Kuriér nie je otrok: Wolt znížil odmeny, vodiči Boltu nezarábajú, často je to len boj o prežitie

  • Kuriéri Woltu a Boltu sa búria proti podmienkam
  • Ich zárobky klesajú, hoci firmy tvrdia opak
  • Zisti, čo sa skrýva za sľubovanou flexibilitou
Wolt aj Bolt majú problémy
  • Kuriéri Woltu a Boltu sa búria proti podmienkam
  • Ich zárobky klesajú, hoci firmy tvrdia opak
  • Zisti, čo sa skrýva za sľubovanou flexibilitou
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Wolt a Bolt, obľúbené kuriérske spoločnosti, majú problém. Uplynulé dni priniesli do ulíc Bratislavy protesty kuriérov doručovacej platformy Wolt, ktorí sa spojili pod heslom „Kuriér nie je otrok“. Ich hlavným problémom je zníženie základnej odmeny za rozvoz, ktoré podľa nich znamená reálny pokles príjmov o stovky eur mesačne. Kuriéri tvrdia, že spoločnosť bez upozornenia znížila základnú odmenu z 2 eur na 1,24 eura, čo môže v praxi znamenať až mínus 450 eur mesačne.

„Ako sa dá za takýchto podmienok žiť a postarať o rodinu?“ pýtajú sa nespokojní doručovatelia. Protesty otvorili širšiu diskusiu o odmeňovaní a pracovných podmienkach v prostredí, kde firmy sľubujú flexibilitu. No pracovníci upozorňujú na rastúci tlak a neistotu, uvádza portál Košicak

Wolt tvrdí, že príjmy zostali rovnaké

Spoločnosť Wolt na kritiku reagovala prostredníctvom hovorcu Tomáša Kubíka, ktorý zdôraznil, že partnerskí kuriéri sú pre firmu kľúčoví. Podľa neho si väčšina kuriérov cení slobodu a flexibilitu, ktorú im spolupráca prináša. Firma tvrdí, že nová úprava odmien neznížila priemerné zárobky – po pár dňoch od zavedenia nového systému vraj zárobok za čas strávený doručovaním zostal rovnaký.

 

Wolt argumentuje aj tým, že starý systém bol nespravodlivý, pretože objednávky s dlhšími vzdialenosťami mohli byť v niektorých prípadoch odmenené menej než tie na krátke vzdialenosti. Nový model má lepšie zohľadňovať reálne úsilie a čas kuriéra, a teda byť spravodlivejší. Firma dodáva, že zmeny komunikovala vopred prostredníctvom mikrostránky či videosprievodcov.

Problémy pretrvávajú

Kubík spoločnosť Wolt bráni: „Aplikáciu pre partnerských kuriérov aktualizujeme na základe dát, testovania a predovšetkým spätnej väzby od samotných kuriérov. Úprava modelu odmeňovania prebehla začiatkom júla tohto roka a už pár dní po jej zavedení sme mohli potvrdiť, že náš cieľ bol splnený: priemerný zárobok kuriérov za čas strávený doručovaním zostal rovnaký aj po tejto zmene.“

Problém vníma skôr v tom, ako bol nastavený pôvodný systém: „V minulosti mohli byť objednávky, ktorých doručenie trvalo dlhšie, v určitých situáciách odmeňované menej, než kratšie objednávky, a to najmä v porovnaní s časom a úsilím, ktoré si vyžadovali. Nový systém odmeňovania od júla 2025 lepšie zohľadňuje úsilie a čas potrebný na doručenie a vytvára spravodlivejšie podmienky pre všetkých. Navyše, kuriéri dostávajú vyššie odmeny za neočakávané zdržania na odberných miestach – cieľom je, aby sa každá objednávka oplatila prijať.“

Napriek týmto vysvetleniam zostávajú mnohí kuriéri presvedčení, že ide o krok, ktorý ich oberá o podstatnú časť príjmov. Preto sa diskusia medzi vedením a kuriérmi má ešte vyostriť. „Skúsenosti našich partnerských kuriérov pozorne počúvame, máme celý tím kolegov, ktorý sa zameriava práve na spokojnosť partnerov a pravidelne preveruje ich spätnú väzbu. Z viac ako dvojmesačnej skúsenosti vieme, že priemerný zárobok v pomere k času strávenému online sa nezmenil, ale, samozrejme, dôkladne preveríme aj spätnú väzbu od tých partnerských kuriérov, ktorí tvrdia, že mali odlišnú skúsenosť,“ dodáva Kubík.

