Z NULY DO SVETA: Tomáš Ondrejka, co-founder Kickresume – Pomohli sme vytvoriť státisíce životopisov

  • Vďaka Kickresume si našlo nielen na Slovensku, ale aj vo svete prácu obrovské množstvo ľudí. Ako sa z malého nástroja na tvorbu životopisov stal globálny startup, aj o tom nám porozprávali chalani v zaujímavom rozhovore.
12233399_10207424374988757_2091063045_n
  • Vďaka Kickresume si našlo nielen na Slovensku, ale aj vo svete prácu obrovské množstvo ľudí. Ako sa z malého nástroja na tvorbu životopisov stal globálny startup, aj o tom nám porozprávali chalani v zaujímavom rozhovore.

Toolov na tvorbu životopisu je.. no naozaj dosť. Ako sa vám podarilo z tohoto zástupu odlíšiť a pretaviť svoj “nie až tak originálny nápad” na skutočný úspech?

Podobných nástrojov je na internete naozaj veľa no len veľmi málo ich je jednoduchých na použitie. To bol aj jeden z dôvodov prečo sme založili Kickresume. Ľudia stále nevedia ako si napísať kvalitný životopis a Kickresume sa snaží im pomôcť. V neposlednom rade si myslím, že zaujal aj pekný a funkčný dizajn životopisov.

 

Tomáša som mal česť stretnúť ešte v čase, keď bol Kickresume len myšlienka na papieri. Kedy a ako ste si uvedomili, že toto už nie je večerné hobby, ale reálny startup?

Kickresume sme dali s Peťom dokopy ešte na vysokej škole, keď sme potrebovali životopis na stáž. Vytvorili sme si teda jednoduchý nástroj pre nás a našich kamošov. Za pár mesiacov však začalo Kickresume používať niekoľko tisíc ľudí a samozrejme naša stránka to prestala zvládať. Vtedy sme sa rozhodli posunúť Kickresume ďalej, prihlásili sme sa do akcelerátora Spot Booster a dnes už máme platiacich zákazníkov z celého sveta.

Kickresume

Tomáš Ondrejka a Peter Ďuriš, foto: kickresume

 

Čo bola najsilnejšia lekcia, ktorú vám rozbiehanie startupu prinieslo? Čo bola tá najťažšia vec, s ktorou ste sa museli vysporiadať?

Naučili sme sa riešiť problémy hneď a držíme sa pravidla, že všetko sa dá. Tých problémov bolo naozaj veľa, ale nikdy sme nečakali, že to bude prechádzka ružovou záhradou. Pre nás bola najťažšia vec asi zvolenie správneho pricingu. Tu sa nám potvrdilo, že mentori sú super a vedia poradiť vo veľa veciach. Na druhej strane však nepoznajú produkt tak ako my. Niekedy treba dať na “vlastný rozum“ a vyskúšať aj niečo, čo vyzerá ako úplná blbosť.

 

Z toho, ako vás posledné mesiace sledujem, mám pocit, že s pricingom ste sa naozaj dosť hrali a snažili sa zistiť, čo je to top. Je súčasný model ten pravý?

Nebola to celkom hra, skôr by som to nazval ultramaratón :D. Pricing sme zmenili presne 10x, pomáhalo nám niekoľko mentorov a nakoniec sa aj tak osvedčil úplne šialený nápad – subscription. Hneď, ako sme zaviedli tento model zjednodušil sa celý pricing a tržby nám narástli o 300%.

 

Celkom zaujímavé by mohlo byť prepojenie s pracovnými portálmi. Pracuje sa na niečom podobnom?

Samozrejme je to pre nás zaujímavá možnosť už sme sa stretli napríklad s Profesiou alebo JobAngels. Vytvárame životopisy napríklad pre rakúsku firmu MyVeeta a spolupracujeme s americkým Ziprecruiterom. V súčasnosti sa však chceme zamerať na B2C keďže v tomto smere máme overený product market fit. Snažíme sa teda zvyšovať rast a každý týždeň pridávame nové funkcie.

Blurred-clips

foto: kickresume

 

Dokáže vás Kickresume uživiť? Koľko má vlastne tím zamestnancov?

Kickresume začínalo ako free aplikácia, ktorú sme financovali najskôr z našich zdrojov a neskôr sme dostali investíciu od Spot Booster. Keďže sme už konečne našli správny pricing, pomaly sa blížime k break-even. Vyzerá to tak, že šampanské budeme otvárať koncom Apríla. Momentálne máme v Kickresume 7 najšikovnejších ľudí pod slnkom. Vždy sa snažíme nájsť zaujímavých ľudí, od ktorých sa môže celý team naučiť niečo nové.

