Týmto krajinám môžeme závidieť školský systém. Čím menej úloh, tým lepší žiaci
- V súčasnosti sa najviac hovorí o fínskom školskom modele ako o ideálnom vzore
- Dobrých príkladov je však vo svete viac
- V súčasnosti sa najviac hovorí o fínskom školskom modele ako o ideálnom vzore
- Dobrých príkladov je však vo svete viac
Školstvo, jedna z najhorúcejších tém medzi Slovákmi. Trápime sa s nedostatkom financií, zastaralým spôsobom výučby či útekom mládeže do zahraničia. Ľady sa trochu pohli a už prišla aspoň myšlienka, že by slovenské školy mohli prejsť na fínsky model. Inšpirácie je vo svete ale viac. Vybrali sme niekoľko krajín, kde sa deťom darí a ich školský systém je celosvetovo uznávaní. Niektoré znaky majú spoločné, ako napríklad: takmer žiadne úlohy, minimum testovania a stresovania, učiteľ má pri výučbe voľnú ruku a nikde nechýba kvalitné vybavenie.
Fínsko
Napriek tomu, že fínske deti do noci nerobia domáce úlohy, majú jedny z najlepších výsledkov spomedzi krajín OECD. Slovesnké deti, ktoré oproti nim majú úloh neúrekom, sú však na chvoste rebríčka.
Štúdium vo Fínsku je zadarmo, a to vrátane stravovania, dopravy, učebníc a iných pomôcok, ubytovania, zdravotnej starostlivosti, exkurzií, atď.
Ďalej žiadne testy. Fínske deti nie sú hodnotené známkami prvých 6 rokov. Učiteľ je partnerom, nie dozorcom či veliteľom. Snažia deti v prvom rade chváliť za to, čo im ide dobre. Študenti majú len jediný povinný štandardizovaný test, ktorý robia všetky deti po dovŕšení 16 rokov. Cieľom je radosť z učenia a navodenie príjemnej atmosféry. Takže deti sa dobre učia aj bez hrozby zo zlej známky. Nenájdeme tu ani bifľovanie suchých faktov, vyučovanie prebieha interaktívne, majú veľa praxe. Predmety sa neučia samostatne, ale sú prepájané vo vzájomných vzťahoch. V školách samozrejme nechýba špičkové vybavenie.
Na stredné školy sa chodí bez prijímacích skúšok. Ak dieťa školu nezvláda, môže bez problémov prestúpiť na inú. Na vysokú školu sa ale dostanú len tí najlepší.
Plat učiteľa dosahuje výšku priemerného platu v krajine. Všetci učitelia vo Fínsku musia mať magisterský titul, ktorý je plne dotovaný štátom. Tak ako v iných krajinách s najkvalitnejším školstvom, aj tu má učiteľ voľné ruky. Štát určuje len základné ciele. Treba však zdôrazniť, že tento systém funguje preto, že celková mentalita ľudí je vo Fínsku iná, učitelia majú inú motiváciu ako tí slovenskí. Preto nie je istota, či by to presne takto mohlo fungovať aj u nás.
Japonsko
Japonsko je technologický priekopník, má vysokú úroveň školstva, obyvateľstvo je inteligentné a pracovité. Je to prosto súčasť ich kultúry. Napriek tomu, že sú na tom lepšie ako my, slovenské deti by mohli namietať. Japonskí študenti majú jedni z najlepších výsledkov vo svete, má to však svoju daň. Deti začínajú školský rok už v apríli, keď kvitnú čerešne. Na jar a v zime majú dva týždne prázdnin a tie letné trvajú len 6 týždňov.
V škole sú tiež omnoho dlhšie ako tie slovenské, niekedy až do pol piatej. Veľa študentov ešte večer po škole chodí na rôzne prípravné kurzy a súkromné mimoškolské workshopy, aby sa dostali na dobrú strednú školu. Tieto kurzy nevynechávajú ani počas prázdnin či víkendov.
Študenti si školské priestory si umývajú sami. Sú rozdelení na skupinky a počas roka sa vystriedajú pri všetkých činnostiach. Školy tak nemusia platiť upratovačky ani školníkov. Obed im pripravujú vysokokvalifikovaní kuchári a žiaci jedia spolu s učiteľkou v triede, pričom otužujú vzťahy. Zaujímavosťou je, že deti tu nechodia poza školu a takmer nikdy nemeškajú. Panuje tu vraj i veľká spolupatričnosť, lepší žiaci pomáhajú slabším.
