Z Barcelony do Sevilly vlakom zadarmo, španielska vláda tak reaguje na krízu

  • Týka sa to iba regionálnych a prímestských vlakov
  • Vláda chce pomôcť ľuďom zasiahnutým infláciou
  • Do pozornosti tým dáva aj udržateľné spôsoby dopravy
vlaky na železnici v zahraničí
Ilustračný obrázok., Unsplash/Chris Yang
  • Týka sa to iba regionálnych a prímestských vlakov
  • Vláda chce pomôcť ľuďom zasiahnutým infláciou
  • Do pozornosti tým dáva aj udržateľné spôsoby dopravy

Dopady inflácie a ekonomickej krízy sa dotýkajú nielen občanov Slovenska či susedného České, ale aj najsilnejších ekonomík sveta. Deutsche Welle informovalo, že Nemecko od 1. júna do konca augusta spustilo program, vďaka ktorému pomocou iba 9-eurového lístka môžeš cestovať po celej krajine.

Ozývajú sa však hlasy, ktoré volajú po predĺžení tejto iniciatívy. Cieľom tohto kroku nemeckej vlády bolo odľahčiť občanov od zvyšujúcich sa nákladov a viac využívať ekologické formy dopravy.

Ako sme ťa už v našom článku informovali, túto ojedinelú možnosť cestovať po obrovskom Nemecku využíva veľmi veľký počet ľudí.

Pravdepodobne aj na základe úspechu nemeckého modelu sa k čomusi obdobnému odhodlala aj španielska vláda, ako píše Euronews.

Platí však iba na regionálne a prímestské vlaky

Španielsky premiér Pedro Sánchez nedávno oznámil, že prímestské a regionálne vlaky budú od 1. septembra do konca tohto roka zadarmo.

Toto opatrenie sa však bude týkať iba všetkých prímestských vlakov prevádzkovaných spoločnosťami Cercanías a Rodalies a regionálnych vlakov na vzdialenosť menšiu ako 300 kilometrov, ktoré spravuje národná spoločnosť Renfe. 

CNN však v tejto súvislosti dodáva, že toto opatrenie nezahŕňa jednorazové cestovné lístky alebo cesty na dlhé vzdialenosti, ale iba viaccestné lístky zahŕňajúce minimálne 10 spiatočných ciest.

Wionews poukazuje na to, že odborníci očakávajú, že z tejto schémy budú profitovať najmä držitelia sezónnych lístkov v Španielsku, ale budú ju môcť využiť aj turisti, ktorí si kúpia lístky na vlak na viacero jázd.

Reakcia na rast cien

Bloomberg prízvukuje, že cieľom španielskej vlády je propagovať čistejšie a trvalo udržateľnejšie cestovanie, ako aj pomôcť im finančne, respektíve zmenšiť ich spotrebu paliva, keďže ceny pohonných hmôt sa neustále zvyšujú.

„Chcel by som, aby ľudia v Španielsku vedeli, že si plne uvedomujem každodenné ťažkosti, ktoré väčšina z nich má. Viem, že platy pokrývajú čoraz menej a že je ťažké vyžiť na konci mesiaca,“ povedal Sánchez pre The Guardian.

Keďže až 80 percent pasažierov železničnej prímestskej dopravy cestuje do dvoch najväčších španielskych miest, Madridu a Barcelony, práve tieto dve metropoly novú iniciatívu vítajú.

Už podstatne menej fanúšikov tohto programu je v regiónoch Španielska bez prímestskej železničnej siete, ako je napríklad Galícia na severozápade krajiny.

Euronews popisuje, že v praxi to znamená, že zadarmo sa budú môcť Španieli, ako aj turisti prepraviť medzi takými veľkými mestami, ako sú Barcelona a Sevilla či Madrid a Bilbao.

„Toto opatrenie v maximálnej miere podporuje využívanie tohto typu hromadnej verejnej dopravy, aby sa zaručilo potrebné každodenné dochádzanie bezpečným, spoľahlivým, pohodlným, ekonomickým a trvalo udržateľným spôsobom dopravy, a to za mimoriadnych okolností neustáleho zvyšovania cien energií a palív,“ cituje španielsku ministerku dopravy Raquel Sánchez Jiménezovú CNN. 

Financované cez zvýšenie daní

Ceny španielskej verejnej dopravy v prípade štátom vlastnených prepravcov už boli znížené na polovici v júna. Bloomberg dodáva, že 25. júna španielska vláda tiež zaviedla 30-percentné zníženie cestovného pre mestskú hromadnú dopravu, ktoré regionálna vláda ešte navýšila na 50 alebo 60-percentnú zľavu na miestach, ako je Katalánsko.

Čo sa týka financií tohto, pre občanov mimoriadne štedrého programu, Euronews akcentuje, že bezplatné železničné lístky budú financované z novej dane uvalenej na banky a energetické spoločnosti, ktoré profitovali z rastúcich úrokových sadzieb a cien energií.

Tento nový odvod sa má zaviesť v roku 2023 a za dva roky by mohol priniesť až 7 miliárd eur.

Zdroje: Deutsche Welle, Euronews, CNN, Wionews, Bloomberg, The Guardian

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá