Pilot Marián Mar­ko­vič: Aké je to lie­tať pre jed­nu z naj­lep­ší­ch letec­ký­ch spo­loč­nos­tí na sve­te?

Simona Hanzelová / 21. mája 2017 / Rozhovory

zdroj: archív Marián Markovič

Stať sa pilo­tom je snom mno­hý­ch chlap­cov a mužov. Slo­vák Marián Mar­ko­vič však taký­to sen žije už 12 rokov — je pro­fe­si­onál­ny pilot a nalie­tal viac ako 7 000 hodín. Začí­nal v Čes­ký­ch aero­lí­niá­ch, neskôr pra­co­val pre Viet­nam Air­li­nes a v súčas­nos­ti lie­ta pre jed­nu z naj­lep­ší­ch letec­ký­ch spo­loč­nos­tí na sve­te – Qatar Air­wa­ys. Záro­veň sa môže pochvá­liť tým, že bol prvý Slo­vák, kto­rý lie­tal na Boein­gu 787 – Dre­am­li­ner. Pre­zra­dil nám, či je pre pilo­ta nároč­nej­šie vzliet­nuť ale­bo pri­stáť, čo to zna­me­ná „pre­pnúť na auto­pi­lo­ta“, ako aj to, či má z lie­ta­nia nie­ke­dy stra­ch.

Tvoj otec a starý otec boli tiež piloti. Spomínaš si na to, kedy si sa prvýkrát rozhodol, že budeš pokračovať v ich šľapajách?

Musím povedať, že som sa nad tým nikdy nejako nezamýšľal, asi preto, že mi to prišlo prirodzené a keď nastal ten čas, kedy sa bolo treba rozhodnúť čo ďalej, tak to bolo veľmi jednoduché.

Ak by som sa chcela stať profesionálnym pilotom, aké predpoklady musím spĺňať a čo všetko musím absolvovať, kým budem môcť s lietadlom prvýkrát odletieť?

Predtým, ako začne človek čokoľvek robiť, je určite potrebná lekárska prehliadka, potom trpezlivosť, odhodlanie a v neposlednom rade aj peniaze na celý výcvik.

zdroj: archív Mariána Markoviča

Koľko približne stojí taký výcvik?

Presne už neviem, ale čo som počul, tak 25-30 000 Eur, prípadne viac. Záleží na tom, kde a v akej škole sa robí.

Pamätáš si na svoj úplne prvý let? Aké to bolo?

Skôr by som povedal, že ani nie prvý let, pretože ten je vždy s inštruktorom, ale prvý samostatný let. Je to určite vzrušujúce, ale človek má aj určité obavy, pretože tam bude prvýkrát sám a môže sa spoľahnúť len a len na seba. Ale bol to krásny pocit a určite zážitok na celý život.

Je pre pilota náročnejšie vzlietnuť alebo pristáť?

Určite pristáť. Sú určité limity, kedy sa dá pristáť a kedy už nie. Limity platia aj na štart, ale na pristátie sú viac obmedzujúce. na zemi sa dá vždy zastaviť, vo vzduchu to už ale nejde.

zdroj: archív Mariána Markoviča

Čo to znamená prepnúť na autopilota? Veľa ľudí si myslí, že piloti vtedy iba sedia so založenými rukami...

Haha,trochu ma tie založené ruky rozosmiali. "Prepnúť", teda zapnúť autopilota znamená zjednodušene to, že všetko potrené pre let piloti už naprogramovali do počítača, a autopilot vlastne letí po trati, ktorú piloti zadali. To samozrejme neznamená, že tam už nič nerobíme. Toho autopilota musí aj niekto kontrolovať, ak sú nejaké zmeny v trase alebo v letovej hladine, tak to autopilot sám nezmení. A samozrejme, komunikácia s riadením letovej prevádzky je tiež na pilotoch.

Veľa ľudí má z lietania strach, respektíve akúsi nervozitu, či všetko dobre dopadne. Zažívajú niekedy niečo podobné aj piloti?

Strach asi ani nie, i ked i to je subjektívne.Možno skôr stres a možno i kúsok nervozity, ak je napríklad veľmi zlé počasie a máme niekde pristávať. Ale zas na druhej strane, máme veľmi dobrý výcvik,čiže ono sa to niekde samo vykompenzuje.

zdroj: archív Mariána Markoviča

Absolvoval si už nejaký let, ktorý nešiel celkom podľa tvojich predstáv?

