Preskočiť navigáciu
Progres čítania článku

Vyšší než dve Eiffelovky. Čína otvára nad kaňonom nový najvyšší most sveta

  • Most zvládol päťdňovú záťažovú skúšku
  • Otvoriť by ho mali do konca septembra
Najvyšší most na svete
  • Most zvládol päťdňovú záťažovú skúšku
  • Otvoriť by ho mali do konca septembra
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Čína opäť prekonáva rekordy. Nový most Huajiangnad prezývaný nad kanónom „veľká trhlina“ čoskoro bude čoskoro sprevádzkovaný. Visutá konštrukcia vo výške 625 m s hlavným rozpätím 1 420 m sľubuje skrátenie ciest a turistický boom. Stavbu sprevádzali technické výzvy a prísne testy.

Budovanie mosta začalo v roku 2022. Koncom augusta novostavbu preverila päťdňová záťažová skúška. Očakáva sa, že do plnej prevádzky bude uvedený koncom septembra, píše Washington Post (WP).

Zjednodušenie cestovania a lákadlo pre turistov

Nový najvyšší most sveta, pod ktorý by sa zmestili takmer dve „Eiffelovky“, sa týči nad hlbokým kaňonom v juhozápadnej provincii Kuej-čou. Stavba má významne uľahčiť dopravu v regióne a Peking ju prezentuje ako symbol ambicióznych megaprojektov krajiny.

Hornatá provincia Kuej-čou na juhozápade Číny patrila medzi najodľahlejšie kúty krajiny: pred výstavbou mosta Huajiang cez kaňon museli cestujúci absolvovať dlhé a únavné obchádzky, niekedy až dvojhodinové. Most klenúci sa nad kaňonom teraz skráti dobu cestovania medzi okresmi Gianling a Zhenfeng z dvoch hodín na iba dve minúty. Píše portál travelandtourworld.

Most, postavený tak, aby odolal náročnému terénu provincie Kuej-čou, je hybridom visutého mosta a oceľovej priehradovej konštrukcie, ktorá ustojí hustú ​​premávku so štyrmi jazdnými pruhmi pre vozidlá. Disponuje chodníkmi pre chodcov a dokonca aj turistickými prvkami, ako sú vyhliadkové plošiny a chodníky sklenené dno chodníkov.

Do jedného z pylónov môže byť dokonca zabudovaný výťah, ktorý turistom poskytne vertikálny výhľad na rozsiahly kaňon pod nimi. Oceľová priehradová konštrukcia 22 000 t poskytuje potrebnú nosnosť pre ťažkú premávku a bola navrhnutá tak, aby odolala teplotným výkyvom, silnému vetru a seizmickým vplyvom.

Plán okolo mosta počíta s oddychovými zónami, kaviarňami a „hviezdnym“ barom.

Li Mingshui, profesor stavebného inžinierstva na Juhozápadnej univerzite Jiaotong v Čcheng-tu, ktorý radil miestnym samosprávam v oblasti veterného inžinierstva a kontroly vibrácií hlavných mostov, pre WP uviedol, že posilnenie dopravnej infraštruktúry je kľúčovým pilierom stratégie regionálneho rozvoja Číny.

„Na rozdiel od USA, ktoré už majú vysoko rozvinutý systém diaľnic, mnohé regióny v západnej Číne zostávajú slabo prepojené. My sa snažíme tieto medzery preklenúť a pracovať na najslabších článkoch,“ povedal Li.

Čínske megaprojekty

Už v roku 2016 získala krajina prvenstvo v najvyššom moste sveta — Beipanjiang, vysoký 547 metrov, ktorý zosadil z trónu viadukt Millau vo Francúzsku.

Na pobreží stojí zase najdlhší most cez otvorený oceán. Ide o 35-kilometrový gigant cez záliv Hangzhou v provincii Zhejiang.

Peking dlhodobo vsádza na štátom riadené infraštruktúrne investície ako motor rastu, najmä na podporu zaostalejších vnútrozemských regiónov. Konzultačná spoločnosť McKinsey vo svojej správe z roku 2023 pripisuje robustný čínsky rast veľkej miere investícií do infraštruktúry — financovaných prevažne miestnymi samosprávami, čo však tlačí úroveň zadlženia na vysokú úroveň.

Vedenie krajiny označilo infraštruktúru za kostru ekonomického modelu. Prezident Si Ťin-pch­ing vyzýval k „všestrannému“ rozvoju projektov. Premiér Li Čchiang nedávno zdôraznil, že megaprojekty majú motivovať investície a domácu spotrebu.

Práve chudobné, hornaté provincie, napríklad Kuej-čou pri hraniciach s Vietnamom, sú teraz v centre pozornosti štátnej stratégie „strategického vnútrozemia“.

Rýchle tempo výstavby však nezostáva bez následkov. Minulý mesiac sa podľa WP pri zrútení rozostavaného mosta v severozápadnej provincii Čching-chaj podľa štátnych médií zabilo najmenej 12 robotníkov.

Čítaj viac z kategórie: Zo sveta

Zdroje: WP, travelandtourworld

Najnovšie videá

Trendové videá

Zakúpené články

Zatiaľ nemáš zakúpený žiadny článok