Aké boli najlepšie Facebook kampane roku 2013?

  • Facebook už tretí rok za sebou udeľoval ceny za najlepšiu kampaň. Tentokrát bola v hre aj špeciálna kategória - Facebook Good pre najlepšie neziskové kampane. Čo teda na porotu zabralo a kto si odniesol ocenenia?
image_1401192441.jpeg
  • Facebook už tretí rok za sebou udeľoval ceny za najlepšiu kampaň. Tentokrát bola v hre aj špeciálna kategória - Facebook Good pre najlepšie neziskové kampane. Čo teda na porotu zabralo a kto si odniesol ocenenia?

 

Facebook neudeľuje tieto ocenenia na základe svojich vlastných rozhodnutí. Je to odborná porota zložená z profesionálov kreatívneho priemyslu, kto vyberá z finalistov. Z jej 14 členov spomeniem určite Michaela Canninga z Leo Burnett New York, Davida Drogu z Droga5 či Karin Onsager-Birch z Blue Hive London. Porotcovia hodnotili nielen kreatívnu dokonalosť diel, ale aj to, akou mierou prispeli k ďalšiemu rozvoju Facebooku prostredníctvom hlbšieho zapojenia užívateľov.

Fyzickým vyjadrením tohto ocenenia sú malé, pravdepodobne drevené kocky so symbolom sociálnej siete – známym „f“. Práve „f“ vyjadruje umiestnenie víťaza, od modrého cez zlaté až po bronzové. Nemusí byť nutne v každej kategórii len jeden víťaz. Strieborných je napríklad tento rok šesť. Predstavím vám teda z každej kategórie jedného.

 

Modré F

Ako najlepšiu kampaň zhodnotila porota tú od agentúry Droga5 pre klienta Heineken USA s názvom „If We Made It“. Ako sa môže malá značka piva dostať do povedomia ľudí v čase SuperBowlu, kedy 30 sekúnd vysielania stojí milióny dolárov? Čo tak sa aspoň tváriť, že sa chystá jedinečný spot, ktorý bude vysielaný práve počas prestávky vo finále futbalovej ligy?

Newcastle Brown Ale pripravilo paródiu na všetku tú extravaganciu, ktorá sprevádza spoty vysielané počas SuperBowlu. Značka sa začala reálne pripravovať na odvysielanie svojho spotu – natočila teaser, storyboardy, behind-the-scenes, a všetko ostatné okolo toho. Chýbal iba samotný spot. Ako to dopadlo, si pozrite tu.

 

 

Zlaté F

Tu by som si vzal za príklad kategóriu Facebook Good, čiže ocenenie pre neziskové organizácie. V Brazílii existuje jeden excentrický milionár menom gróf Chiquinho Scarpa. Agentúra Leo Burnett Tailor Made pripravila pre svojho klienta ABTO (Brazílska asociácia pre transplantáciu orgánov) veľmi jednoduchú, no nesmierne účinnú kampaň práve v spolupráci so Scarpom.

Ten dal jedného dňa na Facebook fotografiu, na ktorej je so svojim Bentley a oznámil, že ho ide pochovať. Áno, pochovať. Nasledovalo niekoľko ďalších fotiek. Napríklad taká, na ktorej sám gróf kope jamu pre svoje auto. Média sa toho, samozrejme, hneď chytili a začali rozhodnutie kritizovať. Ľudia boli pobúrení. V deň pohrebu sa na jeho pozemku zhromaždili desiatky zástupcov médií, helikoptéra krúžila nad domom, aby zachytila všetky detaily, a auto pomaly schádzalo do hrobu. V tom gróf „pohreb“ zastavil a všetkých pozval do domu vypočuť si jeho vyjadrenie: „Nepochovám svoje auto. Všetci  ste to považovali za úplnú absurditu. Ale absurdné je to, čo ľudia robia dennodenne: pochovávajú svoje zdravé orgány. Nie je nič cennejšie.“

Okrem mnohých iných dopadov, ktoré táto kampaň mala, darcovstvo orgánov sa behom jedného mesiaca zvýšilo o 31,5%. Aký mala kampaň celkový dosah, sa dočítate tu.

 

Strieborné F

Viackrát som sa zamýšľal nad tým, ako by asi vyzeral Facebook v minulosti. Mohlo by byť zaujímavé vytvoriť profily ľudí povedzme spred 400 rokov alebo z obdobia nejakých významných dejinných udalostí. Presne to spravilo Musée de la Grande Guerre vo Francúzsku.

Cieľom tohto múzea je zobraziť pohľad na Prvú svetovú vojnu z trochu inej strany a zároveň ju neustále pripomínať, aby sa nezabudlo. A tak, presne sto rokov od vypuknutia vojny, prišli v spolupráci s agentúrou DDB Paris na nápad vytvoriť profil Léona Viviena na Facebooku, akoby to bolo v roku 1914. Nahrával staré fotky, aktualizoval statusy. Z  neosobnej histórie ľudstva tak spravili dejiny jedného človeka. A tie sú nám bližšie práve prostredníctvom jeho radosti a strachu.

Na záver kampane zvolalo múzeum tlačovú konferenciu, pričom novinári dostali pozvánky vo forme povolávacieho rozkazu. Celkovo o Léonovi počulo cez 9 miliónov ľudí, pričom návštevnosť múzea vzrástla o 45%

 

 

Bronzové F

Na svete nie je jediné printové médium, ktoré by nebojovalo s krízou. Ženský magazín v Indii sa s tým popasoval zaujímavým spôsobom – prostredníctvom crowdsourcingu. Jedno vydanie časopisu bolo plne v rukách žien z celej Indie.

S pomocou agentúry FoxyMoron vytvorila spoločnosť Worldwide Media aplikáciu na Facebooku pod názvom „Mady By You“, vďaka ktorej mohli ženy pridávať články na stránku časopisu. Ženy napísali viac ako 7 000 článkov, z ktorých 60 sa dostalo aj priamo do tlačeného vydania. Čo však bolo najdôležitejšie, samotné redaktorky/čitateľky sa stali najväčšími šíriteľmi časopisu. Výsledky kampane môžete nájsť tu.

 

Stránka Facebook Awards, samozrejme, ponúka celý výber toho najlepšieho za minulý rok. Na záver by som chcel pripomenúť úspech slovenskej digitálnej agentúry Zaraguza, ktorá v roku 2012 získala práve strieborné ocenenie za svoju kampaň Moja krvná skupina

Výber najlepšich reklám podľa Startitup

 

 

Zdroj: hdwallphotos.com, adweek.com, evb.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech