Villo.in: Vilo je, sku­toč­ne in

Ráchel Matušková / 22. októbra 2014 / Tools a produktivita

Aj keď roz­ho­vor pre­bie­hal v pod­ve­čer­ný­ch hodi­ná­ch, v ate­li­é­ri, kde boli prí­tom­ní všet­ci čle­no­via tímu, sa pil­ne pra­co­va­lo. Na moje otáz­ky sta­toč­ne odpo­ve­da­li Zuz­ka a Mir­ka a tu je náš roz­ho­vor, počas, kto­ré­ho nám spo­loč­nosť robil aj Vil­lo.

Villo.in je startup, ktorý funguje, od roku 2013 a venuje sa oblasti detského funkčného nábytku. Zámerne zdôrazňujú, že vyrábajú len funkčný nábytok a nie hračky, z dôvodu, že na výrobu hračiek by museli mať špeciálnu licenciu. Nábytok, ktorý navrhujú, sa dá využiť na viac spôsobov a je isté, že deti vždy posunú hranicu využiteľnosti o levej ďalej. Napríklad Veľryba Vilma sa dá použiť ako polička, bunker, ako taburetka na sedenie bez operadla, ale aj ako pohodlné kreslo aj s možnosťou opretia chrbtu.

Tím Villo tvoria dizajnéri Soňa Otiepková a Števo Starinský, o komunikáciu s verejnosťou sa stará Zuzka Krnáčová, Andrej Coplák hľadá dodávateľov a  Mirka Kubaská sa venuje výberu materiálov. Dôležitým členom tímu a zároveň maskotom je hnedý jazvečík Villo, ktorý ma vítal pri dverách jedného z ateliérov v Cvernovke, v ktorom sídli startup Villo.in. Villáci majú pri svojom ateliéri aj sklad, v ktorom na svojich spokojných majiteľov čaká Veľryba Vilma, Vták Gabo a tiež Pán Koberec aj s kamošom Pánom Hexagónom a Monsteráci.

Villáci si zakladajú na kvalite použitých materiálov, tvrdia, že netvoria nábytok na rok či dva, ale minimálne na obdobie celého detstva. Odolnosť Veľryby Vilmy som vyskúšala na vlastnej koži  a potvrdzujem, že znesie veľa. Vták Gabo je vyrobený z molitanu, ktorý je dostatočne pevný aby pohodlne a bez zmeny tvaru udržal aj dospeláka a pritom nie je tak tvrdý aby zranil dieťa. Pán Koberec je taký chameleón medzi kobercami, a je len na zákazníkovi do akého tvaru a vzorov ho zamaskuje.

Aké boli začiatky Villo.in? Kde vznikla prvá myšlienka?

M (Mirka): Nápad bol Števov a Andrejov, ktorí videli prvotný pokus o veľrybu, ktorá bola v Cvernovke dosť dlho umiestnená, a aj iní ľudia ju videli a mali o ňu záujem, tak im napadlo, že taký hravý nábytok pre deti na slovenskom trhu ešte nie je.

Z (Zuzka): Mirka sa hanbí povedať, ale ten prvý pokus veľryby urobila ona ako darček pre jej kamarátku.

M: Tak tá pôvodná veľryba vyzerala úplne inak ako terajšia Vilma.

Ako ďalej prebiehalo formovanie tímu?

Z: Poznali sme sa už pred založením Villo.in, stretávali sme sa spolu v týchto priestoroch pravidelne aj predtým, každý sme tu pracovali na svojich projektoch. Poznáme sa v podstate už zo školských a intrákových čias. Potom sme sa tak nejak dali do kopy kvôli Villovi a rozdelili sme si medzi sebou úlohy, každý si zobral na starosť inú oblasť, aby sme nerobili všetci to isté, aby sa naše činnosti vzájomne dopĺňali, aby nám to pekne fičalo.

Nefunguje medzi Vami zatiaľ ponorková choroba, keď trávite spolu veľa času?

Z: My zase nie sme až tak často spolu, lebo každý z nás má okrem Villa aj nejakú inú prácu. Mirka sem chodí po večeroch, ja tiež. Soňa, Števo a Andrej, ktorí tu síce pracujú, sú tu aj cez deň, ale robia na úplne iných projektoch. Kvôli Villovi sa stretávame operatívne po večeroch keď treba a nemáme to všetci ako full time job.

Ako prvá bola teda vo Vašom portfóliu Vilma?

Z: Áno

A potom? Ako pribúdali produkty ďalej?

M: Potom to bol Vtáčik Gabo a simultánne sa ešte pracovalo aj na Pánovi Kobercovi.

Z: Potom pribudli Monsteráci, ktorých pre nás urobila Zuzka Šišovská, dizajnérka, ktorá ich navrhla, aj ich vyrába a dohodli sme s ňou, že to dáme do nášho portfólia. A ďalšie produkty máme rozrobené, ale zatiaľ nie sú finálne a pripravené na predaj.

Keď vyvíjate nové produkty, skúšate všetky na deťoch?

M: Využívame deti, ktoré behajú tu po chodbách, tiež deti našich známych, ktoré nás prídu navštíviť. Potom máme dohodu s dvoma škôlkami, kde ich testujeme. Donesieme naše prototypy deťom do škôlky, pozeráme na deti čo robia, pýtame sa ich či sa im páči.

Čo by ste označili  za najdôležitejší míľnik vo vašom fungovaní, resp. čo bol odrazový mostík, udalosť pre ktorú ste sa rozhodli, že to má zmysel a budete v tom pokračovať?

