Slovenský trh trpí! Dá sa zastaviť príval lacných výrobkov z Číny?

Martin Bohunický / 10. februára 2016 / Business

Toto sú zisky spoločnosti Tuli.sk za roky 2012, 2013 a 2014.

Vnímaš ten prepad z roku 2013 na rok 2014? Tuli.sk vykázalo približne o 20% nižší zisk. Tulivaky okolo roku 2010 zažili obrovský boom a bolo to niečo, čo chcel doma každý. Vyšli z módy? Nie, nepoznám nikoho, kto takýto produkt doma nemá/nechce. Tulivaky sú proste pecka a spoločnosť Tuli.sk na tento trend reagovala špičkovým produktom, po ktorom sa ľudia mohli zblázniť. Ale čo sa stalo potom.

Screen Shot 2016-02-10 at 11.10.36

zdroj: finstat.sk

 

Ako prakticky pri všetkom, aj tu prišla konkurencia z Číny. Okej, možno to nie je ručne šité a má to o 30% nižšiu kvalitu, no pri tretinovej cene na tom ľuďom ani nezáležalo. Lacné čínske produkty pohltili trh a spoločnosť Tuli.sk sa prepadla. Dnes okrem tulivakov vyrábajú aj iné produkty, lebo ktovie, či by to len tak stačilo.

Vieš, keď máš produkt, máš dve možnosti – tlačíš cenu dole alebo ponúkneš prémiovú kvalitu. Tak ako to robí Apple, tak ako to kedysi robilo GoPro, než pochybilo. Tuli.sk nemôže proti Číne bojovať cenou, presvedčiť klientov by mohla kvalita. No žiaľ, bavíme sa o tulivakoch. Tí, ktorí majú radi kvalitu, si tulivak od Tuli kúpia radi, no tí, čo majú peňazí menej, nebudú šetriť, aby raz mali tulivak od nich. Nie je to ako Apple, kedy 15-ročné dievča dva roky odkladá vreckové, len aby mohla v škole ukázať svoj iPhone.

Screen Shot 2016-02-09 at 15.02.20

foto: tuli.sk

 

Napriek tomu Tuli nemení ceny svojich sedacích vakov a drží sa ako tak nad vodou. Čo by sa stalo, keby zrazu zrazili ceny svojich vakov o 70% dole? Stratili by imidž firmy, ktorá robí veci dobre. A potom by už naozaj nikoho nezaujímalo, či má vak z Tuli.sk alebo z alibaba.com.

GoPro sa stalo niečo podobné. Prišla lacná konkurencia z Číny s porovnateľnou kvalitou. Vtedy spravilo GoPro to najhoršie, čo mohlo v danej situácii podniknúť. Prinieslo niekoľko budget modelov a z prémiového produktu bola zrazu obyčajná kamerka. Načo bude priemernému chalanovi Hero 4+ Black, keď môže mať GoPro Hero za 120 eur. Dnes GoPro prudko padá a ak ho nekúpi Apple, zrejme neprežije. Chválime Tuli.sk, že tomuto trendu nepodľahlo a drží si v rámci možností svoje postavenie.

Proti lacným čínskym výrobkom nejde bojovať cenou, na ktorej väčšine zákazníkov tak záleží. Neporazíš cenovo niekoho, koho masívne dotuje čínska vláda. A tomuto trendu sa nevyhneš, nech už vyrábaš hocičo. Alibaba prudko rastie a rásť bude. Jedinou šancou, ako sa udržať na trhu, je ponúkať špičkovú kvalitu a dať zákazníkom pocit, že za peniaze navyše dostanú naozaj niečo viac.

961px-Flickr_-_World_Economic_Forum_-_Jack_Ma_Yun_-_Annual_Meeting_of_the_New_Champions_Tianjin_2008_(1)

foto: commons.wikimedia.org

Zdroj titulnej fotografie: koláž aliexpress.com/instagram Tuli.sk

Pridať komentár (0)