Česi dávajú tringelt aj keď chcú urobiť dojem. Ako sú na tom Slováci?

  • 9 klientov z desiatich berie prepitné ako výraz toho, že bolo všetko v poriadku
  • Sú Česi v dávaní tringeltov iní ako Slováci?
  • Pýtali sme sa primo v slovenských prevádzkach
zdroj: pixabay.com
  • 9 klientov z desiatich berie prepitné ako výraz toho, že bolo všetko v poriadku
  • Sú Česi v dávaní tringeltov iní ako Slováci?
  • Pýtali sme sa primo v slovenských prevádzkach

Prepitné nepovažujú českí zákazníci v reštauráciách a pohostinstvách za automatickú záležitosť. Dvaja z troch tvrdia, že si ho personál musí zaslúžiť. Najčastejšie obsluhe nechávajú 20-40 českých korún. Informovala TASR.

Deväť klientov z desiatich berie prepitné ako výraz toho, že bolo všetko v poriadku. Dve tretiny opýtaných Čechov ho rozhodne nedávajú automaticky, ale až podľa toho, či si ho obsluha zaslúži. Ak sú čašníci sympatickí, ich šanca na prepitné stúpa.

zdroj: pexels.com

Nepísané pravidlo, podľa ktorého by prepitné malo tvoriť desať percent z útraty, dodržiava iba každý piaty hosť. Pokiaľ bolo jedlo výborné a obsluha urobila dobrý dojem, nastáva ďalší problém. Polovica Čechov váha, ako majú vlastne prepitné dať, pokiaľ chcú platiť kartou.

„Moderné pokladničné systémy dokážu prepitné prijať, stačí obsluhe povedať,v akej ho nechávate výške. Poprípade môžete čiastku za jedlo uhradiť kartou a obsluhe nechať prepitné v hotovosti,“ povedal Igor Třeslín, šéf spoločnosti Storyous, ktorá vyvíja pokladničné systémy pre reštaurácie.

zdroj: pexels.com

Suma, ktorú hostia dajú personálu, pritom nemusí zodpovedať iba ich spokojnosti s jedlom a obsluhou. Skoro pätina mužov v prieskume priznáva, že občas dávajú veľmi vysoké prepitné, aby urobili dojem na svoju spoločnosť. Prieskum prebehol tento rok vo februári, zúčastnilo sa ho tisíc respondentov vo veku 18-59 rokov.

Aké sú trendy na Slovensku?

My sme sa pýtali, aké skúsenosti majú s dávaním prepitného prevádzkovatelia gastro podnikov na Slovensku. Priemerný tringelt u nás je cca 5-10 % z ceny a tringelt necháva približne 50 % zákazníkov. Nepovažujeme za neslušné, ak zákazník nenechá tringelt, väčšinou to funguje tak, že zákazník pokladníčke dorovnanie do celej sumy zaokrúhlenej na eurá (ak platí 4,70 nechá 5 apod), poprípade ak je suma presná vhodí do pokladničky určenej na tringelty,” hovorí pre Startitup vedenie Coolňa.

zdroj: pexels.com

Čo sa týka tringeltov, v zahraničí je to bežné nechávať tých 10 % z hodnoty účtu a myslíme si, že už aj na Slovensku si na to ľudia zvykli. Prepitné berieme ako poďakovanie a ohodnotenie poskynutých služieb. Ak je zákazník spokojný, či zo Slovenska alebo zo zahraničia, nemá problém nechať tringelt čašníčkam alebo kuchárom. A je to zároveň aj motivácia pre čašníkov. Ak by sme to mali odhadnúť v číslach, tak zhruba 75 %- 80 % zákazníkov nechá tringelt. Nie sme zástancom dávať tringelt automaticky k účtu ako sa to niekedy robí v zahraničí,” vyjadril sa na margo dávania tringeltov tím steak-housu MANZO.

zdroj: TASR

Najnovšie video