Crowdfunding v umení. Ako zasiahnuť srdce fanúšikov?

Veronika Švecová / 8. septembra 2015 / Lifehacking

V našej sérií pre amatérskych aj skúsených crowdfunderov prinášame tri pohľady z rôznych oblastí. O oblasti umenia nám porozpráva Tereza Oľhová, mladá scenáristka, ktorá si spolu s kamarátkou pomocou crowdfundingu chcela financovať vydanie knihy.

 

Tereza Oľhová a Martina Sľúková sú mladé scenáristky, ktoré sa rozhodli vydať knihu. Potrebné financie získali cez crowdfundingovú kampaň na českom portáli startovač.cz. My sme vyspovedali Terezu, ktorá nám poskytla pohľad umelca na crowdfunding a tiež vysvetlila niektoré kroky v ich kampani. Počas kampane bol pre ne dôležitý humor. Všetkým začiatočníkom na poli crowdfundingu radia: „Nezabúdajte na humor!“ 

 

Si umelkyňa, ako si prišla na nápad spraviť pre svoj projekt crowdfunding? 

Na začiatku sme mali s Martinou túžbu knižku vydať. Už sme mali v merku pár vydavateľov, ktorým by sme text ponúkli, ale váhali sme. Asi by sme si na crowdfunding netrúfli, ale v tom čase som stretla kamarátku animátorku Mišu Čopíkovú, ktorej sa nápad páčil a navrhla nám, či si to nespravíme „samy.“ Nám sa to zapáčilo a vyšlo to. Prípravy trvali dlho. Chceli sme mať dobrú kampaň a knihu v podstate pripravenú na tlač, to znamená nájsť si editorku, grafičku, tlačiareň , atď…Takže celý proces od  nápadu až po spustenie kampane  trval ešte pol roka. S odstupom času si to neviem vynachváliť, aj keď nás to obe stálo veľmi veľa energie.

 

Čo si myslíš o kombinácií umenia a biznisu?

Crowdfunding stojí a padá na množstve fanúšikov, ktorí sú ochotní za určitý produkt zaplatiť dopredu. A ak bude fanúšikov dosť, knižka (hudba, film) vzniknú za ich peniaze. My sme to brali ako experiment. A keďže naša kampaň uspela a my sme vyzbierali stanovenú čiastku, vedeli sme, že knižka má byť na trhu. Chvalabohu, knižka nie je film a môže vzniknúť rýchlejšie a za menej peňazí. Pre nás ako scenáristky je to prvý „výkop“ v našom umeleckom pôsobení. S filmom to ešte bude trvať pár rôčkov. V tom stojíme nohami na zemi určite.

 

 

Tvorili ste knihu pre komerčné účely? 

Ešte pred vydaním sme do knihy investovali financie z vlastného vrecka. A to je taký ďalší paradox v súčasnej tvorbe. Ak chce človek robiť to, čo ho baví, potrebuje robiť iné komerčné veci, ktoré mu to zaplatia. Ja by som tie knihy najradšej rozdala, ale to by nebolo fér, pretože 100 ľudí si ju už predtým, ako bola vydaná, kúpilo cez startovac.cz My sme na príprave knihy strávili kopu času úplne zadarmo a teraz, zdá sa, peniaze získané z predaja pôjdu na dotlač, benzín a eventy spojené s knihou… Takže sa bavíme sa o zárobku, z ktorého môžeme ísť na dobrú večeru a pár pív, ale nás viac obohacujú reakcie ľudí na knižku. Dôležité pre nás bolo, aby sa kniha dostala k ľuďom.  A to sa stalo. Dokonca bez veľkej reklamy v médiách.

 

Ku kampani ste mali veľmi vtipné promovacie videá. Koho to bol nápad a kto ho viedol?

Videá vznikali spontánne a na začiatku sme vôbec nevedeli, o čom presne budú. Prvé video predstavilo nás dve s Martinou ako hlavné aktérky. Išlo o  náčrt toho, ako zhruba vyzerá naša komunikácia. Cieľom bolo ale  text trochu zdramatizovať, takže sa v prvom videu objavujú náznaky niektorých situácii z knižky. Potom do toho prišiel šikovný strihač a v strižni sme sa ešte spolu zamysleli nad tým ako zvýrazniť, že je to ženská (nie feministická) knižka a vytvorili sme akúsi analógiu so ženou v 20. storočí (pracujúcou na poli) a ženou v 21. storočí, ktorá pracuje pri počítači (obe sme scenáristky, takže si naozaj našu robotu musíme odsedieť).

 

Ďalšie spoty sa prirodzene napájali na túto myšlienku. Hrali sme sa s rolou ženy – umelkyne a porovnávali ju so ženami tvoriacimi v 20. storočí (Šoltésovou a Timravou). Vedeli sme, že kampani pomôžu známe tváre, takže sme si vybrali široký diapazón mužov – slovenských intelektuálov v našom okolí, ktorí nám odpovedali na naše otázky. Vtipné bolo, že po tomto videu sa ozývali hlasy niektorých ľudí na FB stránke knihy, že tých mužov nepoznajú, takže vzniklo tretie video, kde boli už aj ich mená a profesia. Konečné štvrté video už bolo vlastne making of, aby bolo jasné, že sa knižka naozaj finalizuje a že to celé nebola len taká sranda…skrátka, dostať do toho ten proces, zhmotniť víziu a predstaviť grafičku na kamere. 

 

Celý ten čas tím startovač.cz sleduje váš profil a sám vás pobáda k tomu, aby sa na ňom niečo dialo. Naša kampaň trvala  60 dní a podľa príspevkov sme videli ako nám rastie, alebo stagnuje kredit. Snažili sme sa teda ľudí stále držať v strehu a prekvapovať.

 

 

Radil Vám niekto? Vybrali ste si staršiu kampaň, ktorá bola vašim vzorom?

Radili sme sa medzi sebou ja, Martina a môj priateľ – strihač. Pozreli sme si všetky videá na crowdfundingových portáloch v sekciách „knihy“, alebo „ literatúra“ a zistili sme, že úroveň nie je vysoká. Videá často pôsobili len ako nutné zlo. Ľudia často len sedeli niekde na stoličke a čítali úryvky z poviedok. Akoby sa literatúra nedala zobrazovať živo a vtipne… Často videám chýbal nápad a humor. Šli sme vlastnou cestou a snažili sme sa to trochu ozvláštniť.

 

Čo ťa najviac prekvapilo na pravidlách crowdfundingu? Má podľa teba nejaké pravidlá?

Mne sa páči, že crowdfunding ponúka neobmedzenú platformu na uskutočnenie nápadov a pritom vás necháva slobodných v tom, ako si kampaň urobíte. Samozrejme, pred spustením kampane dostanete pár dobrých rád (pokiaľ sa rozhodnete kampaň viesť na nejakom portáli), ale ďalší priebeh je na vás.

Poznám viaceré kampane (hlavne české), ktoré sú výborne nastavené. Cítiť za nimi ľudí s víziou, nadchnutých pre nejakú vec a to vás dostane vždy. Samozrejme, je to výborný spôsob ako financovať aj produkty už známych a „zavedených“ ľudí. Hudobná skupina, alebo obľúbený spisovateľ sa vlastne nemusí snažiť tak ako „nováčik“, ale aj v tom to je fér. Ľudia dajú financie tomu, kto si to v ich očiach „zaslúži“.

 

Máš ty nejaké rady pre ostatných, ktorí by chceli nakopnúť svoje umelecké projekty? Kde by mali začať?

Neviem, či som natoľko skúsená, aby som radila iným. Veľmi dobre ako lákadlo funguje humor a nadhľad, lebo toho je v celej slovenskej (nielen literárnej) tvorbe žalostne málo.

 

V kampani ste okrem iného sľúbili, že darcovi, ktorý dá projektu 250 EUR, prídete upiecť kurča à la Tereza, čo znelo veľmi tajomne. Čo je to kurča zač? Získal ho niekto? 

Tento nápad vznikol na základe prvého videa, v ktorom držím v ruke surové kura. Celé sa to vzťahuje na vývoj mojej osoby v knižke, kde prechádzam akousi premenou z dievčiny na žienku domácu. Recept na toto kura je mojím veľkým tajomstvom a keďže nikto túto odmenu nezískal, naďalej ním zostane… Ľudia nevedia, o čo prišli.

 

Ďalší diel crowdfundingových rád sa bude zaoberať názormi neziskoviek

Pridať komentár (0)