 

Máte v hlave nápad na nejakú funkciu, ktorá by v blízkej budúcnosti mohla spríjemniť používateľom zážitok a vám zarobiť nejaké to euro navyše?

Podobných nápadov máme hneď niekoľko. Vždy sa však snažíme zistiť, čo chcú naši používatelia. Spustili sme tak motivačné listy, opravu gramatiky alebo možnosť prispôsobenia dizajnu životopisu. Do budúcnosti rozmýšľame napríklad nad personálnou web stránkou, ktorú vieme vytvoriť priamo zo životopisu, doslova za pár minút. Pripravujeme aj databázu fráz, ktoré pomôžu používateľom vyplniť životopis. Momentálne máme asi 17 000 fráz.

Zaujímavá by mohla byť tiež spolupráca so školami a študentmi, ktorých chceme naučiť, ako si vytvoriť kvalitný životopis. Tento model testujeme na prvých školách v USA a čoskoro sa pridajú aj niektoré slovenské univerzity.

Súbor_000

foto: kickresume

 

Keď sme pri peniazoch, je náročné projekt financovať? Kto, prípadne aké nástroje vám pri fungovaní najviac pomáhajú?

Financovanie bolo a je náročné. Zo začiatku sme použili naše úspory a výplaty z rôznych brigád, až kým sme nedostali prvú investíciu. Možno si myslíte, že keď už dostanete investíciu tak ste za vodou, no opak je pravdou. Investor chce vidieť výsledky a nie vždy ide všetko podľa plánu takže treba makať. Veľmi nám tiež pomáhajú nástroje ako Azure od Bizspark, ktorý podporuje začínajúce projekty. Pripravili nám našlapanú cloudovú platformu úplne zadarmo, čo nám pomohlo zrýchliť celé Kickresume a tým zvýšiť konverzie.

 

Nie každý chce, aby sa jeho CV dostalo do sveta. Ako funguje zabezpečenie údajov používateľov?

Samozrejme CV-čka máme zabezpečené najnovšími nástrojmi a neposkytujeme ich tretím stranám. Keďže pracujeme s citlivými údajmi logicky je pre nás bezpečnosť prioritou. Nechceme byť ďalší LinkedIn kde vám po zaregistrovaní budú chodiť emaily a pracovné ponuky každú hodinu.

Iconic-clips

foto: kickresume

 

Prezraďte nám nejaké zaujímavé čísla a štatistiky. Koľko ľudí už využilo Kickresume?

Do dnešného dňa máme viac ako 400 000 stiahnutých životopisov a používateľov takmer z celého sveta. Najviac používateľov máme z USA, Indie, Indonézie, Kanady a v poslednej dobe z Austrálie. Najviac nás ale tešia emaily od ľudí, ktorí vďaka Kickresume dostali novú prácu.

 

Koľko z celkového koláča tvoria slovenskí používatelia? Trúfate si označiť sa za globálny startup?

Slovenskí používatelia tvoria približne 4% celkovej návštevnosti no snažíme sa toto číslo stále zvyšovať. Tento rok sme mali napríklad prednášky na Profesia Days 2016. Neviem presne čo znamená byť “globálny startup“ no zákazníkov a používateľov máme z celého sveta, takže asi budeme ten globálny startup :D

Screen Shot 2016-03-04 at 13.30.14

foto: kickresume

Čo bolo tým najdôležitejším faktorom, vďaka ktorému je dnes Kickresume tam kde je?

Najdôležitejšie asi bolo, že sa sústredíme na produkt. Pred rokom sme si povedali, že kašleme na všetky startup konferencie a ideme makať na produkte. Samozrejme nemám nič proti rôznym eventom na ktorých stretnete zaujímavých ľudí no netreba zabúdať na produkt. A nesmiem zabudnúť ani na náš team, ktorý stojí za Kickresume.

 

Nejaký motivačný odkaz na záver pre tých, ktorí možno majú nápad, no nemajú odvahu  prostriedky na ich rozbeh?

Určite sa netreba báť začať, pretože sa naučíte veľmi veľa nových vecí, ktoré vás napríklad v škole nenaučia. Takže nie je čo stratiť, ak sa to nepodarí na prvýkrát aspoň sa niečo nové naučíte a môžete začať znova. Skúste napríklad StartupWeekend a otestujte svoje nápady za pár hodín.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK