F1 Suzuka: Verstappenov návrat na trón, 18-ročný Antonelli viedol Veľkú cenu Japonska
- Štvrtý triumf Verstappena na Suzuke
- Rozlúčka s Hondou v bielych farbách
- McLaren potvrdil formu dvoma pódiami
- Sainz dostal tučnú pokutu
- Štvrtý triumf Verstappena na Suzuke
- Rozlúčka s Hondou v bielych farbách
- McLaren potvrdil formu dvoma pódiami
- Sainz dostal tučnú pokutu
Max Verstappen definitívne ukončil svoje čakanie na prvé víťazstvo v sezóne 2024 a urobil to štýlovo. Holandský majster nenechal nikoho na pochybách, že okruh Suzuka je jeho kráľovstvom, kde dosiahol už svoje štvrté víťazstvo v rade aj tento rok.
V napínavom súboji s jazdcami McLarenu ukázal, prečo je úradujúcim šampiónom, a bodovú stratu na vedúceho Norrisa stiahol na jediný bod. Milovníci F1, tu je komplexný pohľad na pamätné japonské preteky.
Informujú o tom weby aktuality aj formula1.
Návrat šampióna v špeciálnych bielych farbách
Verstappen, ktorý naposledy oslavoval víťazstvo v decembri minulého roka v Katare, sa v Japonsku vrátil na najvyšší stupeň víťazov v štýle hodnom šampióna. Jeho Red Bull, špeciálne nalakovaný v bielych farbách ako poďakovanie japonskej Honde, symbolicky pripomenul historický prvý triumf tejto automobilky v F1, keď Američan Richie Ginther zvíťazil na VC Mexika v roku 1965 taktiež v bielom monoposte.
„Bolo to náročné, veľmi som na to tlačil, najmä na druhej sade pneumatík,“ povedal po pretekoch viditeľne spokojný Verstappen.
„Nebolo jednoduché pracovať s pneumatikami, nezačali sme najlepšie, no v priebehu víkendu sme sa zlepšili a hlavná bola sobotná kvalifikácia. Vždy je dôležité maximalizovať výkon a to sa nám podarilo.“
Pre Verstappena má toto víťazstvo osobitný význam: „Toto miesto pre mňa veľa znamená, myslel som na to v posledných kolách, bola to pekná spoločná rozlúčka s Hondou.“ Japonská automobilka po tejto sezóne ukončí spoluprácu s rakúskym tímom, s ktorým získala štyri jazdecké a dva konštruktérske tituly.
View this post on Instagram
Napätý súboj medzi gigantmi McLarenu a Red Bullu
Napriek pokojnému štartu na tradičnom japonskom okruhu Suzuka sa preteky nezaobišli bez napätia. Úzka trať, mokrá stopa po nočnom daždi a spomienky na množstvo nehôd z tréningov prinútili pretekárov k opatrnosti. Dramatické momenty prišli najmä počas zastávok v boxoch.
Kľúčový moment nastal, keď Verstappen a Norris zamierili do pit lane súčasne. McLaren zvládol zastávku rýchlejšie, čo viedlo k tomu, že Norris sa ocitol na dráhe tesne pred Verstappenom. Pri výjazde z boxovej uličky sa obaja ocitli vedľa seba, pričom Brit skončil na trávniku mimo trate. Incident napokon vedenie pretekov neriešilo a poradie zostalo zachované.
„Max mal dobré preteky a neurobil chybu,“ priznal Norris po pretekoch. „Rýchlosť bola podobná, preteky boli dlhé a tlačili sme na to. Neurobili sme pre výhru nič výnimočné, Max si to zaslúžil. Na výjazde z boxov bol vpredu a nemôžem od neho čakať, že mi niečo daruje.“
?
Drama in the pit lane as Verstappen and Norris exit side by side jostling for the race lead!#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/TmdkvM1tuW
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
Tímová dráma v McLarene a mladé hviezdy žiaria
Zatiaľ čo Verstappen si suverénne kontroloval prvú pozíciu, v tíme McLaren sa odohrávala vlastná mini-dráma. Oscar Piastri, ktorý obsadil tretie miesto, v závere pretekov žiadal tímovú réžiu, keďže mal podľa vlastných slov lepšie tempo ako jeho kolega Norris. McLaren však jeho žiadosti nevyhovel.
„Včera sme mali veľmi dobrú rýchlosť, boli sme blízko a sobota rozhodla aj preteky,“ komentoval Austrálčan Piastri. „Išiel som prvý do boxov, pretože som sa snažil pokryť jazdcov za mnou, stratégia vyšla. O výmene pozícií sme sa veľmi nerozprávali, mal som rýchlosť a dobrú pozíciu, aby som predbehol Maxa. Takto to je, keď ste vzadu.“
Okrem tradičných favoritov zaujal aj výkon mladého Andreasa Kimiho Antonelliho, ktorý sa počas zastávok v boxoch dokonca ujal vedenia. V 18 rokoch a 224 dňoch sa tak stal najmladším jazdcom v histórii F1, ktorému sa podarilo viesť preteky. Ďalším nováčikom, ktorý zažiaril, bol Francúz Isack Hadjar na Racing Bulls, ktorý získal svoje prvé body v kariére.
View this post on Instagram
Tsunoda bez bodov a Sainzova drahá nevoľnosť
Napriek špeciálnym bielym farbám a domácemu prostrediu sa japonskému pretekárovi Yuki Tsunodovi nepodarilo získať body pre Red Bull. Obsadil iba dvanáste miesto, čo znamená, že jeho tím naďalej zostáva na treťom mieste v Pohári konštruktérov.
Zaujímavosťou mimo trate bola pokuta pre Carlosa Sainza. Španielsky pilot Williamsu dostal od stevardov pokutu 20 000 eur (z toho polovicu podmienečne) za oneskorený príchod na japonskú hymnu pred pretekmi. Hoci sa Sainz ospravedlnil nevoľnosťou, pre ktorú musel vyhľadať lekársku pomoc, pravidlá FIA vyžadujú prejavenie úcty k hymne hostiteľskej krajiny.
Bola to už jeho tretia sankcia počas víkendu – v sobotu dostal pokutu 1 000 eur za prekročenie rýchlosti v boxoch počas tréningu a neskôr stratil tri miesta na štarte za blokovanie Lewisa Hamiltona v kvalifikácii. VC Japonska napokon dokončil až na 14. mieste.
Majstrovstvo sveta F1 tak dostáva nový dych. S jediným bodom rozdielu medzi Norrisom a Verstappenom a s McLarenom, ktorý postupne preberá pozíciu najsilnejšieho tímu, sľubuje táto sezóna ešte veľa napínavých momentov.
Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: Formula1, Aktuality, Formula1