4 informácie, ktoré chce každý investor počuť

  • Existuje množstvo článkov a návodov na internete, ako správne „pitchnúť“. Skúsme si to teda zhrnúť - Pitch by mal obsahovať fascinujúce predstavenie vášho biznisu a tak dláždiť cestu k plodnej debate a otázkam. Existuje jediné základné pravidlo: treba zaujať v prvých sekundách!
image_1436433759.jpeg
  • Existuje množstvo článkov a návodov na internete, ako správne „pitchnúť“. Skúsme si to teda zhrnúť - Pitch by mal obsahovať fascinujúce predstavenie vášho biznisu a tak dláždiť cestu k plodnej debate a otázkam. Existuje jediné základné pravidlo: treba zaujať v prvých sekundách!

 

Ako na to? Doprajte si čas na správnu prípravu. Prezentovanie a vystupovanie v krátkom (a ešte k tomu presne limitovanom) čase dá zabrať aj skúseným prezentujúcim. Ak si poctivo pripravíte tzv. elevator pitch, už nikdy nezmeškáte ten správny moment povedať potenciálnemu klientovi, zákazníkovi, či investorovi o vašom biznise tak, aby tomu okamžite porozumel.

 

Takže, čo by mal pitch obsahovať:

1) Problém a riešenie

2) Biznis model

3) Cieľový trh a konkurenciu

4) Súčasný stav, potrebu financovania a spôsob jeho využitia

 

 

 

Problém a riešenie

Najdôležitejšie je identifikovať problém, ktorý je hodný riešenia. Ak váš produkt, či služba rieši problém, ktorý potenciálny zákazník nemá, nemáte životaschopný biznis. Jednoduché.

Netreba riešiť masívny problém, ktorým by ste zmenili fungovanie sveta o 180 stupňov. (Je skvelé, ak máte takéto riešenie, ale väčšina spoločností nemá …) Problém môže byť jednoduchý, to je v poriadku. Ak ako podnikateľ riešite problém, ktorý páli zákazníkov – môžete budovať nový biznis. Keď už máte zadefinovaný problém, ktorý riešite, držte sa ho a snažte sa ho opísať v čo najpresnejšom a zároveň najkratšom znení, najlepšie formou konkrétneho príbehu.

 

 

 

Biznis model

Biznis model popisuje návod, ako vytvoriť a doručiť hodnoty (produkty alebo služby) zákazníkovi. Súčasťou obchodného modelu je aj spôsob, akým spoločnosť zarobí peniaze, teda monetizuje svoje služby.

Popisujte tieto hlavné prvky: zákaznícke segmenty, hodnotu prínosu, distribučné kanály, ako tvoríte vzťah so zákazníkmi, odkiaľ prichádzajú príjmy v akej výške, kľúčové zdroje, spôsob výroby, partneri, ktorých potrebujete a aké máte náklady. Len, keď sa podnikateľ zaoberá všetkými vymenovanými oblasťami, zabráni prílišnej orientácii na produkt a dokáže vybalansovať všetky dôležité prvky, ktoré tvoria jeho obchodný model.

 

 

 

Cieľový trh a konkurencia

V prezentácii je potrebné hovoriť o segmentoch, na ktoré sa orientujete, koľko ľudí je v každom segmente a celkové množstvo či objem, ktorý aktuálne spotrebujú a koľkým potenciálnym zákazníkom produkt predáte.

Každé podnikanie má konkurenciu. Aj keď ešte nikto neprišiel s riešením podobným tomu vášmu, buďte si istí, že vaši potenciálni zákazníci už teraz riešia tento problém inými alternatívami. Ak tak tomu je a tento fakt ohrozuje váš biznis, investor to chce vedieť. Rozmýšľajte o výhodách vašej služby a čo vás diferencuje od konkurencie. Ste lacnejší, lepší či rýchlejší? Prečo si vyberie zákazník vaše riešenie a nie konkurenčné? Opísanie hlavných diferenciátorov od vašej konkurencie je skvelé cvičenie a upevní vás v tom, že budujete unikátne riešenie, ktoré si zákazníci vyberú.

 

 

Súčasný stav, potreba financovania a jeho využitie

Skvelý „pitch“ nepotrebuje obsahovať 5 ročný detailný plán. Kľúčový element prezentácie pred investormi je výška investície a jej použitie. A samozrejme ideálne je, ak máte MVP (minimal valuable product, slovenský ekvivalent je prvý fungujúci prototyp či model vášho produktu/služby). Za spomenutie rozhodne stoja aj míľniky (milestones), ktoré ste dosiahli ako spoločnosť, alebo ktoré plánujete dosiahnuť pomocou investície.

Ukončiť „pitch“ môžete predstavením tímu a nezabudnite na názov produktu, služby či firmy.

 

Vytiahnite si teraz papier a doprajte si malé cvičenie. Napíšte si 30 sekundové predstavenie vášho projektu. Naučte sa ho naspamäť a trénujte si ho najprv sami pre seba, opakujte si vety nahlas. Skúste do tónu reči a artikulácie vložiť i kúsok identity a srdečnosti. Je veľmi dôležité veriť si pri tom. 

 

zdroj: www.crowdberry.sk/blog/

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK