AIRMOBIL – fikcia, či skutočná doprava o pár rokov?

Simona Babicová / 23. novembra 2014 / Tech a inovácie

Konkurencia vo svete sa postupne začala rozvíjať čoraz viac a viac od doby, keď bratia Wrightovci ako prví uviedli ľudskou rukou vyrobený a motorom poháňaný stroj do vzduchu nazývaný ako „Flyer 1“ – dnešný Kitty Hawk v roku 1903.

 

Technológia sa nám dnes natoľko rozrastá, že nám postupne prináša na svet aj cenovo dostupné a ľahko ovládajúce, airmobily. Niekoľko startupov už prinieslo na trh svoje prvé projekty, a teda môžem povedať – „súťaž sa nám, myslím, práve začala.“

 

Keď „Runway“ nie je až taká dôležitá

„Pre mňa by to malo znamenať tzv. zvislý vzlet a pristátie“ práve takto sa vyjadril Daniel Lubrich generálny riaditeľ Krossblade Aerospace System. Myšlienka pripomínajúca takéto lietadlo by mala umožniť ovládať taký typ lietajúceho auta, ktorý by bez problémov mohol vyraziť aj do ulíc. Samozrejme, by to mohlo byť zaujímavejšie, keďže vzlietanie a pristávanie je možné momentálne iba na letiskách.

Jeho tím vyvinul koncept s názvom SkyCruiser – tzv. hybridné 5-miestne lietadlo, ktoré pripomína

„ dieťa z budúcnosti “ alebo lietadlo zo známeho filmu “ Návrat Temného rytiera .“

SkyCruiser má športové skladacie krídla, 4 skladacie elektromotorové rotory, ktoré sú poháňané motorom Wankel. Kvadrokopter a jeho koncept, by takpovediac umožnil vertikálne vzlietnuť spred dopravnej zápchy bez potreby použitia dráhy.

Viete si to predstaviť, že by ste vzlietli iba tak, bez akýchkoľvek zábran na diaľnici? How cool :).

SkyCruiser by vo vzduchu mohol dosahovať rýchlosť približne až 480 km/hod. Pravdupovediac, jeho jazda by mohla byť rýchlejšia ako jazda ostatných rozvíjajúcich sa lietadiel dnešnej doby. Avšak, na zemi majú jeho krídla rozpätie 9,5 metra a rýchlosť jazdy, by mala byť približne 112 km/hod. Ale pri predstave, že jeho celková dĺžka je 8,4m, aká je pravdepodobnosť, že v meste vznikne problém s jeho zaparkovaním?

„Budete potrebovať lietať podstatne rýchlejšie, ak naozaj chcete aby to bolo pre len výhodou „ – vyjadrilo sa CNN. Keď si predstavíte, že rýchlosť letu, by mala dosahovať iba 180 km/hod, bolo by to len o trochu rýchlejšie. A to by znamenalo veľké náklady spojené s palivom.

Airmobil potrebuje skutočnú optimalizáciu pre let, avšak v prípade záujmu šoférovať ho by to bolo možné len v prípade jazdy dlhej 1,5 – 3 km.

Momentálne je model nazývaný ako SkyProwler, na ktorom sa neustále pracuje. Avšak, spoločnosť tvrdí, že je len otázkou času, kedy sa jeho vybavenie premení do podoby piatich sedadiel a stane sa plne funkčným airmobilom.

 

 

Jednoduchosť v ovládaní

Kvadrokoptéra, nie je ani z ďaleka žiadna novinka. Skutočne ide o to, že počítačové systémy ovládli svet letectva. Lubra tiež vysvetlil, že kvadrokoptér možno nezmení výšku rotorov na dosiahnutie ovládateľnosti, ale môže štyrmi rotormi vytvoriť úpravy rýchlosti, pri ktorej sa otáčajú. Úplné prvé pokusy o vertikálny let boli okolo roku 1920. Problém bol v tom, že lietadlá neboli vybavené počítačmi pre riadenie letu, a tak pilot musel neustále upravovať rozdiely rotorov z minúty na minútu. Systémy pre riadenie letu sú v dnešnej dobe neodmysliteľnou súčasťou, a tak aj ovládanie je jednoduché a automatické.

