Najčastejšie chyby podnikateľov, ktoré ich stoja milióny. „Problémom majiteľov firiem je ich prehnané očakávanie“ (ODBORNÍK)

  • Predaj firmy môže trvať od 3 mesiacov až do jedného roka
  • Pri ohodnotení používajú výnosové metódy
Tomáš Demo o predaji firiem a vstupe investorov
  • Predaj firmy môže trvať od 3 mesiacov až do jedného roka
  • Pri ohodnotení používajú výnosové metódy
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Predaj firmy alebo vstup investora je jedným z najdôležitejších momentov v živote podnikateľa. Aj keď majitelia firiem majú dlhoročné skúsenosti s ich riadením, často im chýbajú praktické znalosti o tom, ako tento proces prebieha, aké sú jeho nástrahy a ako z neho vyťažiť maximum.

Vstupy investorov

O tom, ako sa na predaj firmy či vstup investora pripraviť, aké sú najčastejšie chyby slovenských podnikateľov a na čo si dať pozor pri vyjednávaniach, sme sa rozprávali s Tomášom Demom, odborníkom zo spoločnosti Highgate, ktorá bola ocenená ako právnická firma roka.

  • Ktoré sú hlavné dôvody, prečo majitelia slovenských firiem zvažujú predaj podielu alebo vstup investora?
  • Aké typy investorov prichádzajú do úvahy pri investícii do slovenskej firmy?
  • Ktoré sú kľúčové kroky, ktoré by mala firma absolvovať, aby bola atraktívna pre investorov?
  • Ktoré sú najčastejšie chyby, ktoré slovenskí podnikatelia robia pri vyjednávaní s investormi?

Ktoré sú hlavné dôvody, prečo majitelia slovenských firiem zvažujú predaj podielu alebo vstup investora?

Hlavné dôvody sú väčšinou tri. Prvý dôvod sa týka prevažne rodinných firiem, kde majitelia/zakladatelia nemajú nástupcov v deťoch, nemá kto firmu prevziať, a tak je prirodzene na stole otázka predaja firmy niekomu mimo rodiny.

Druhý dôvod je v zásade buď predaj, alebo vstup investora, kedy firma potrebuje dodatočný kapitál na ďalší rast a expanziu na nové trhy a už to nie je schopná utiahnuť z vlastných prostriedkov.

Tretí dôvod je, že firma dospeje do štádia, kedy buď majiteľ chce cielene predať firmu po dosiahnutí zaujímavej trhovej hodnoty, kedy firma už je zaujímavá pre potenciálnych kupujúcich, alebo sa o firmu naopak začínajú zaujímať investori a oslovia majiteľa s ponukou na predaj.

Aké typy investorov prichádzajú do úvahy pri investícii do slovenskej firmy?

Ak ide o mladú rastúcu firmu (startup), sú to zväčša tzv. súkromní anjelskí investori alebo lokálne investičné platformy a fondy rizikového kapitálu združujúce viacerých súkromných investorov. Pri väčších etablovaných firmách ide zväčša o investorov a kupujúcich z prostredia ich konkurencie alebo private equity fondov.

Aké sú kľúčové kroky, ktoré by mala firma absolvovať, aby bola atraktívna pre investorov?

Čítaj viac z kategórie: Rozhovory

Najnovšie videá

Trendové videá