Ateliér Papaver: Máme niečo svojské a napriek všetkým snahám neskopírovateľné

  • Ateliér Papaver zmenil pohľad na klasické kvetinárstva na Slovensku
  • Dve dievčatá sa rozhodli, že jednoducho budú robiť veci inak, prirodzenejšie
  • Na naše otázky odpovedali obe majiteľky Ateliéru Papaver, Lenka Hlubinová Vargová a Katka Kotasová
  • Príjemné sobotné čítanie
Ateliér papaver/Archív
  • Ateliér Papaver zmenil pohľad na klasické kvetinárstva na Slovensku
  • Dve dievčatá sa rozhodli, že jednoducho budú robiť veci inak, prirodzenejšie
  • Na naše otázky odpovedali obe majiteľky Ateliéru Papaver, Lenka Hlubinová Vargová a Katka Kotasová
  • Príjemné sobotné čítanie

Milý Ateliér Papaver, kvetinovej floristike sa venujete už od roku 2010 a nebojím sa povedať, že na Slovensku ste v tomto odvetví spôsobili takú malú revolúciu. Spomínate si ešte na svoje začiatky?

Lenka: Veľmi dobre si na začiatky spomínam. Začínali sme v čase, keď nikto nerobil to, čo my. Na jednej strane to znie ako výhoda, pretože nemáte konkurenciu, ale na druhej strane to znamená, že musíte zákazníka nielen nájsť, ale aj zmeniť jeho stereotypný pohľad na kvetinovú estetiku. A to si vyžaduje extrémne množstvo vynaloženej energie.

Ako sa po čase zmenil váš biznis plán? Zmenil sa vôbec?

Lenka: Od založenia ateliéru sa opierame o tie isté základy. Vychádzame z inšpirácie z prírody, z terapeutických účinkov rastlín, zo svojho vzdelania, talentu a estetického cítenia a z ľudského prístupu k práci s ľudmi (čo dnes nie je štandard akoby sa človek domnieval). To všetko ostáva rovnaké. Biznis plán sa obohacuje o nové produkty a služby, ako je eshop alebo magazín, kde sa snažíme zákazníkom zodpovedať ich často kladené otázky prípadne im priniesť inšpiráciu.

A tiež sme postupne začali dávať väčší dôraz na záhradnú architektúru, ktorá na začiatku išla trochu do úzadia. Teraz by som povedala, že tvorba záhrad pre súkromných aj firemných klientov je jeden z našich nosných pilierov biznisu. Klientov máme dokonca nielen po celom Slovensku, ale aj zo zahraničia. Je to zrejme aj preto, že nerobíme bežné záhrady, ale tiež pri nich dbáme na prírodné materiály a trvalkové výsadby. Takže rozľahlé trávniky obkolesené tujami v našej záhradnej tvorbe nenájdete.

Kto je dnes vašou najväčšou konkurenciou v rámci nášho hlavného mesta?

Lenka: Zhruba od roku 2014 začali na Slovensku vznikať kvetinárstva, kde rozšírili ponúkaný výber rastlín a začali sa tváriť inak ako kvetinárstva devätdesiatych rokov. Niektorí len kopírujú, iní dajú do toho aj niečo zo seba, to si cením viac. Ateliér Papaver má však niečo svojské a napriek všetkým snahám neskopírovateľné. A tak ostatných nevnímam ako konkurenciu.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Ateliér Papaver/Archív

A vaša najväčšia inšpirácia?

Katka: Túto otázku dostávame často a odpoveď sa nezmenila. Príroda. Čo sa zmenilo je to, že náš pohľad na ňu sa prehĺbil. Odkedy sme začali, vieme toho oveľa viac a informácie si neustále dopĺňame.

Kde všade si vaše výtvory dnes zákazníci môžu naživo prezrieť?

Katka: U nás v ateliéri na Blumentálskej ulici. Okrem toho sa zúčastňujeme Dobrého trhu, Trnavského rínku a niektorých svadobných výstav. Niektoré z produktov máme v ponuke aj na našom eshope.

Fungujete teda aj online?

Katka: V rámci Bratislavy a okolia je možné objednať donášku kytíc. V rámci celého Slovenska zase produkty na našom eshope. Ten sme zriadili s cieľom, aby sme boli bližšie aj k zákazníkom, ktorí nemajú Bratislavu na skok. Lebo mnohí nám písali, že by mali o naše prdukty záujem, ale sú napríklad z východu a podobne.

Okrem týchto aktivít ešte stíhate aj svoje workshopy – kvetinovú školu. Je o ňu veľký záujem? Čo klientom ponúkate?

Lenka: Workshopy robíme od roku 2013. Keď to tak rátam, dá sa povedať, že aranžovať sme naučili už tisíce ľudí. V ponuke nemáme len kvetinové školy, ktoré sú určené pre verejnosť a dejú sa u nás v ateliéri. Rovnako veľké množstvo ľudí mávame na workshopoch pre firemných klientov. Najväčší počet ľudí, aký sme mali na jednom workshope, bol 75 osôb. Veľmi obľúbenou sa stáva aj kvetinová škola pre uzavretú skupinku 5- 10 ľudí, ktorú si zvyčajne objednajú kamarátky alebo rodina medzi sebou. Vtedy otvoríme aj fľašu prosecca a pojedáme jednohubky (úsmev).

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Ateliér Papaver/Archív

Prezradíte nám, akú čiastku ročne investujete do marketingu a akú formu preferujete? Potrebujete ho vôbec?

Lenka: Do roku 2016 sme spolupracovali s PR manažérkou. Odvtedy si PR robíme sami. Myslím, že aj vďaka pomoci zo strany našich životných partnerov, to zvládame obstojne.

Kedy sa vám podarilo dosiahnuť break-even point?

Lenka: Január 2017

V roku 2017 sa vám podľa oficiálnych zdrojov podarilo dosiahnuť tržby vo výške 135 000 eur. Ako ste ukončili rok 2018?

Katka: Naše tržby majú súvislú pomalú stúpajúcu tendenciu a tak tomu bolo aj v roku 2018.

Čo sa vám na podnikaní na Slovensku zdá najťažšie?

Katka: Priveľa nezmyselnej byrokracie.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Ateliér Papaver/Archív

A keď už o vás vieme (takmer) všetko, tak nám ešte prezraďte, aké máte plány do najbližšej budúcnosti, aby sa všetci vaši fanúšikovia mali na čo tešiť.

Katka: Tento rok nás opäť čaká spolupráca so Slovenskou národnou galériou a tiež s maliarkou Dominikou Žákovou. Chystáme totiž spolu skvelé workshopy plné farieb a kvetín.

Samozrejmosťou sú nové produkty a nové témy na workshopy. Hľadáme nových dodávateľov rastlín, čo sľubuje zväčšenie používaného sortimentu. Chystáme sa izbovými rastlinami ešte viac zazeleniť  ateliér, čo určite ocenia nielen milovníci izboviek, ale aj účastníci kvetinových škôl. Pretože ich mentálny relax v ateliéri bude tak ešte väčší.

Lenka: Plánujeme ešte väčší fokus na záhradnú architektúru. Je to segment o ktorom mnohí nevedia, že ho vôbec robíme, hoci som ho vyštudovala a venujem sa mu už od vzniku ateliéru. V prvých rokoch sme sa však sústredili na floristiku a architektúra išla mierne bokom. V roku 2017 sme spravili opatrenia, aby sme mohli naplno zvládať  obe odvetvia naraz.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá