Ako sa Kind­lu nepo­da­ri­lo pora­ziť bež­né kni­hy — a zrej­me sa ani nepo­da­rí

Alexandra Dulaková / 29. septembra 2015 / Lifehacking

Keď pred ôsmi­mi rok­mi vyšiel Kind­le od Ama­zo­nu, pred­po­kla­da­lo sa, že tla­če­né kni­hy do pár rokov nahra­dí. Rov­na­ko ako boli CD-čka, kaze­ty, plat­ne, foto­al­bu­my, či den­ná tlač nahra­de­né digi­ta­li­zo­va­ou for­mou. Len­že nie­čo sa sta­lo a dnes sa zdá, že Kind­le už dáv­nej­šie dosia­hol svoj vrchol a ďalej už nepôj­de. Čím to je, že sa kni­hy sprá­va­jú inak ako všet­ky ostat­né média?

 

Zrejme sme si vtedy pred ôsmimi rokmi mysleli to isté, čo väčšina sveta. Možno sme sa predstave digitalizácie kníh bránili, alebo sme ju z rôznych dôvodov vítali, no pri pohľade na to, čo sa stalo s videokazetami, CD-čkami a čo sa dialo s médiami, sme mali vážne dôvody predpovedi eventuálnej digitalizácie veriť. Lenže dnes, v roku 2015, sa trend modernizácie kníh obracia a my sa nielenže stávame svedkami toho, ako sa rôzni predajci prestávajú špecializovať na digitálne knihy, ale aj toho, ako sa postupne vracajú k tým papierovým. Pre ekologicky cítiacich možno katastrofa, no všetci ostatní - vrátane dychtivých hipsterov - sa môžu tešiť.

 

 

Na Slovensku síce trh s Kindle a inými elektronickými knihami začal prekvitať, no nikdy sa to nedostalo až do takých extrémov ako napríklad v ich epicentre, USA. V takom San Franciscu už dnes nie je žiadne veľké kníhkupectvo, aké poznajú staré generácie - a ostatní už len z iných amerických metropol. Barnes & Noble, Borders, aj tieto obrovské kníhkupecké siete už vrámci San Francisca vymreli. Môžu za to značky ako Amazon, vďaka ktorým pred pár rokmi veľké koncerny padli za obeť elektornickej ponuke, expresnej donáške a eventuálne aj elektronickej forme knihy.

 

Ešte predtým však veľké knižné siete vytlačili na periférie malé a nezávislé obchody s knihami. Tým sa skončil proces podobný obrázku, na ktorom malú rybu zožerie väčšia a po nej príde ešte väčšia - ktorá zožerie tú strednú. Najväčšou rybou je v tomto prípade Kindle, najmenšou nezávislé kníhkupectvá. Tie ale nehnijú niekde v útrobách strednej ryby. Dnes sa naopak opäť dostávajú do popredia. 

 

 

Práve to, čo ich kedysi robilo zraniteľnými - ako napríklad málo výtlačkov, menej známe tituly, či kamenné predajne - sa dnes stalo pre ľudí atraktívnym. Ľudí už nebavia priestory internetového obchodu, poprípade neosobný Amazon, kde sa okrem kníh dá zohnať takmer všetko, a teda sa jeho prepojenie s knihami stalo trochu historickým. Ľudia chcú radšej kníhkupectvá, ktoré majú atmosféru, v ktorých sa dá posedieť a čítať, zúčastňovať na besedách, alebo len tak prechádzať a vdychovať atmosféru nasiaknutú tisíckami rôznych príbehov. A nie sú to len hipsteri, ktorí podobné zážitky obľubujú. Ide skôr o ten typ ľudí, čo si nekupujú vinylové platne len preto, že dobre vyzerajú a že sú "cool", ale preto, že znejú najlepšie. Apropo, vinyl. Aj ten dnes zažíva zmŕtvychvstanie, no to sa nikdy nevyrovná úrovni, na ktorej sa nachádzajú tlačené knihy. 

 

 

Nedávno pomer elektronickej verzie kníh klesol na 20-percentný podieli z celej knižnej populácie. A vyššie už nezachádzajú. Možno to dokonca bude ich konečná. Len tento rok ich predaje klesi o 10 percent, čo nie je málo. Aj keď už máme k dispozícii Kindle, iPady, a dokonca aj vlastné mobily, na ktorých sa dá čítať, je zrejmé, že čítať nechceme na tom istom zariadení, na ktorom riešime pracovné e-maily, smsky, Skype, Snapchat, Instagram, či Candy Crush. Možno máme po tom všetkom chuť si od digitalizácie aj oddýchnuť. A práve knihy nám ponúknu ten dokonalý únik. Zdá sa, že práve ony prežijú digitálnu revolúciu.

 

Veľkou výhodou kníh je aj fakt, že sú akousi vizuálnou formou umenia - možno nie samy o sebe, ale ak si už videl poriadnu knižnú kolekciu vystavenú na policiach, vieš, o čom je reč. Kaviarne a kníhkupectvá žnú polku svojho úspechu, ak majú krásne usporiadané regály plné starých aj nových kníh, z ktorých si naviac môžeš aj nerušene čítať. A niet pochýb o tom, že ľudia tak aj robia a nemajú ich len pre krásu. Dôkazom toho je ich opotrebovaný zjav, zahnuté somárske rohy a kávou pokropené stránky, ktoré si určite vešimneš, ak budeš niekedy sledovať zahĺbených knihomolov vo svojom okolí. Okrem toho, každý, kto raz ucítil vôňu staršej knihy, dobre vie, že sa ich z čara už nikdy nevymaní. A ak si ešte k tomu niekedy zavítal do krásneho starého kníhkupectva, v ktorom sa cítiš ako v knižnici z Harryho Pottera, pochopil si, že Amazon ani elektronické knihy sa niečomu takému nikdy nemôžu vyrovnať. A zrejme aj v tom spočíva ich triumf. 

 

Zdroj: medium 

Pridať komentár (0)