Z: My fungujeme len niečo vyše roka a prvé vizualizácie produktov vznikali len v lete minulého roku, a kým sme vyriešili všetky problémy s výrobou, o ktorých sme ani netušili, že nastanú, tak to trvalo dosť dlho. Ďalším dôvodom je, že to nikto nemá ako full time job, tak nejdeme dopredu veľmi rýchlo, že by sme sa sebou mali taký významný krok, kedy sme si povedali, toto bude riadny biznis, ale veríme že raz to bude a dúfame, že takáto udalosť príde.

M: Dôležitou udalosťou bola účasť na podujatí Dizajn week, ktorá nás popohnala k dokončeniu rozpracovaných produktov, keďže sme mali pripravenú len veľrybu. Tak to bolo také kladivo nad našimi hlavami, že musíme rýchlo niečo robiť.

Akých súťaží ste sa zúčastnili?

Z: Podnikateľský nápad roka, minulý rok 2013, tam sme vyhrali Podnikateľský nápad pre Bratislavu. Potom sme sa zúčastnili Business Idea od Tatrabanky, kde sme získali grant 5000 EUR. Ďalej Mladý inovatívny podnikateľ, kde sme vyhrali Cenu prvej Dámy Slovenskej republiky, od ktorej sme získali vázu.

Akým spôsobom oslovujete zákazníkov, a na ktorú formu komunikácie reagujú najlepšie?

Z: Toto je dobrá otázka, lebo my skúšame rôzne kanály ako zákazníkov osloviť a ako najlepšie dodať produkty. Začínali sme s tým, že budeme mať len vlastnú web stránku, cez ktorú to budeme predávať. Keďže do web stránky treba investovať nemalé peniaze, hlavne do marketingu, aby ju vôbec niekto poznal, ktoré my samozrejme nemáme, tak sme sa rozhodli, že ideme to skúsiť aj iným spôsobom. Rokovali sme s viacerými predajňami nábytku, kde sme zistili, že marže sú neprimerane vysoké a naše ceny by sme museli niekoľkokrát zvýšiť. Momentálne máme produkty na sashe.sk a etsy.com, máme ich tam ešte len krátko, čiže momentálne testujeme tieto kanály a snažíme sa ich rozbehnúť. Stále sme v procese vývoja a výberu, a skúšame s heslom, čo nás nezabije to nás posilní.

Aké máte plány so slovenským trhom, najmä s ohľadom na ceny?

Z: Snažíme sa našu činnosť riešiť medzinárodne, keďže portály cez ktoré môžeme predávať sú medzinárodné a nie sú určené len pre jednu konkrétnu krajinu. Tak čakáme, z ktorej krajiny budeme mať najviac ohlasov. Na etsy.com máme produkty len  dva alebo tri týždňe, tak sme zvedaví na záujem.

Ako hľadáte vhodných dodávateľov a výrobcov?

M: Dodávateľov a výrobcov hľadáme podľa typu produktu a najmä podľa materiálov, ktoré chceme aby boli použité, hľadáme ich na internete. Hlavne sa snažíme využívať slovenské alebo čo najbližšie slovenským firmám. Zatiaľ sme mali len slovenské alebo české firmy. Väčšinou sú ochotné s nami komunikovať a spolupracovať len malé firmy, keďže pre väčších výrobcov nie je zaujímavá výroba prototypu resp. malého počtu kusov. Aktuálne spolupracujeme s piatimi výrobcami.

Koho považujte za svojho najväčšieho konkurenta?

Z: veľmi ťažko odpovedať na takúto otázku, keďže 3% odvetvia patria trom veľkým výrobcom, medzi, ktorých patrí aj IKEA a v zvyšných 97% bojujú malí výrobcovia. Nedá sa povedať, kto je najväčším konkurentom, nemôžeme povedať, že napríklad IKEA je najväčším konkurentom, keďže my sa snažíme osloviť úplne inú cieľovú skupinu.

Prečo by si zákazník mal vybrať práve Vás?

Z: Každý náš produkt je multifunkčný, ktorý prinesie aj inú hodnotu ako tú, že to niekde v rohu izby stojí a zavadzia.

M: Tiež materiály, ktoré sú použité v našich produktoch, nie sú dovezená napríklad z Číny a neobsahujú toxické a nebezpečné látky, naše materiály sú úplne bezpečné pre deti.

Ako vidíte budúcnosť Villo.in?

Z: Budúcnosť je vo hviezdach J Zatiaľ skúšame hľadáme najlepšie cesty, pripravujeme nové produkty. Pýtame sa ľudí čo by si predstavovali. Zatiaľ sme išli cestou, keď my sme si vymysleli niečo a potom sme testovali, teraz by sme chceli od ľudí chceli počuť čo by asi chceli.

Ako vidíte budúcnosť celého odvetvia, v ktorom pôsobíte?

Z: To by sme veľmi chceli vedieť predvídať J  Neočakávame, že IKEA skrachuje, ale myslíme, že už aj v dnešnej dobe si viac ľudí môže dovoliť mať doma niečo prémiovejšie a dizajnové.

M: Myslím, že stále rastie skupina ľudí, ktorým záleží na použitých materiáloch, ktorým ide o kvalitu,  a nie len o nízku cenu.

Keď sa stretnete s cudzími ľuďmi spoznávajú Villo.in?

Z: Áno, celkom sa chytajú ľudia. Najviac nás verejnosť pozná z printových médií, v ktorých boli o nás články.

A čo vlastne znamená názov Villo.in? No predsa vec jasnú ako facka, že Villo je in.

 

Ďakujem veľmi pekne za rozhovor a držím palce v ďalších aktivitách, ktoré Villo.in pripravuje.

Pridať komentár (0)