 

Lietanie z východu

 

 

Ďalší airmobil, ktorý bol spomínaný v minulom článku pochádza práve od našej slovenskej firmy. Toto športového dvojmiestne lietajúce auto bolo prestavené vo Viedni približne pred mesiacom. Jeho maximálna rýchlosť letu je 200 km/hod a dolet až 875km.

Spoluzakladateľ spoločnosti Juraj Vaculík sa vyjadril, že predstava zostrojenia airmobilu je už pravdepodobne v záverečnej fáze. Taktiež dodal, že vo svete bola myšlienka vybudovať niečo už približne 100 rokov. Čo znamená, že môžeme byť hrdí na to, že v dnešnej dobe máme tak vyspelú technológiu, pretože v minulosti nebola možnosť získať potrebný materiál z dôvodu nedostupnosti a vysokej ceny. Zavedenie autopilota do systému bolo pre nich pred piatimi rokmi ešte len nesplniteľným snom.

Výrobcovia sa vyjadrili, že Aeromobil je flexibilným, pretože má vyvinuté vlastné systémy a jeho uhly krídel tak zvýšili vztlak pri vzlete a ťah pri pristávaní. Všetko čo je potrebné pre vzlet je naozaj len 200-250 metrov dlhý pás trávnatého porastu a 50 metrov dlhý pás na pristátie.

To znie naozaj úžasne :)

 

Auto, vrtulník či autovrtulník

 

Terrafugia TF-X ™, ktorý by mal štartovať a pristávať ako vrtulník je víziou budúcnosti pre spoločnosť, ale hlavne pre osobnú dopravu.

Štvormiestny elektronický airmobil so zavedeným systémom Fly-by-wire vertikálneho vzletu a pristátia je zostrojený práve tak, aby narobil rozruch vo svete letectva. Tvorcovia sa zameriavajú na konkrétne ciele: zvýšiť bezpečnosť, jednoduchosť a poskytovať pohodlie v osobnej doprave. Práve preto jeho dizajn bude využívať vysokú hustotu energie a spoľahlivé moderné elektrické motory.

TF-X ™ chce predovšetkým zabezpečovať skutočnú prepravu tzv. „door-to-door“ prepravu s kombináciou voľného vzletu a pristátia. A práve takou cestou mal vzniknúť priestor na vytvorenie novej dimenzie v preprave.

 

 

Čo sa týka jeho bezpečnosti, tá by mala byť väčšia ako pri modernom automobile. Taktiež, vozidlo bude mať možnosť využívania kontrolnej veže pre vstup do vzdušného priestora a navigácie v nepriaznivých podmienkach. Do jeho výbavy bude patriť aj kompletný padákový systém.

Ako sa hovorí v jednoduchosti je krása a ani ovládanie airmobilu nebude zďaleka také zložite ako by sa na prvý pohľad zdalo. Ovládanie vozidla, by mal zvládnuť každý priemerný vodič, pretože obsahuje hneď dve možnosti ovládania t.j. manuálna alebo automatická, avšak zvolený režim bude závisieť od nariadení pristávacích zón alebo letísk.

Počas písania ma napadlo, že práve Terrafugia TF-X ™ by mohla byť najpotencionálnejším konkurentom slovenského Aeromobil 3.0, len s tým rozdielom, že vývoj Terrafugie TF-X ™ je predpokladaný na obdobie približne 8 – 12 rokov a slovenský Aeromobil 3.0 tu máme už dnes!

Buďme hrdí, že letectvo na Slovensku nespí a rozvíja sa tým správnym smerom :)

Zdroj: edition.cnn.com

Pridať komentár (0)