Pristáli sme párkrát na inom letisku, ako sme plánovali, keďže bolo extrémne zlé počasie a pristáť sa nedalo, ale inak to väčšinou ide podľa plánu. :-D

Ako pilot si začínal v ČSA, neskôr si pracoval pre Vietnam Airlines. Prečo si sa neskôr rozhodol práve pre leteckú spoločnosť Qatar Airways?

Hľadal som nejakú novú výzvu, kariérny rast, a práve to mi ponúklo Qatar Airways. Lietať na najmodernejších a najnovších lietadlách, byť súčasťou jednej z najlepších leteckých spoločností na svete.

V čom je podľa teba najlepšia?

Qatar Airways je päťhviezdičková letecká spoločnosť. Takých je na svete len pár. Máme najmodernejšie lietadlá na svete a poskytujeme jeden z najlepších servisov pre cestujúcich. S tým súvisí aj to, že sú kladené vysoké nároky na zamestnancov.

Ako to vyzerá na trhu práce v prípade pilotov? Je pre vyštudovaného pilota ťažké nájsť si prácu?

Pre ľudí, ktorí začínajú bez skúseností, je to určite o niečo ťažšie, ale v dnešnej dobe niektoré spoločnosti ponúkajú za určitú sumu aj trocha tých "skúseností", ak to takto môžem nazvať. Čiže vy im platíte za to, že si tie skúsenosti u nich odlietate. Aspoň teda to minimum. Tí skúsenejší piloti v dnešnej dobe, teda aspoň podľa môjho názoru, nemajú problém nájsť si prácu kdekoľvek.

Momentálne lietaš na Boeing 787 - Dreamliner. S akým typom lietadla sa ti počas tvojej doterajšej kariéry najlepšie lietadlo a prečo? A naopak, s ktorým lietadlom sa ti lietalo najkomplikovanejšie?

Začínal som na type ATR, čo je vrtuľové lietadlo, potom som prešiel na Airbus 320 a momentálne je to Boeing 787. ATR nie je až tak automatizovaný ako Airbus alebo Boeing, ale tento typ mi dal veľa skúseností na začiatku kariéry, za čo som vďačný. A najkomplikovanejšie alebo najľahšie? To je už uhoľ pohľadu. Podľa mňa, keď to človek ovláda a vie, čo má robiť v ktorej situácií, či už je lietadlo väčšie alebo menšie, tak je to všetko vlastne jednoduché.

zdroj: archív Mariána Markoviča

Ako vyzerá tvoj typický deň?

Takže, buď sa zobudím skoro ráno alebo o polnoci, haha. Stretnem sa s kolegom, s ktorým mám letieť, prejdeme si prípravu leto, čiže aké je počasie, či sú niekde nejaké obmedzenia, aký je technický stav lietadla. Rozhodneme sa, koľko paliva si vezmeme na daný let a podobne. Potom ideme do lietadla, kde sa stretneme so stewardami a pripravíme si pilotnú kabínu na daný let. Po pristátí nás čaká väčšinou autobus, ktorý nás odvezie na hotel.

zdroj: archív Mariána Markoviča

Čo je podľa teba najlepšia a čo najhoršia vec na tvojej profesii?

Najhoršie sú určite prebdené noci. A najlepšie? Že má človek prácu ako koníček.

Máš medzi jednotlivými letmi dostatok voľného času na spoznávanie daných destinácií?

Záleží na tom kam a na ako dlho letíme, ale väčšinou je to tých 24, niekedy i 48 hodín, takže vždy sa dá niečo stihnúť.

Ako pilot si určite precestoval veľa krajín. Ktorá ťa najviac chytila za srdce a prečo?

Najviac určite Japonsko. Je to krajina akoby z iného sveta, nedá sa porovnať so žiadnou inou, čo som doposiaľ navštívil. Kultúra, mentalita ľudí, zvyky, technológie, organizovanosť, ale aj jedlo je úplne iné, ako vo zvyšku sveta. Vždy sa tam rád vraciam. Určite to treba vidieť a zažiť.

zdroj: archív Mariána Markoviča

Ktoré letisko je podľa teba najlepšie na svete?

Letisko v Dohe samozrejme. :-D

Momentálne žiješ v Katare. Ako by si opísal tamojší život? Cítiš sa tam ako doma?

V Katare som už vyše 5 rokov a cítime sa tu vcelku príjemne, i keď doma je doma. Život je tu celkom uponáhľaný, ale záleží na každom, ako sa tým tempom nechá ovplyvniť. Je tu veľa možností, či už na kultúrne alebo športové vyžitie.

Čo by si poradil všetkým tým, ktorí snívajú o kariére pilota?

Určite trpezlivosť, vytrvalosť a ísť si za svojím snom, pretože to stojí za to!

Pridať komentár (0)