Búria sa aj vodiči Boltu

Podobnú nespokojnosť ako pri Wolte prejavujú aj vodiči Boltu. Tí opisujú situáciu tak, že po odpočítaní provízií a nákladov im často nezostáva takmer nič. Jeden z vodičov otvorene priznal: „Sú týždne, keď namiesto zárobku prerobím. Kedysi som veril reklame o flexibilite a dobrom zárobku, no dnes je to inak. Po odjazdení desiatok hodín mi po palive a prenájme auta nezostane nič. Čistá nula.“ 

Na to reagovala spoločnosť vysvetlením podstaty spolupráce: „Jazda s Boltom je založená na flexibilite – partnerskí vodiči majú vždy možnosť rozhodnúť sa, kedy a ako chcú jazdiť. V aplikácii si môžu pozrieť ponuky jázd vrátane trasy a ceny vopred a sami si vybrať tie, ktoré im najviac vyhovujú. Ich zárobky odrážajú množstvo času, ktoré venujú jazdeniu, lokalitu, v ktorej jazdia, a dopyt zo strany cestujúcich. Rovnako dôležité je, že sa môžu kedykoľvek odhlásiť a venovať sa iným povinnostiam či osobným záväzkom.

Situáciu ešte zhoršuje fakt, že od roku 2025 vzrástli odvody pre živnostníkov, čo vodiči označujú za obrovský problém. V praxi to znamená, že mnohí, ktorí zostali v systéme Bolt, budú musieť prehodnotiť, či sa im táto forma práce vôbec oplatí. Spoločnosť svojich vodičov vníma aj cez štatistiky. Flexibilná pracovná doba hrá prím. Podľa nedávneho prieskumu sú výsledky nasledovné: 

  • 75 % uvádza flexibilný pracovný čas ako hlavný dôvod jazdiť s Boltom
  • 57 % je mladších ako 44 rokov
  • 54 % sa stará o členov rodiny, pričom
  • 44 % konkrétne o deti
  • 53 % oceňuje nezávislosť a autonómiu, ktoré platforma ponúka
  • 34 % spolupracuje s Boltom viac ako tri roky

Môžeme predpokladať, že výsledky pri platforme Wolt by boli podobné. Vodiči doručovacích spoločností kladú dôraz na flexibilný pracovný čas. 

Wolt aj Bolt problémy riešia

Obe kauzy poukazujú na problém, ktorý sa dotýka čoraz väčšieho počtu ľudí. Systém spolupráce síce sľubuje flexibilitu, ale reálne prináša vysoké náklady, neistotu a tlak na pracovníkov. Platformy ako Wolt či Bolt sú postavené na reklame, ktorá zdôrazňuje slobodu, no kuriéri a vodiči čoraz častejšie hovoria o vyčerpávajúcej práci za neprimerané odmeny.

O spokojnosť vodičov však majú záujem. „Naším cieľom je vždy vyvažovať dopyt a ponuku, aby služba fungovala spoľahlivo pre cestujúcich aj partnerských vodičov. Sme presvedčení, že spokojní vodiči poskytujú kvalitnejšiu službu, a preto sme otvorení spätnej väzbe a pravidelne komunikujeme tak s individuálnymi vodičmi, ako aj s fleetovými partnermi. Ich názory nám pomáhajú neustále zlepšovať platformu v prospech všetkých používateľov,“ zdôraznil hovorca Boltu. 

 

Wolt zdôrazňuje, že situáciu rieši. „Údaje kontrolujeme na dennej báze a dáta ukazujú, že priemerný príjem partnerských kuriérov zostal nezmenený. Je určite pochopiteľné, že detailné dáta nie je možné zverejniť. Priemerný príjem na hodinu je však viac než dvojnásobný v porovnaní s minimálnou hodinovou mzdou na Slovensku,“ zdôraznil Kubík s tým, že zostáva veriť, že sa situácia upokojí a obe strany nájdu spoločnú reč. Hovorca z pohľadu Woltu vidí takúto možnosť: „Veríme, že len transparentný dialóg môže viesť k zlepšeniu našej vzájomnej spolupráce. Plánujeme sa s partnerskými kuriérmi stretnúť a otvorene s nimi diskutovať o ich spätnej väzbe.“

Kľúčové bude nájsť kompromis

Reklamná predstava zarobiť si podľa seba sa tak v praxi mení na boj o každé euro. A hoci firmy tvrdia, že príjmy zostávajú rovnaké alebo že systém je spravodlivejší, realita mnohých pracovníkov ukazuje opak. Na druhej strane nie je možné odhliadnuť od zodpovednosti vodičov. Systém je totiž nastavený tak, že výšku svojho zárobku podstatne ovplyvňujú oni sami. „Bolt neurčuje čistý príjem partnerských vodičov – stanovuje len cenu jázd. Skutočné zárobky závisia od viacerých faktorov, vrátane odjazdeného času, lokality a dopytu zo strany cestujúcich,“ uvádza Jan Huk, PR manažér spoločnosti Bolt. 

Protesty kuriérov Woltu a otvorené výpovede vodičov Boltu sú jasným signálom, že tlak na transparentnejšie a férovejšie pravidlá v tomto sektore rastie. Či sa podarí nájsť kompromis medzi zárobkovými očakávaniami pracovníkov a obchodným modelom firiem, ukáže najbližšie obdobie. Momentálne však prevláda pocit, že sľubovaná sloboda je v skutočnosti len iným druhom závislosti.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: Košicak

Najnovšie videá

Trendové videá