Známych gigantov ako Coca-Cola milujeme pre „dokonalý trik“. Proti neuromarketingu sme bezradní

  • Neuromarketing skúma naše podvedomie
  • Veľké značky sú ochotné platiť státisíce eur za to, aby sa nám dostali „do hlavy“
nakupovanie
Pexels/Edward
  • Neuromarketing skúma naše podvedomie
  • Veľké značky sú ochotné platiť státisíce eur za to, aby sa nám dostali „do hlavy“

Predstav si, že si práve vošiel do obchodu s potravinami a tvojou úlohou je kúpiť čokoládu. Pred tebou sa rozprestiera obrovský výber rôznych značiek, tvarov a príchutí. 

Ako a podľa čoho sa rozhodneš, ktorú si kúpiš? Budeš sa primárne pozerať na cenu? Alebo pri tvojom rozhodovaní zaváži aj to, aký majú jednotlivé čokolády obal? Alebo budeš hľadieť aj na to, či v tebe niektorá z nich nevyvoláva nejakú emóciu (napr. nostalgiu, pretože to bola tvoja obľúbená čokoláda v detstve)?

Faktom je, že v takejto situácii prebieha v tvojom mozgu obrovské množstvo procesov, a to bez toho, aby si si to na vedomej úrovni uvedomoval. Áno, presne toto je neuromarketing.

Nevnímame ho, no riadi naše rozhodnutia

Práve tu nastupuje na scénu neuromarketing – veda, ktorá skúma, ako ľudský mozog reaguje na marketingové podnety a ako tieto poznatky môžu byť využité na zvýšenie predaja a zákazníckej spokojnosti. 

Neuromarketing je kombináciou neurovedy a marketingu, ktorá sa snaží pochopiť, ako ľudia prijímajú rozhodnutia a ako ich ovplyvňujú rôzne faktory.

V tomto článku sa pozrieme na to, ako neuromarketing funguje v praxi, aké metódy sa používajú na skúmanie ľudského mozgu a ako veľké spoločnosti využívajú tieto poznatky na ovládanie našich podvedomých rozhodnutí.

nakupovanie
zdroj: Pexels/Jace Oner

História neuromarketingu

Neuromarketing je interdisciplinárny výskumný odbor, ktorý vznikol na prelome 20. a 21. storočia. Jeho cieľom je študovať reakcie ľudského mozgu na marketingové podnety s cieľom lepšie pochopiť a ovplyvňovať spotrebiteľské správanie. 

Mohli by sme teda povedať, že „v preklade“ a bez servítky to znamená, že neuromarketing sa zaoberá „manipuláciou“ spotrebiteľa, pričom jeho hlavným cieľom je ovplyvniť jeho podvedomé rozhodovacie procesy.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroje: Tech Target, Icono 14, Neuroscience, HBR, Master Class, Adweek, Neuroscience Marketing, Behavioral Economics

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá