AME­NA: BLES­KO­VÉ INFOR­MÁ­CIE NA SPRÁV­NOM MIES­TE

Ráchel Matušková / 21. novembra 2014 / Tools a produktivita

Sta­lo sa vám nie­ke­dy že ste ces­tou na event zablú­di­li? Dnes vám pri­blí­žim pro­jekt LED navi­gá­cií z ulíc Bra­ti­sla­vy. Ak nav­šte­vu­je­te špor­to­vé či iné kul­túr­ne podu­ja­tia, tak ste sa s tým­to pro­jek­tom prav­de­po­dob­ne už stret­li. LED sve­tel­né tabu­le Ame­na sú fle­xi­bil­né, nie sú závis­lé na prí­vo­de elek­tric­kej ener­gie, text na nich je ľah­ko čita­teľ­ný a dá sa meniť v reál­nom čase pod­ľa aktu­ál­nej potre­by.

 

Zakladateľ spoločnosti Pavol Amena  je mladý, šikovný, neúnavný, s otvorenou mysľou a vie používať spájkovačku (nie toto nie je zoznamka :)). To sú len niektoré z vlastností, ktoré jeho nápad, teraz už fungujúci podnik, doviedli do bodu, kedy o neho majú reálny záujem veľkí hráči z oblasti investovania.

S Pavlom som sa stretla osobne, aby som o jeho projekte dozvedela niečo viac J

Ako Ti napadlo vyrobiť tento druh LED tabule?

Nápad vznikol keď som išiel autom a rýchlo som sa potreboval dostať z miesta A do miesta B, na čo som využil diaľničný obchvat, kde som sa dostal do kolóny. Tam síce svietila tabuľa s nápisom kolóna, ale tabuľa bola umiestnená už priamo nad kolónou a v podstate mi nijak nepomohla sa kolóne vyhnúť. Vtedy som sa zamyslel, prečo tá tabuľa nie je umiestnená na mieste, kde by bolo ešte možné sa kolóne vyhnúť, obísť ju inou cestou. Potom som si uvedomil, že aj na eventoch sa stáva, že návštevníci nevedia nájsť správny vchod. Návštevník si síce do navigácie zadá adresu eventu, navigácia ho tam aj dovedie, ale nie presne pred vstup.

Kedy si začal pracovať na Tvojom nápade?

Bolo to asi v roku 2010, koncom roku som začal pracovať na vývoji. Po roku som mal prvý prototyp, a postupne som ho zlepšoval. Približne dva roky trvalo, kým som tabule začal vyrábať vo väčšom.

Pracoval si na vývoji sám?

Na návrhu som pracoval sám. Ja som vyrobil hardware, akési telo. A dušu, software, do nich vložili vývojári softvérov, moji spolužiaci ešte z vysokej školy, ktorých som oslovil na spoluprácu.

Keď si už mal vyrobené prvé kusy tak si hneď vedel čo s nimi budeš ďalej robiť? Ako si potom postupoval?

Keď som mal vyrobené reálne využiteľné kusy, tak som oslovil eventové agentúry a predstavil som im môj produkt. Prví prejavili záujem organizátori športových podujatí. Ako prvú akciu som mal ČSOB maratón, následnesom mojimi tabuľami usmerňoval približne 20 000 fanúšikov skupiny Depeche Mode na ich bratislavskom koncerte.

Upravoval si koncept od začiatku až po súčasnosť?

Na začiatku som mal jednu tabuľu, jeden model. Ale to nebolo postačujúce a vhodné pre rôzne druhy podujatí. Tak som postupne pridával iné modely tabúľ, podľa požiadaviek od zákazníkov. V súčasnosti mám tri modely, ktoré sa líšia veľkosťou. Upravoval sa aj software, aby sa tabule dali jednoduchšie a rýchlejšie programovať.

Kde si začínal s výrobou tabúľ a kde vyrábaš teraz?

V  roku 2010 úplne na začiatku, som prvé pokusy robil vo svojej panelákovej izbe. Doma som začal pájkovať prvé riadiace obvody, dokonca aj ledky, bolo toho veľa. Samozrejme že to generovalo aj veľa výparov pri pájkovaní, čo nie je najzdravšie, a tak som aj v zime musel mať otvorené okno a pracovať v bunde a čiapke. Čoskoro som sa v izbe nemal kam pohnúť a potreboval som aj miestnosť s lepším vetraním. Tak som sa presunul do spoločnej sušiarne v paneláku J.

Naša akčná suseda, ktorá má od všetkého kľúče, veľmi skoro odhalila, že v sušiarni sa hromadia veci, ktoré so sušením prádla nemajú nič spoločné. Aby som sa vyhol problémom, tak som sušiareň opustil a našiel skladové priestory na Hraničnej, kde som doteraz. Je tam zariadená výrobná dielňa, sú tam meracie prístroje pre vývoj elektroniky a ďalšie priestory na skladovanie materiálu. Viem si predstaviť, že takýchto priestorov bude u nás viac. To je presne to čo začínajúci podnikateľ z technologického odvetvia potrebuje, softvéristi sa uskromnia v kancelárii v administratívnej budove, my potrebujeme poriadny sklad!

Kto aktuálne pracuje na výrobe tabúľ, máš zamestnancov?

Momentálne nemám zamestnancov, ale počíta sa s outsourcingom alebo iným modelom.

Kto sú Tvoji zákazníci a ako ich získavaš?

Sú to najmä organizátori festivalov, kultúrnych podujatí. Spolupracujeme aj s magistrátom hlavného mesta na rôznych bežeckých podujatiach, je toho dosť. Tabule Amena boli umiestnené napríklad na MISS Universe, Festivale Grape a Pohoda, v autosalóne, na udeľovaní cien za architektúru, na koncertoch a výstavách.

Akých súťaží si sa so svojim projektom zúčastnil, a ktorú považuješ za najprínosnejšiu?

Prvýkrát som sa do súťaže prihlásil v roku 2004 na strednej škole, to bola SOČ. O päť rokov som na vysokej škole absolvoval podobnú súťaž ŠVOČ.V roku 2014 som sa zúčastnil súťaže Mladý inovatívny podnikateľ. Na všetkých týchto súťažiach som sa umiestnil na prvom mieste, čo ma veľmi teší. Najprínosnejšou bola práve posledná súťaž, účasť v médiách zviditeľnila to na čom práve pracujem. Dokážem sa radovať aj z drobností, pre mňa boli benefitom aj nefinančné ceny. S požičaným autom a partiou sme si spravili parádny výlet.

Čo Ťa zatiaľ najviac prekvapilo počas Tvojho podnikania? Aké prekážky si postrehol?

Z výrobnej oblasti to bolo najmä dostupnosť materiálov na Slovensku. Niektoré materiály som musel objednávať aj z Nemecka, keďže u nás nie sú v ponuke. V podnikaní som nikdy nehľadal vidinu enormného zisku, podnikám lebo ma to baví, tak ako mám rád prácu po nociach, tak aj cez víkend. Cieľom je ľudí v uliciach o zaujímavých eventoch  informovať, tak som podporil aj event „Bratislava rozbaľ to“ za čo som mal u organizátorov čapovaného pivka koľko sa mi ráčilo (smiech).

Aké financovanie si využíval v začiatkoch a aké financovanie využívaš aktuálne?

Na začiatku to bola kombinácia prostriedkov od rodiny a úveru. Momentálne peniaze, ktoré zarobím z prenájmu tabúľ hneď vkladám späť do podniku. V budúcnosti predpokladám aj zapojenie kapitálu od investorov a vediem o tom pokročilé rozhovory s firmou Limerock, ktorá manažuje investičný fond so zameraním na inovatívne malé a stredné podniky.

Ako vidíš budúcnosť?

Chceme vyrábať produkty, ktoré budú prospešné pre spoločnosť, mali by byť jednoduché, ale zároveň jedinečné. Každý rok by sme chceli priniesť nový model alebo nový produkt na trh.

Aktuálne pracujeme na spolupráci s Waze, ktorého funkčnosť využijeme. J Snažíme sa držať pri zemi a neskúšať veci na všetky strany a potom len čakať, čo z toho sa podarí. 

O LED tabule Amena prejavili záujem z investorskej spoločnosti Limerock. Priestor na vyjadrenie dostal teda aj Roman ČmelíkLimerock.

 

Roman, ako ste sa v Limerock dozvedeli o Paľovi a jeho projekte? Ako ste sa dali dokopy?

Zúčastnili sme sa prezentácie investičných príležitostí, ktorú organizovalo Bratislavské inovačné centrum, kde bol aj tento projekt. V rámci našej investorskej činnosti vyhľadávame existujúce, ale aj iné začínajúce inovatívne podniky. A tak pri aktívnom vyhľadávaní príležitostí sme si zabezpečili účasť a narazili aj na Paľa a jeho nápad. Po prvom stretnutí to išlo už pomerne rýchlo. Vidíme v ňom potenciál na úspech.

Ako vyzerá Vaša spolupráca?

My mu samozrejme nebudeme teraz diktovať čo má ako urobiť, aké súčiastky používať. Na to je odborník on. My vyvárame priestor na to, aby sa mohol venovať inovátorskej činnosti, dotiahnuť produkty do dokonalosti a vymýšľať nové variácie. Pomáhame mu s business plánom, keďže sme ko-investorká spoločnosť a potrebujeme tretieho do partie. Aj preto potrebujeme mať v ruke niečo viac ako len nápad. Tu je nápad už podporený realitou a veríme v jeho budúcnosť.

Takže do Ameny nevkladáte len finančný kapitál, ale do značnej miery aj Váš ľudský kapitál a Vaše skúsenosti z Limerocku?

My o  kapitál, ktorý spravujeme, nechceme prísť, preto mu poskytujeme aj iný druh podpory, nie len peniaze. Teraz napríklad ladíme investorský a biznis koncept projektu. Sme opatrní, ale nebojíme sa pozrieť za horizont.

 

Prečo ste sa do Ameny rozhodli vstúpiť práve teraz?

Momentálne sa projekt nachádza na rázcestí. Identifikovala sa potreba, diera na trhu, na ktorú sa našlo využiteľné a vhodné riešenie. Máme produkt, ktorý má reálne využitie, ale doteraz to bola one man show. Paľo je inventor, výrobca, predajca, marketér, sám nastavuje tabule na eventoch. Jeho hodnota je najmä v tvorivosti a cite pre definíciu potrieb trhu a schopnosti pripraviť na to produktové riešenie. Deň má len 24 hodín, jeden človek nestíha robiť všetky tieto aktivity, a tak sa zrejme dostal do bodu, kedy si povedal, čo ďalej. Teraz je správny čas pre investíciu do firmy, ak má ambíciu expandovať a rásť. A v tom mu pomôže Limerock.

Tu je jedno z verejne prospešných riešení, ktoré prináša Paľo Amena. Svojou tabuľkou amena JUNIOR vyriešil problém na jednej z bratislavských MHD zastávok. Zastávka je komplikovaná a spôsobuje chaos. Cestujúci  sú v mylnom dojme, že stoja na zastávke, ale v skutočnosti stoja na ceste, po ktorej prechádzajú autá.  Vodiči tiež nevedia, že prechádzajú priestorom, kde nastupujú cestujúci do MHD. Na malom priestore sa nebezpečne stretávajú osobné autá, autobusy, električky aj chodci. Paľo na túto zastávku umiestnil tabuľu, ktorá obrázkami upozorňovala chodcov, že stoja na ceste po ktorej prechádzajú autá.

 

 Amena ponúka na prenájom LED svetelné tabule, ktoré tvoria mobilný navigačný systém, využiteľný na kultúrne a spoločenské podujatia. Na tabuliach sa podľa potreby môžu objaviť aj rýchle informácie, krátke texty, symboly alebo len šípky na usmernenie návštevníkov v reálnom čase ich potreby. Tabule sú napájané z batérií, čo tento systém robí flexibilným. Systém sa využíva  na crowd management, riadenie veľkého počtu ľudí pri rôznych podujatiach. 

Aktuálne sú v ponuke tri veľkostné prevedenia tabúľ. Najväčšia amena ONE je vhodná všade tam, kde sa vyžaduje čitateľná informácia aj z väčšej vzdialenosti. Z miesta na miesto sa premiestňuje na prívesnom vozíku, ktorý sa na mieste určenia len upevní opornými nožičkami, panel sa zdvihne a natočí do požadovanej polohy.

Vďaka robustnosti a stabilite je veľmi vhodná a obľúbená napríklad na bežeckých podujatiach, kde ju bežci využívajú aj ako lavičku pri prezúvaní tenisiek. Povrch vozíka je totiž pokrytý umelým trávnikom, aby plnil aj odpočinkovú funkciu na vybetónovaných námestiach a nejeden športovec si už v cieli prišiel na trávnik odpočinúť. Napájanie tabule je zabezpečené veľkokapacitnou batériou, ktorá je umiestnená v podvozku.

Veľkostne menšia je amena SCOUT, ktorá je ešte flexibilnejšia. Dá sa prenášať pomocou rúčky a umiestniť na ľubovolný povrch vďaka certifikovaným úväzom.

Najmenším členom rodiny Amena je JUNIOR, tabuľa, ktorá je menšou verziou amena SCOUT. Váži len 10 kg a čitateľnosť je 70 m. SCOUT aj JUNIOR sú vhodné rovnako do exteriéru aj interiéru.

Aktuálne Amena funguje na prenájmovom princípe. Zákazník si tabule prenajme na svoje podujatie a pripravené sú tiež balíky služieb, ktoré obsahujú obsluhu rôznych veľkostných skladieb tabúľ.

 Paľovi Amenovi aj Romanovi Čmelíkovi ďakujem za rozhovor a prajem veľa úspechov! :)

Pridať komentár (0)