drobnosti zahrnuté v dizajne silný príbeh knihy len znásobujú. S dôležitou dizajnérskou časťou ku projektu prispel Samuel Čarnoký.

2. cena – BRAK (Bratislavský knižný festival)

Autorom dizajnu pre knižný festival BRaK a výhercom druhej ceny je Matej Vojtuš. Pre festival vytvoril sériu ilustrovaných variabilných prvkov, ktoré sa niesli v téme tohto ročníka – „Zrkadlo / Krajina za zrkadlom“. Inšpirácia na spomínané prvky pochádzala z knihy „Abstraktné art deco ornamenty z kaleidoskopu“ od Mauricea Pillarda Verneuila.

Téma „Zrkadlenie“ je v projekte vyjadrená opakovaním na seba nadväzujúcich motívov. Viditeľná je aj inšpirácia techniky ručnej kníhtlače. Téma bola spracovaná ako mozaika, spájajúca mnohé grafické črepiny. Pre festival boli autorom vypracované noviny s programom, hlavný vizuál, katalóg a plagáty s rôznym programovým obsahom. Zaujímavým prvkom je taktiež aj kaleidoskop, ktorý slúžil ako reklamný predmet festivalu. 

3. cena – Kolekcia čokolád NAŠA LYRA

Obalový dizajn pre kolekciu slovenských čokolád navrhol Michal Slovák. Kolekcia NAŠA však pomocou obalov odkazuje aj na spoluprácu so slovenskými farmármi. Forma rozdelená na 8 častí predstavuje 8 krajov, každý so svojským tvarom a popisom v lokálnom nárečí. Ručnú výrobu zvýrazňuje aj kraftový papier a využitie nálepiek. Práve nálepky originálne popisujú použité ingrediencie, ako napríklad mak, čili, ľan alebo tekvicu. Pripojené sú aj moderne spracované folklórne ornamenty.

Cena za študentský dizajn – Štart je cieľ (vizuálna identita)

Autorka Tereza Maco bola ocenená za vytvorenie vizuálnej identity k výstave diplomových prác ateliéru TYPOLAB z Bratislavskej VŠVU. Cieľom výstavy bolo odprezentovať najlepšie práce z odvetvia typografie a experimentálnej fotografie, ale taktiež poukázať na stav študentského dizajnu. Výstava sa predstavila študentov ako športovcov, ktorý sa cez svoju tvrdú prácu snažia dostať do cieľa.

Autorka odviedla obdivuhodnú prácu, ktorá očarila aj samotnú porotu, ktorá bola očarená vysokou úrovňou odvedenej práce. Okrem návrhu vizualizácie či inštalácie v priestore, autorka spolupracovala aj s profesionálnymi fotografmi na vytvorení katalógu. Spomenúť by sme určite mali aj zaujímavé propagačné materiály ako nášivky, šály, či ponožky.

Dizajn s pridanou hodnotou – Čierne Diery

Združenie, ktoré propaguje zabudnuté technické pamiatky Slovenska, Čierne diery, už pravdepodobne poznáš. Okrem svojej internetovej stránky vydali aj špeciálne zameraných máp Bratislavy, Trnavy, Prešova a Banskej Bystrice, čím uvádzajú presnú polohu vyže 40 pamiatok. Najzaujímavejšie z nich sú doplenené ilustráciou a krátkym popisom. Projekt výrazne posunula aj pomocná ruka od lokálnych znalcov, ktorý pomohli predstaviť málo známe zákutia miest.

Za grafickým návrhom máp stojí dizajnér Ondrej Gavalda. Pre tématiku historických farieb zvolil kontrastné, sýte farby, ktoré celému projektu dodali sviežosť. Porotu v tomto prípade oslovili aj ilustrácie jednotlivých pamiatok, ktoré sa neskôr stali tvárou celého projektu. Svoje vyjadrenie dopĺňajú aj poznatkom, že tento nápad sa môže rozšíriť nielen do ďalších regiónov, ale aj do štátov. 

Cena poroty – Redizajn

Hlavným cieľom projektu Redizajn od Andreja Barčáka bolo upresniť význam tohto pojmu. Redizajn sa toiž často zamieňa za iné, avšak často nesprávne pojmy. Správna definícia je predstavená pomocou 7 základných techník – Refresh, Revízia, Reštart, Retuš, Revival, Receive a Hack.

 

Každá časť má svoju vlastnú definíciu a jasne stanovené pravidlá. Teoretickým základom projektu sú hlavne rozhovory s dizajnérmi. Hlavným produktom projektu je publikácia znázorňujúca publikačný kruh knihy, zmenu jej formy a prispôsobovanie sa technike.

 

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech