7 otá­zok, kto­ré sa vás na 99,999% spý­ta kaž­dý inves­tor

Marek Didák - HYPE / 11. mája 2015 / Tools a produktivita

Chys­tá­te sa na pit­ch pred inves­to­rom? Pozri­te si tých­to 7 otá­zok, aby ste nemu­se­li potom len nadá­vať (po slo­ven­sky pit­cho­vať), že ste sa neprip­ra­vi­li dôklad­nej­šie.

 

1. Existuje potreba, ktorú váš produkt rieši? Viete to na 100%?

Táto otázka má dva dôvody:
Prvý - zistiť, či existuje na trhu potreba, ktorú váš produkt rieši :)
Druhý - zistiť, ako ste si splnili domácu úlohu a spravili prieskum trhu.
Z tohto dôvodu je odpoveď “áno, po našom produkte je obrovská potreba” absolútne nedostatočná. Každého rozumného investora totiž zaujímajú čísla. Pripravte sa lepšie ako len teoreticky. Zistite si, koľko ľudí vyhľadáva otázky, ktoré váš produkt rieši. Pozrite si štatistiky a analýzy, koľko ľudí má daný problém. Naozaj na trhu ešte neexistuje riešenie?

 

2. Prečo práve váš produkt? Kde je magic?

Poznáte svoju konkurenciu? Prečo by sa mal človek rozhodnúť práve pre váš produkt a nie konkurenčný? Kopírovať nestačí, treba prísť s ťahákom, ktorý dostane každého do kolien. Hlavne investorov…

 

  

 

3. Kto je váš tím?

Produkt je síce super, ale nie je to len o ňom. Investor dáva svoje peniaze tímu. A čím lepší tím, tým ľahšie získate investíciu. Niekedy totiž aj priemerný produkt prerazí vďaka perfektnému tímu a, naopak, aj perfektný produkt zakape kvôli slabému tímu. Zostavte preto nie dobrý, ale all-star tím, ktorý očarí nie len investora, ale celý trh.

 

4. Ako vyzerá váš bežný zákazník?

Viete vôbec, kto bude váš produkt používať? Zostavte si persóny (po anglicky buyer/audience personas). Sú to vaši priemerní zákazníci, ktorým dáte tváre. Pri ich zostavovaní si musíte zistiť ich vek, najčastejšie otázky, kde čerpajú inšpiráciu, kde sa stretávajú a pod. Toto vám okrem iného výrazne pomôže aj v marketingu. Budete presne vedieť ku komu hovoríte, čo vám zjednoduší vymýšľanie contentu, ako aj rozhodnutie, kde content promovať. Neviete ako si takéto persóny vytvoriť? Tu nájdete návod, ako zostaviť také persóny.

5. Koľko potrebujete, na čo to potrebujete a kedy príde break-even point?

Nebudeme si klamať, investora zaujímajú peniaze. Nezainvestuje do vášho projektu len preto, lebo vám chce pomôcť. Preto si dôkladne prepočítajte všetky náklady, nájdite spôsob monetizácie a dajte predikciu, kedy si projekt na seba začne zarábať sám. Čísla sú to najpodstatnejšie, čo investorov zaujíma. Pri procese výpočtu nákladov a potenciálnych výnosov aspoň sami zistíte, ako dôkladne máte projekt premyslený.

 

 

 

6. Aký exit plánujete?

Opäť otázka na peniaze. Tento krát investora zaujíma, kedy a ako sa mu jeho peniaze vrátia. Plánujete svoj biznis predať? Kedy? Ako? Komu? Toto všetko sú otázky, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou dostanete. Pripravte sa, aby ste neostali zaskočení.

 

7. Prečo práve ja?

Bonusová otázka, ktorú vám nemusí dať každý investor, ale je dobré pripraviť sa na ňu. V opačnom prípade sa vám môže stať, že ostanete len nemo lapať po dychu. Investora totiž zaujíma, koľko ste si toho o ňom zistili pred tým, ako ste ho požiadali, aby vám venoval svoj čas. Odpovede typu “lebo ste najlepší investor, veľmi si vás vážim” a podobné bullshity nezaberajú. Zistite si dôkladne, do akých projektov investuje a ako ten váš zapadá do jeho portfólia. Ak túto otázku ustojíte, máte celkom slušné očko.

Týchto 7 otázok je samozrejme len základ, investora bude zaujímať kopec ďalších detailov týkajúcich sa vášho projektu. Ide vám koniec koncov dať svoje peniaze.
Potrebujete ich pomôcť zodpovedať? Chcete pripraviť pitch, prieskum trhu či naplánovať marketingovú kampaň? Ozvite sa nám a pokecáme o tom pri šálke kávy.

 

zdroj: hype.sk

Pridať komentár (0)