Star­tu­py a jed­na veľ­ká lož

Ľudo Nastišin / 25. augusta 2015 / Lifehacking

Život v star­tu­pe je ťaž­ký. Život zakla­da­te­ľa star­tu­pu o to viac. Hodi­ny tika­jú, sú to týžd­ne a potom už len dni, pokiaľ sa nemi­nú finan­cie. Úro­veň stre­su zakla­da­te­ľov je nie­kde v stra­to­sfé­re pri­čom sa stá­le sna­žia pre­zen­to­vať spo­loč­nosť v dob­rom svet­le hoci­ko­mu, či už inves­to­rom, zamest­nan­com, poten­ciál­nym zamest­nan­com ale­bo kli­en­tom.

 

Nemajú veľmi na výber. Funding závisí na raste, no ten rast môže nastať len vtedy, ak nikto skutočne nepozná fundingovú situáciu. Zakladatelia musia klamať – klamať, že všetko je v poriadku, že služba bude spustená hoci na ňu ešte nebol najatý žiaden inžinier, že výplata dôjde aj keď peniaze od VC ešte ani nevidno na horizonte.

 

 

Klamstvo je každodenná rekvizita a súčasť pozície zakladateľa, je to spojovací materiál držiaci startup v chode. Samozrejme, že nikto nie je rád, ak to musí povedať takto. Namiesto toho používame frázy ako “hustling“ či “fake it until you make it“, aby sme myšlienku na klamstvo vedeli ľahšie stráviť. “Kontrola informácií“ patrí k najdôležitejším schopnostiam zakladateľa nevyhnutným pre úspech a tieto eufemizmy na tomto každodennom správaní nič nemenia.

 

No časy sa menia a všetci sú pri otázke startupov stále viac sofistikovaní. Ľudia vedia, aké otázky sa majú pýtať a neboja sa agresívne hľadať odpovede. To znamená, že jeden z kľúčových mýtusov o úspechu v Silicon Valley je v ohrození. Potrebujeme nový transparentný prístup k informáciám, no tak isto musíme aj pochopiť, že k startupom neodmysliteľne patrí risk – a akceptovať tak klamstvá, keď sa objavia.

 

 

Bublina ignorácie

Startupy pracujú na alchýmii ignorácie a amnézie. Väčšina startupov zlyhá. Väčšina zo zamestnancov startupov nikdy nedosiahne skutočný úspech a ani sa nestanú milionármi. Štatisticky je pre talentovaných jedincov výhodnejšie zamestnať sa vo veľkej technologickej spoločnosti, kde je vyšší plat a viac istoty.

 

No tam však nie je toľko srandy, však?  Silicon Valley neustále podporuje mýtus o úspechu,  o pokornom founderovi, ktorý dobíja svet. Samozrejme, že sa nájdu príklady takéhoto úspechu, no rozdelenie pravdepodobnosti jednoznačne ukazuje, že spoločnosť, ktorú založíte takmer istotne skončí na pohrebisku zlých nápadov. A aj tak sa zameriavame takmer výlučne na úspech a nie na zlyhanie, pretože práve tento model je to, čo chceme dosiahnuť.

 

"A toto je jedna veľká lož Silicon Valley"

 

Klamstvo je v tomto priemysle nevyhnutné – je neuveriteľné, že zakladatelia dokážu premeniť spoločnosť s niekoľkými užívateľmi na milión a aj tak sa to stane.  Bez falošného prikrášlenia istoty by sa neuskutočnili žiadne obchody a my by sme ešte stále fungovali s technológiou 70tych rokov. Arogancia je vo väčšine prípadov nevyhnutná kvalita potrebná pre vystrelenie startupu na orbit.

Nanešťastie už toto klamstvo nie je tak jednoduché ako bývalo. Už sme praskli tú bublinu ignorácie, no práve toto vedie k úplne novému setu výziev. Keď vedia ľudia o niečom viac, stanú sa prirodzene viac kritickí.

 

 

Nové budovanie viery prostredníctvom transparentnosti

Už nežijeme vo svete, v ktorom ľuďom chýba základná slovná zásoba na pochopenie "zdravého" startupu. Existuje obrovské množstvo panelov, seminárov, eventov, či info sedení venujúcich sa danej oblasti a už aj v Bratislave. Vďaka tomu sú ľudia omnoho viac zaujatí konzumáciou informácií o startupoch. Každý zakladateľ a investor čelí momentálne informovanej populácii, ktorá nemá problém odstrihnúť lano, ak čísla nie sú také, ako by chceli.

 

Viac transparentnosti je jediná cesta vpred. Zakladatelia už nemôžu skrývať term sheet, či liquidation preferences pred zamestnancami, ak si o to požiadajú. Informovaní zamestnanci majú práve vedieť, do čoho idú.

 

 

 

Avšak aj tak stále potrebujeme k fungovaniu tú "veľkú lož". Stále potrebujeme snívať o šanci uspieť, aby sme to vôbec skúsili. Pri štarte podnikania sa takmer vždy objaví fenomén kura/vajce. Možno práve to najatie inžiniera môže byť tým posledným potrebným krôčikom ku získaniu fundraisingu a zabezbečeniu spoločnosti na niekoľko ďalších mesiacov. Startupy môžeme racionalizovať koľko chceme, no v konečnom dôsledku aj tak musíme len veriť v úspech podnikania.

 

"Úspech sa buduje, nemodeluje sa"

 

Pridať komentár (0)