Týchto 7 princípov by ste nemali ignorovať, ak začínate podnikať

Jaroslav Dodok / 29. októbra 2014 / Lifehacking

Je to už rok od momentu, keď som sa vydal na cestu stopára a rozhodol sa skúsiť šťastie po vlastnej osi. Po knihách od Roberta Kiosakiho som pochopil, že už nikdy v živote nechcem byť zamestnanec. Preto moje rozhodnutie bolo v celku jednoduché – stane sa zo mňa úspešný podnikateľ. Biznismen, či ako to volajú…

 

Pár eur mám v peňaženke, nejaký nápad tiež a dáke papiere hádam už len nebudú problém. Hovoril som si, keď som sa chystal stať sa slovenským živnostníkom. Bývalý spolužiak ma v tom povzbudzoval, vraj to pôjde ľahko…

Dovoľte mi, aby som sa s vami po prvom roku podnikania podelil o pár zistení, odporúčaní a princípov, ktoré u mňa (ne)fungujú:

1. Pôjde to ťažšie, než si myslíte

Smiech. Niežeby kamarát klamal, ale otvoriť si živnosť nie je ružová záhrada. S vedomosťami zo školy som veľmi nepochodil a tak som začal tráviť hodiny na internete. Zháňal som kontakty a pýtal sa “skúsených ľudí”, akým bol aj môj kamarát, ktorý si živnosť založil o pár týždňov skôr ako ja. Proste fundovaný človek. Odporučil mi zakladanie živnosti outsourcovať.

Som rád, že som ho poslúchol, lebo prvý kyslý úsmev úradníčky na živnostenskom by som asi neprežil a so svojimi plánmi by som hneď trhol.

Keď som mal IČO, DIČ a podobné srandičky, sadol som si na prvú poradu so samým sebou a radil sa, čo ďalej. V princípe je to jednoduché. Zdroje, z ktorých si môžete vyberať sú celkom jasné: práca, pôda, kapitál. Keďže pýtať euráče od rodičov bolo pre mňa trápne a žiadnu pôdu som nevlastnil, rozhodol som sa pre prácu. Teda ako to volám ja – ľudský kapitál. Hľadal som niekoho, kto by ma vedel čo to naučiť alebo vykonať prácu, ktorú by som ja vedel predať. Prvé štyri mesiace som sa v podstate nikde neposunul, potom sa to však rozbehlo…

 

2. Biznis je o vzťahoch, obklopte sa správnymi ľuďmi

Budem konkrétny. Využite nadšenie a drive študentov. Preto je dobré mať nejakých po ruke. V tejto komunite (stredoškolákov, vysokoškolákov) som našiel svojich prvých grafikov, programátorov či copywriterov.

Čo pokladám za veľké plus je skutočnosť, že som si hneď v začiatkoch uvedomoval, že je potrebné čo najviac vecí delegovať. Ale aj tie zákazky, ktoré som potreboval, bolo nutné prilákať. Ako som už spomínal, na drahý marketing som nemal a tak som sa začal zameriavať na self promo. Založil som si blog, začal networkovať a hovoriť o svojich myšlienkách. Dostával som pozvánky na konferencie, začal som školiť…

nlp

Tento spôsob podnikateľského nažívania si ma priviedol k prvým “veľkým rybám”. Prvé zákazky, ktoré som získal mali hodnotu 10, 15 a niekedy aj 30 euro. Samozrejme prerobil som na nich, no i napriek tomu som sa tešil z toho, že som sa opäť posunul o pár krokov ďalej.

Fuu… Bolo to ťažké vyjednať, ale stálo to za to. Tu som pochopil, že biznis je o vzťahoch a že s vašim obchodným partnerom si musíte sadnúť. Pripraviť sa na každé stretnutie, vedieť ho zaujať, pomôcť mu, zasmiať sa s ním či pozvať ho na kávu.

Keď som meškal na jedno z mojich prvých strentutí, obchodný partner mi povedal: ,,SMOLA”. A tak som sa naučil chodiť na čas a vyžadovať to aj od iných.

 

3. Majte jasnú víziu a tešte sa z maličkostí

Veľa mojich kamarátov, ktorí začínali podnikať v rovnakom období ako ja, si len prišli po dobrodružstvo. Chceli si to vyskúšať alebo si mysleli, že to pôjde samo. Chceli len pred niečim utiecť a beznádejne sa domnievali, že im to zarobí.

Vy však musíte mať jasnú víziu a ak ju nemáte, tak aspoň veľké, skutočne veľké nadšenie prekonávať prekážky, prijímať výzvy, rásť a učiť sa. Proste passion. Moja vízia bola nájsť si akúkoľvek činnosť, ktorú by som nemohol vykonávať v škole a vďaka tomu by som sa sa jej mohol vyhnúť. Samozrejme sníval som o tom, že budem uzatvárať veľké obchody a čoskoro budem sedieť vo vlastnej kancelárii.

To sa mi nakoniec podarilo! Po deviatich mesiacoch som si prenajal svoju prvú kancel a prijal prvého zamestnanca do môjho “veľkého biznisu”. Počas tejto doby som sa však naučil tešiť z maličkostí. Z toho, že som od niekoho dostal vizitku, z toho, že som si mohol sadnúť do mojej novučičkej a nezariadenej kancelárie. Boli to neopísateľné pocity, keď som si prečítal nejakú novú knihu a podarilo sa mi čo i len jednu radu zaplikovať.

 

4. Chce to plán!

Mať kanceláriu, auto (to naštastie nemám), vlastný byt (ani ten) si však už vyžaduje istý príjem. A ten vám len tak z neba sám od seba nespadne. Za krátku dobu sa dostanete do krysieho závodu, kde budete musieť najprv zaplatiť faktúru a až potom vám (možno) príde zaplatené od klienta. Pracovať len tak z rozkoše je fajn, ale biznisu to nepomáha.

Potrebujete konkrétny plán. Ten môj som si rozkreslil na štyri flipcharty. Dnes už viem, kedy musím kúpiť novú pohovku do kancelárie, kedy mám prijať obchoďáka, či odovzdať hotovú kampaň klientovi. Plán si zostavujem podľa techniky SMART, tak aby bol každý cieľ špecifický, merateľný, dosiahnuteľný, reálny a  časovo ohraničený. Nezabúdajte, že plán má nadväzovať na vašu víziu a zároveň musí byť viditeľný v konkrétnych úlohách vo vašom diári alebo to do liste.

 

5. Choďte pomaly, investície si dobre premyslite

ba konfera

To, že máte jeden mesiac na účte 1 400€ ešte neznamená, že ten druhý nebudete o takúto čiastku v mínuse. Áno, vitajte medzi slovenskými živnostníkmi. Raz som sa v knihe od Roberta Kyiosakiho dočítal, že investície sa oplatí zrealizovať, až keď ste sa stabilizovali.

Uvediem príklad. Ak sa vám počas uplynulých týždňov začalo enormne dariť a vašich 20m2 vám už na kanceláriu nestačí, pravdepodobne hľadáte nový priestor. Oplatí sa radšej si prenajať pár štvorcových metrov ako kúpiť rovno celú budovu. Pretože enormný rast sa môže po sezóne zastaviť. Z prenájmu sa dostanete rýchlo, čo však s budovou, ktorú budete vlastniť?

 

6. Nezakuklite sa

V každom z nás sú tri osoby, ktoré sa medzi sebou neustále bijú a dostávajú vás do problémov. Väčšina ľudí sa púšťa do podnikania z jedného dôvodu: sú odborníkmi v danej oblasti, neznesú príkazy šéfa a chcú si podnikať slobodne, tak aby sa im do práce nikto nestaral.

Tie tri osoby, o ktorých som vám hovoril sú: technik, manažér a podnikateľ. Technik chce robiť svoju prácu najlepšie ako vie. Potrebuje systém, ktorý by mu mal vytvoriť manažér. Technik však zo srdca neznáša vízie podnikateľa a jeho naivné predstavy. Podnikateľ je osoba, ktorej úlohou je napredovať a hľadať možnosť expanzie, pokiaľ sa však zakuklí do osoby technika, firma sa nedokáže presadiť medzi konkurenciou.

Ak sa začínate v týchto riadkoch strácať, vysvetlenie nájdete v knihe Podnikateľský mýtus.

 

7. Pracujte aspoň 8 hodín denne

Možno kontroverzná rada pre všetkých tých, ktorí už počuli o knihe 4 hodinový pracovný týždeň. Pokiaľ sa len chystáte vstúpiť do podnikania, buďte si istí, že vás to bude stáť veľa času a veľa energie. Svoj prvý milión nezarobíte za prvý mesiac.

Úspešný podnik nevybudujete, ak budete sedieť s vyloženými nohami na stole. Začiatok bude ťažký a vy musíte vyhrnúť rukávy. Všetko chce svoj čas. A pokiaľ si aj myslíte, že vo svojej kancelárii strávite 8 hodín denne, neznamená to, že produktívne. Uvaríte si 4 kávy, prescrollujete niekoľko krát denne facebook, zbehnete na obed atď…

jaroslav dodok page

No a keď sa už z vás stane živnostník alebo majiteľ firmy, pripravte sa na to, že očakávania vášho okolia budú skutočne veľké. Ešte si nezarobíte ani na prvý oblek a už od vás budú pýtať sponzoring…

Občas berte veci z nadhľadom. :) Určite si však všetko nenechávajte pre seba. Odovzdávajte skúsenosti, ktoré ste získali a buďte otvorení nápadom a radám tých, ktorí si už vašou cestou prešli…

Podnikanie nie je druh práce, ktorý by ste si vybrali. Je to živnotný štýl, presvedčenie, rozhodnutie a vášeň. Nech to znie akokoľvek, po prvom roku podnikania som si istý, že som si vybral dobre. Už len prežiť ďalšie štyri roky. Je totižto známe, že väčšina živností a sro-čiek zanikne v prvých piatich rokoch. Chce to vytrvalosť!

ADIOS! Prajem veľa šťastia :)

Zdroj: jaroslavdodok.com

Pridať komentár (0)