Žiaci prvé tri roky nepodstupujú stresujúce testovanie, respektíve robia len malé testy. Najdôležitejší test, ktorý ovplyvní ich život píšu na konci strednej školy. Ten rozhodne, či sa dostanú na vysokú školu, dokáže to v priemere 76% študentov. Na vysokú školu sa všetci tešia, je totiž považovaná za „prázdniny pred prácou“ alebo „najkrajšie obdobie v živote“.
Učitelia sú v Japonsku najlepšie platení štátni zamestnanci. V školstve sa podporuje rozvoj technológií a duálne vzdelávanie je veľmi rozšírené – vysoké školy sú často prepojené s technologickými firmami.
Japonci sú evidentne elita v školstve i práci, ale minimum voľna negatívne ovplyvňuje ich súkromné životy. Sú tak vyťažení, že si nemajú kedy hľadať životných partnerov, ženy majú v práci poradovník na to, kedy môžu otehotnieť, demografia rapídne klesá a majú tu jeden z najvyšších počtov samovrážd vo svete. Všetkého veľa škodí. V niečom by sme sa ale inšpirovať určite mohli.
Nemecko
Nemecké školstvo je trošku komplikovanejšie, čo sa týka štruktúr a pravidiel. Avšak benefitom je, jeho variabilnosť a prispôsobivosť individuálnym nárokom žiaka a so širokým spektrom voľby. Aj tu je štúdium na štátnych školách zadarmo a deti začínajú prvú triedu už v 6 rokoch.
V Nemecku existuje až 16 vzdelávacích systémov v jednotlivých spolkových krajinách, federálna vláda ich činnosť ale koordinuje a zjednocuje v základných princípoch ako je napríklad dĺžka školskej dochádzky, označovanie zariadení či vzájomné uznávanie vysvedčení. Každá spolková republika má ale inak rozvrhnuté prázdniny, spoločné sú len štátne sviatky. Taktiež školský rok začínajú odlišne v každej časti krajiny. V takom Bavorsku sa letné prázdniny začínajú až v auguste a trvajú len do polovice septembra. Niekde sa zase učí aj v sobotu.
Domáce úlohy sú tu ale veľmi zriedkavé. Skúšanie prebieha zväčša písomne a odpovedá sa z lavice. Pre celú triedu sa žiaci postavia až vo vyšších ročníkoch. Od žiakov sa vyžaduje aj tvorba/ prezentácia vlastného názoru, ktorý ale musí byť odôvodnený faktami.
Technické vybavenie je samozrejmosťou. Nie je prekvapením, že nemecké školy nemajú problém s financiami. Zaujímavosťou ale je, že tu nefungujú typické rodičovské združenia a hodnotenie žiakov je aj medzi spolužiakmi tajné. Učiteľ si so žiakov sadne sám a porozprávajú sa o tom, čo treba zlepšiť.
Deti v Nemecku začínajú vyučovanie o osmej ráno a končia okolo pol druhej. Nemecko má rozšírený a úspešný duálny systém. Firmy si bežne vychovávajú budúcich zamestnancov. Študent si môže vybrať firmu a firma si tiež môže vybrať študenta.
Estónsko
Estónci sa inšpirovali fínskym modelom, ktorému dnes dokonca konkurujú. Ani tu nie sú deti zaťažované domácimi úlohami a doma sú prosto iba deťmi. Tak isto testovanie podstupujú iba raz za tri roky. Napriek tomu v medzinárodných testoch PISA patria k elitnej desiatke krajín. Estónsko urobilo to, o čom snívajú všetci Slováci, naliali do školstva peniaze, urobili veľkú reformu a učiteľom dali vyššie platy a slobodu vo výučbe.
Vo verejných školách majú deti všetko zadarmo: školné, stravu, učebnice, a ďalšie pomôcky. Deti sú testované len raz za tri roky. Kladie sa tu dôraz na IT vzdelanie a technologický pokrok.
Na každého učiteľa škola navyše dostáva bonus 20 % základného platu, ktorým riaditeľ môže odmeniť dobrý výkon.