5 zvykov pre zdravý mozog (a život)

Tatiana Blazseková / 16. júna 2015 / Biznis

Sú choroby, za ktoré človek nemôže. Narodí sa s nimi, vyrastá a žije v ich každodennej prítomnosti. Niektoré nemožno ukryť, prejavujú sa prostredníctvom záchvatov, neprirodzených pohybov či neustálej bolesti. Mozog je podľa mňa jeden z najzaujímavejších orgánov. Opravujem sa, ľudské telo, ako celok je fascinujúce. Čím by bol mozog bez tela a telo bez mozgu?

 

Neuroveda je pútavá a výnimočná veda. Jej unikátnosť spočíva v interdisciplinarite, čoho dôkazom je, že na výskume participujú odborníci z medicíny, biológie, psychológie, chémie, fyziky, matematiky či filozofie alebo antropológie. Môj profesor psychológie študoval filmové umenie a dnes sa venuje štúdiu pozornosti, vnímania a videnia. Ďalší bol študentom počítačových vied a teraz sa pozerá na mozog z filozofického hľadiska. Boj medzi humanitnými a exaktnými vedami o to, kto je lepší, je nezmyselný, pretože len spoločne dokážu prísť na významné objavy. Mozog, telo a prostredie v ktorom žijeme sú v neustálej interakcii a každý odbor prináša svoje metódy, svoje vlastné teórie a vysvetlenie ako všetko okolo nás funguje.

 

 

Výskumníčka z UCLA Neuropsychiatrického inštitútu Jennifer Jones trpela celý život záchvatmi. Po tom, čo ju celý život skúmali, testovali rôznymi metódami a liečili mnohými liekmi, sa rozhodla sama si mozog vyliečiť. Ako to je možné? Základom je prvotné odhodlanie: chcem vstúpiť a nazrieť sám do seba a snažiť sa pochopiť čo sa deje a prečo sa to deje.

Zdravá životospráva, zdravé jedlo a šport ovplyvňujú mozog viac, než si myslíte. Tu je 5 najjednoduchších rád, ktoré Jennifer Jones odporúča začleniť do každodennej rutiny. Skúste tieto rady zobrať vážne. Možno znejú triviálne, ale ak ich začleníte do vašej životosprávy, telo sa vám odvďačí a možno vám to pomôže nájsť cestu k sebe samému.

 

Znížte stres a spite

Ráno ste zaspali, meškáte do práce, autobusár vám zavrie pred nosom, šéf na vás kričí, priateľka sa chce s vami rozísť lebo sa jej nevenujete, ale…. kam ten všetok stres, ktorý si človek nahromadí počas dňa odíde? Váš krásny mozog ho nahromadí a uvoľní až počas spánku. Keď spíte, spracovávate stres a traumy.  

Stres, trauma, kofeín, ale aj podkožné tukové tkanivo majú vplyv na zvýšené hladiny stresového hormónu – kortizolu. Ten má za účinok imunitné ochorenia, zvýšenie krvného tlaku, žalúdočné problémy ako aj stratu sexuálneho apetítu či problémy s plodnosťou. Kortizol rovnako negatívne vplýva aj na mozog, špeciálne na pamäť a učenie sa. Doprajte si preto kvalitný spánok: zmeňte matrac, zorganizujte si izbu podľa feng shui, skúste všetko, čo napomôže predĺžiť a zlepšiť spánok.

 

 

Vstávajte so slnkom

V hypotalame sa nachádza zhluk nervových buniek, ktoré vytvárajú niečo ako cirkadiánny rytmus, ktorý funguje ako vnútorné hodiny. Abnormálna aktivita v týchto hodinách je spojená s obezitou, cukrovkou, poruchami spánku či hormonálnymi poruchami. Rada teda znie: vstávajte so slnkom a riaďte sa vnútornými hodinami. Telo nie je len nástrojom, počúvajte ho a spriateľte sa s ním.

 

Jedzte zdravo a rybí olej

Rybí olej má pozitívny prínos na zdravie mozgu. Nenasýtené mastné kyseliny sú pre mozog dôležité, pretože sú stavebným prvkom mozgu. Opýtajte sa rodičov, ktorí museli v škole jest lyžičku rybieho oleja. Chuť je síce nevábna, ale našťastie existujú chutné citrónové kapsulky, ktoré chuť prekryjú. Rybí olej má vplyv na vývoj mozgu, najmä na pamäť a koncentráciu. Na trhu nájdete množstvo olejov zo semien či kvetov, či orechov. Skúste ich, či len v olejovej alebo celistvej forme pridať do vášho jedálnička.

 

Meditujte

Meditácia má nespočetne veľa neurologických výhod. Jej vplyv na človeka sa stal predmetom mnohých výskumov. Uvedomiť si sám seba, mať chvíľku pre seba a len tak nechať myšlienky plynúť nie je vôbec také ľahké ako sa zdá. Skúste si sadnúť pohodlne a počúvať sám v seba, čo sa deje vo vašej hlave. Meditácia zabraňuje starnutiu mozgu, pomáha pri liečbe depresie, úzkostí, či rôznych závislostí a taktiež dopomáha pri koncentrácii a pozornosti.    

 

 

 

Skúšajte veci mimo komfortnej zóny

Mozog potrebuje neustále nové podnety, prostredníctvom ktorých sa zlepšuje a rastie. Skúšajte vecí, ktorých sa bojíte alebo pri ktorých by ste sa cítili trošku divne a nepohodlne. Stimulujete tak mozog, nútite ho prispôsobovať sa a vymýšľať nové metódy. Donúťte sa tak myslieť inovatívne.

 

Verím, že si tieto rady zoberiete k srdcu. Upozorňujem vás, nie je to také ľahké. Pamätáte si, ako ste sa v škole učili držať v ruke pero a napísať   písané E? To, čo sa vám na začiatku zdalo byť nedokázateľné sa zautomatizuje a stane sa to každodennou súčasťou života. Tvrdou prácou, cvičením a odhodlanosťou dokážete všetko.

 

 Zdroj: success.com

Pridať komentár (0)