Online gigant Shein otvorí v Európe prvé kamenné obchody. Módny priemysel sa búri

  • Francúzsky módny svet je v pozore
  • Zisti, prečo táto expanzia vyvoláva ostré reakcie
Žena nakupuje oblečenie v obchode.
  • Francúzsky módny svet je v pozore
  • Zisti, prečo táto expanzia vyvoláva ostré reakcie
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Čínska módna značka Shein sa chystá otvoriť svoje prvé kamenné predajne vo Francúzsku. Prvý obchod otvorí v novembri priamo v srdci Paríža. Francúzsky módny priemysel to odmieta. Kritizuje predovšetkým super lacné výrobky a nekalú súťaž. Sieť obchodných domov Galeries Lafayette kategoricky nesúhlasí s touto spoluprácou.

Informujú o tom weby Euronews a Reuters.

Z internetu do obchodných domov

Čínsky módny gigant mieri do fyzických predajní a ako prvú krajinu si vybral práve Francúzsko. V novembri otvorí svoj vôbec prvý stály obchod v slávnom parížskom obchodnom dome BHV Marais. Čoskoro pribudne ďalších päť predajní v obchodných domoch Galeries Lafayette v mestách ako Dijon, Remeš, Grenoble, Angers či Limoges.

Stojí za tým spolupráca so spoločnosťou Société des Grands Magasins (SGM). Tá spravuje niektoré obchodné domy, ktoré kedysi patrili skupine Galeries Lafayette, no dnes už fungujú samostatne. Shein vysvetľuje svoj krok jednoducho: „Francúzsko je vplyvný svetový módny trh. Prirodzene sme si ho vybrali ako prvý testovací priestor pre naše fyzické predajne.

Značka tvrdí, že reaguje na dopyt zákazníkov. Ľudia vo Francúzsku vraj roky dávajú jasne najavo, že chcú s touto značkou viac priameho kontaktu. Nielen cez obrazovku mobilu, ale aj naživo v kamenných obchodoch.

Francúzsky módny priemysel sa vyhradil

Všetko ale nie je tak ružové, ako by si Shein možno predstavoval. Francúzsky módny priemysel reaguje ostro. Zväz francúzskeho módneho a odevného priemyslu UFIMH otvorene kritizuje rozhodnutie SGM. Vytýka mu, že do obchodných domov s bohatým kultúrnym dedičstvom púšťa rýchlu módu. A rýchla móda pre nich znamená lacné produkty, ktoré zaplavia trh a vytláčajú lokálnych výrobcov.

Shein dlhodobo čelí obvineniam z nekalej konkurencie. Jeho model stavia na extrémne nízkych cenách a masovej produkcii. Týždenne vypúšťa tisícky nových kúskov, ktoré si môžeš kúpiť za pár eur. Pre tradičný módny priemysel to znamená tvrdý zásah. Malí výrobcovia jednoducho nevládzu konkurovať takým cenám a takému tempu.

Situácia eskalovala natoľko, že sa do nej zapojila aj materská spoločnosť Galeries Lafayette group. Hoci priamo nespravuje regionálne predajne, v ktorých má Shein otvoriť, vyjadrila svoj „hlboký nesúhlas“ s krokom SGM. Skupina dokonca uviedla, že zabráni prítomnosti Sheinu v týchto predajniach. Podľa nej totiž „pozícia a praktiky“ čínskej značky vôbec nezapadajú do „prémiového postavenia Galeries Lafayette“.

Porušenie zmluvy alebo len nedorozumenie

Galeries Lafayette group išla ešte ďalej. Podľa jej stanoviska toto rozhodnutie priamo porušuje zmluvu s SGM. Hovorí teda o jasnom konflikte záujmov. Na druhej strane SGM zostáva pokojná. Tlačovej agentúre AFP povedala, že „táto spolupráca je v súlade so zmluvnými podmienkami medzi SGM a Galeries Lafayette“. Dodala tiež, že „dialóg medzi oboma skupinami neustále pokračuje, aby sa toto nedorozumenie vyriešilo“ .

Nejde teda nielen o obchodný spor. Ide o zásadný otáznik nad tým, čo by malo moderné obchodné centrum reprezentovať. Je to priestor pre akúkoľvek módu, alebo len pre tie značky, ktoré spĺňajú určité štandardy? Francúzsko má v módnom priemysle silné tradície a tento konflikt ukazuje, že tie tradície nechce tak ľahko opustiť.

Dvesto pracovných miest verzus kultúrne dedičstvo

Shein sa bráni aj argumentom o pracovných miestach. Tvrdí, že otvorenie predajní prinesie SGM približne dvesto nových pozícií, priamych aj nepriamych. Značka zamestnáva po celom svete šestnásťtisíc ľudí a podľa odhadov dosiahla v roku 2024 tržby okolo 38 miliárd dolárov (32 miliárd eur).

Pre SGM sú pracovné miesta a potenciálne zisky lákavou ponukou. Pre módny priemysel a kultúrnych strážcov francúzskeho dedičstva je to ale príliš vysoká cena. 

Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroje: Euronews, Reuters

Najnovšie videá

Trendové videá