Vodiči za „bežný zlozvyk“ platia pokuty v desiatkach €. U nás bežná vec, v Nemecku drahý omyl
- Zatiaľ čo na Slovensku sa vodiči radi „usadia“ v ľavom pruhu, v Nemecku za to riskujú pokutu
- Pravidlo 20 sekúnd určuje jasnú hranicu predbiehania
- Zatiaľ čo na Slovensku sa vodiči radi „usadia“ v ľavom pruhu, v Nemecku za to riskujú pokutu
- Pravidlo 20 sekúnd určuje jasnú hranicu predbiehania
Na diaľnici platí jednoduché pravidlo – pravý pruh je určený na bežnú jazdu, ľavý výlučne na predbiehanie. To, čo by malo byť samozrejmosťou, sa však často stáva zdrojom frustrácie aj nebezpečných situácií. Mnohí vodiči totiž po predbiehacom manévri zostávajú v ľavom pruhu zbytočne dlho, čím spomaľujú plynulosť premávky a nútia ostatných riskantne predbiehať sprava.
Zatiaľ čo na Slovensku ide o bežný jav, v Nemecku by takýto vodič riskoval pokutu, upozoňuje portál autonoviny.sk. Na nemeckých diaľniciach platí zásada Rechtsfahrgebot – jazda čo najviac vpravo. Ľavý pruh je len pre tých, ktorí predbiehajú, a po dokončení manévru sa musia okamžite zaradiť späť.
Ako vysvetľuje portál Route to Germany, ľavý jazdný pruh sa používa iba na predbiehanie alebo obchádzanie, okrem mimoriadnych situácií, ako sú dopravné zápchy alebo nehody. Teda inými slovami – ľavý pruh nie je na pohodlné cestovanie, ale na manéver, ktorý má trvať čo najkratšie.
Nemecký liek na arogantných vodičov
V Nemecku vzniklo neoficiálne, no veľmi praktické usmernenie – tzv. pravidlo 20 sekúnd. Ak vodič zostane v ľavom pruhu dlhšie ako 20 sekúnd bez dôvodu, už nejde o predbiehanie, ale o blokovanie. Tento časový limit pomáha jasne odlíšiť manéver od bezdôvodného zdržiavania sa v rýchlom pruhu.
Podľa nemeckého autoklubu ADAC je vodič povinný vrátiť sa do pravého pruhu hneď, ako je to možné a bezpečné. Ak tak neurobí, riskuje pokutu 80 eur a v niektorých spolkových krajinách aj zápis do evidencie priestupkov.
V Bádensku-Württembersku polícia neváha používať civilné vozidlá s kamerami, ktoré dokumentujú tých, čo si z ľavého pruhu robia vlastnú súkromnú diaľnicu, píšu ďalej autoviny.sk.
Hoci pravidlo 20 sekúnd nie je priamo zapísané v zákone, nemecké súdy ho používajú ako referenciu pri posudzovaní dopravných priestupkov. Získalo si povesť účinného nástroja proti tzv. „kemperom“ – vodičom, ktorí ignorujú základnú zásadu plynulej jazdy a blokujú cestu rýchlejším.

Prečo je na Slovensku iná realita?
Na slovenských diaľniciach sa jazda v ľavom pruhu stala akýmsi nepísaným „statusovým symbolom“. Mnohí vodiči sa domnievajú, že ide o „rýchly“ pruh, v ktorom môžu jazdiť bez obmedzení. V praxi tak vznikajú zbytočné zápchy, nebezpečné predbiehania sprava a zníženie plynulosti premávky.
Problémom podľa odborníkov nie je len nevedomosť, ale aj nedostatok vynucovania pravidiel. Polícia u nás tento priestupok prakticky nepostihuje, a tak vodiči nemajú motiváciu správať sa zodpovedne.
Zavedenie jasne definovaného limitu, akým je pravidlo 20 sekúnd, by podľa dopravných expertov mohlo pomôcť zmeniť vodičské správanie. Nebolo by to len technické usmernenie, ale aj psychologická pomôcka – vodič by musel neustále sledovať situáciu a aktívne reagovať, namiesto toho, aby „usnul“ v ľavom pruhu.
Nemecko dlhodobo patrí medzi krajiny s najvyššími štandardmi bezpečnosti na cestách. Ich systém je postavený na kombinácii dôsledného dohľadu, jasných pravidiel a kultúry zodpovedného šoférovania. Pravidlo 20 sekúnd je ukážkou, že aj jednoduché opatrenie môže mať výrazný vplyv na disciplínu a plynulosť dopravy.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: autonoviny.sk, ADAC, Route to Germany