2 veci, ktoré musíš vedieť, ak chceš mať viac voľného času ako doteraz

  • Si v neustálom pracovnom kolotoči, ktorý ťa oberá o všetok voľný čas pre seba?
  • Nemáš sa kedy venovať svojim záľubám, ktoré by ti pomohli zregenerovať sa?
  • V tom prípade by si mal určite vedieť dve veci, ktoré ti pri dostatočnej sebadisciplíne ušetria dostatok voľného času na veci, ktoré máš rád
zdroj: Unsplash
  • Si v neustálom pracovnom kolotoči, ktorý ťa oberá o všetok voľný čas pre seba?
  • Nemáš sa kedy venovať svojim záľubám, ktoré by ti pomohli zregenerovať sa?
  • V tom prípade by si mal určite vedieť dve veci, ktoré ti pri dostatočnej sebadisciplíne ušetria dostatok voľného času na veci, ktoré máš rád

1. Vo všetkom čo robíš, musíš byť efektívny

Neustále sa musíš sám seba pýtať: „Ako by som to mohol urobiť čo najlepšie?“. Sústreď sa na všetko dôležité a úlohy plň v takom poradí, aby dávali čo najväčší zmysel. Opakom tohto rozhodnutia je multi-tasking, ktorému by si sa mal pri plnení pracovných úloh za každých okolností vyhýbať.

Efektivita sa dá využiť všade, nielen pri práci. Efektívnym môžeš byť pri cvičení, pri varení, pri upratovaní, či pri ceste do práce. Ak popremýšľaš, ako robiť veci viac efektívne a pri viacerých činnostiach, ktoré robíš každý deň ušetríš čo i len 5 minút, denne sú to ušetrené desiatky minút, ktoré môžeš venovať prechádzke, či čítaniu dobrej knihy. Oplatí sa teda popremýšľať, ako robiť veci efektívnejšie, nie?

zdroj: Unsplash

2. Buď pánom svojho času, nie jeho sluhom

Pozorne si preštuduj svoj denný a týždenný harmonogram. Popremýšľaj nad tým, ako vyzerá a ako by si chcel, aby vyzeral. Ak sa chceš začať venovať nejakej novej činnosti, musíš sa na svoje dni pozrieť komplexne. Napríklad – chcel by si začať cvičiť. Máš teda 3 možnosti. Buď sa budeš cvičeniu venovať pred prácou, počas práce alebo po práci. Pri rozhodovaní si polož nasledovné otázky.

  • Pred prácou. Si schopný vstať kvôli tomu skôr? Ovplyvní to tvoj deň negatívne alebo pozitívne? Budeš mať dostatok spánku, aj keď si privstaneš?
  • Počas práce. Ak pracuješ v kancelárii, vieš si počas pracovnej doby aspoň na hodinu „odbehnúť“? Ak si freelancer a pracuješ z domu, nenaruší ti cvičenie denný harmonogram? Alebo práve naopak, pracovalo by sa ti ešte lepšie?
  • Po práci. Nebývaš po práci úplne unavený a bez energie? Ak budeš cvičiť krátko pred tým, ako pôjdeš do postele, zaspíš bez problémov?

Cvičenie je samozrejme len príklad nejakej voľnočasovej aktivity, do príkladu si môžeš dosadiť čokoľvek, čomu by si sa chcel venovať. Odpovedz si na otázky a zaraď si svoju záľubu do tej časti dňa, v ktorej by ti najviac vyhovovala. Následne si nechaj aspoň 1-2 týždne priestoru nato, aby si videl, či všetko funguje podľa tvojich predstáv. Ak nie, neváhaj si ju presunúť a venovať sa jej inokedy.

zdroj: Unsplash

Na záver

Žiaľ, nie je v našej moci deň predĺžiť a stíhať sa tak venovať všetkému. Tvoj denný či týždenný harmonogram je preto otázkou tvojich priorít. Nezabúdaj predovšetkým nato, že je veľmi dôležité udržiavať svoj pracovný a súkromný život v rovnováhe.

Ak sa chceš začať venovať niečomu, čo by pre teba bolo prospešné, na začiatku bude tvoje rozhodnutie možno spojené s tým, že budeš musieť opustiť svoju komfortnú zónu. Vo všeobecnosti však platí, že z akéhokoľvek nového návyku sa stáva po 21 dňoch rutina, ktorú berieš ako samozrejmosť, dopraj si preto vždy dostatok času a predovšetkým na sebe vnímaj, ako na teba zmeny pôsobia.

Zdroj: lifehack.org