Prví desia­ti zákaz­ní­ci roz­hod­nú, či tvoj pro­jekt uspe­je ale­bo poho­rí

Alexandra Dulaková / 3. septembra 2015 / Lifehacking

V prvý­ch štá­diá­ch pod­ni­ka­nia je zakla­da­teľ spo­loč­nos­ti na väč­ši­nu vecí sám a tak si aj všet­ky význam­né momen­ty odži­je na vlast­nej koži. K tým momen­tom pat­ria aj prví desia­ti zákaz­ní­ci, kto­rí nie­len­že môžu CEO naučiť, ako s nimi správ­ne a efek­tív­ne postu­po­vať, ale môžu aj rov­no určiť budúc­nosť celé­ho pro­jek­tu.

  

Ako si byť istý, že tvoj startup nepochovajú, ale ti naopak pomôžu posunúť sa ďalej? Napríklad podľa týchto rád...

 

Ako CEO rozumieš celému projektu najlepšie. Ty si ho vytvoril, ty si stál pri jeho prvých krokoch do sveta a ty musíš zaistiť jeho úspech. Prvé predaje teda musíš zažiť ty sám a to osobne, len tak totiž najlepšie pochopíš feedback svojich prvých zákazníkov. Budeš vidieť, čo sa im páči, ako sa im zapáčiť aj neskôr a hlavne – vybuduješ si k nim vzťah, ktorý oni môžu šíriť ďalej. To ti pomôže aj pri najímaní svojich vlastných zamestnancov a hľadaní nových investorov.

 

Aj samotné hľadanie prvých zákazníkov je alchýmia. Najlepšie je, keď sa čo najviac podobajú tebe. Čím sú mladší, tým je pravdepodobnejšie, že prijmú niečo nové a iné. Starší zákazníci chcú radšej niečo odskúšané časom, čo pre teba môže byť nevýhodou. Pokiaľ budú mladí zákazníci ešte aj ambiciózni, môže sa ich aj tvoja vízia osloviť. Stačí, ak majú dostatočné pochopenie pre odvážne nápady.

 

 

Tiež je fajn vedieť, ako zákazníci využívajú tvoj produkt. Sústreď sa na ich prácu s produktom a nie len na čísla, ktoré ti táto práca prinesie. V tomto prípade ide oveľa viac o proces než o výsledok. Úspech produktu sa dá predpokladať len vtedy, ak zákazníkom ponúkne nejaké riešenie na ich konkrétny problém. Ak teda bude úspešný, budú sa k nemu vracať a to je rozhodujúcejšie než to, koľko (a či vôbec) budú ochotní zaplatiť. Všetky drobnosti, ktoré si pri takomto podrobnom pozorovaní všimneš, sú pre ďalší vývoj produktu veľmi užitočné.

  

Keďže chceš, aby tvoj produkt zapôsobil na čo najširšiu verejnosť, je lepšie, ak tvoji prví zákazníci nie sú kamaráti a známi, ale náhodní ľudia, ktorých priazeň si musíš získať úplne od nuly. Vďaka takejto skúsenosti budeš presne vedieť, čím na nových ľudí zapôsobiť a aký typ zákazníka sa k tvojmu produktu hodí. Nuž a v prípade, že sa tvoj produkt neukáže ako dostatočne dobrý a uspokojivý, môžeš od cudzích zákazníkov smelo odkráčať a už nikdy sa za nimi neobzrieť. (Ak áno, tak len na to, aby si si zrekapituloval udalosti, z ktorých sa môžeš do budúcnosti poučiť.) To by pri známych bolo komplikovanejšie.  

 

 Zdroj: Techcrunch

Pridať komentár (0)