Chaos na bratislavskom nábreží: Cyklotrasa ohrozuje vodičov a cyklistov, deti si mýlia hrob vojaka s preliezkou
- Cyklotrasa, ktorá mala zjednotiť, rozdelila vodičov, cyklistov aj politikov
- Hlavné mesto a MD SR prišli ku kompromisu
- Cyklotrasa, ktorá mala zjednotiť, rozdelila vodičov, cyklistov aj politikov
- Hlavné mesto a MD SR prišli ku kompromisu
Bratislavské nábrežie sa v posledných rokoch stalo predmetom množstva kontroverzií, ktoré vyvolala najmä cyklotrasa. Významný verejný priestor v Bratislave by sa pritom mohol vyvíjať lepšie. Podľa informácií portálu Yimba ide o absenciu koncepcie pri rozvoji nábrežia.
Cyklotrasa totiž ubrala z jedného jazdného pruhu na každej strane. Mnohým príde veľmi široká a pre vodičov predstavuje značnú nevýhodu. V tomto smere pochybil aj Magistrát, ktorému bola vyčítaná slabá komunikácia i technické nedostatky.
Problém nielen pre vodičov, ale aj cyklistov
Každý sa na to díva svojím pohľadom. Jeden z kandidátov na primátora chce tento problém riešiť tak, že cyklotrasu zruší na mieste, kde sa aktuálne nachádza. Namiesto toho by ju vybudoval v parku na Vajanského nábreží.
Problémové je, že cyklotrasa neohrozuje iba vodičov, ale aj samotných cyklistov. Spôsobila to však výmena obrubníkov, čiže z cyklotrasy sa stal koridor pre zásobovacie autá – práve to ohrozuje bezpečnosť cyklistov.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Spomínané obrubníky prešli pritom približne pred dvoma mesiacmi rekonštrukciou. Betónové obrubníky nahradili plastové ochranné prvky, informuje portál ASB. Išlo o kompromis medzi hlavným mestom a Ministerstvom dopravy SR.
„Oddeľovače budú po novom osadené niekoľko desiatok centimetrov do cyklotrasy, čím sa rozšíri cesta pre vodičov, ale cyklotrasa zostane dostatočne široká,“ informoval primátor hlavného mesta Matúš Vallo vo februári tohto roka na sociálnej sieti.
„Myslíme si, že prinášame najlepšie možné kompromisné riešenie, ktoré pomôže uzavrieť dlhodobú a často divokú diskusiu okolo tejto dôležitej zmeny,“ dodal.
Absenciu stratégie pri tvorbe verejného priestoru má na svedomí aj hrob neznámeho vojaka, o ktorom mnohí ani len netušia. Deti si ho často mýlia s ihriskom a vyliezajú po ňom ako po preliezke, hoci sú pri ňom pamätné dlažobné kocky, ktoré odkazujú na významné bitky slovenských vojakov.
Ako by to mohlo vyzerať?
Podľa portálu Yimba je najlepším riešením veľká medzinárodná architektonická súťaž. Mohla by riešiť podobu chodníkov, cyklotrás, cesty, električkovej trate, ale aj zelene a priameho kontaktu mesta a rieky. Budúcnosť nábrežia nie je však aktuálne predmetom aktívnych diskusií, a tak je otázne, čo s ním bude ďalej.
V ideálnom prípade by však doprava mala byť utlmená. Štvorprúdová doprava oddeľuje totiž historické centrum od rieky. Diskusiou by mohla byť aj promenáda. Konkrétne napojenie promenády na Slovenskú národnú galériu. Tá sa po rekonštrukcii stala skutočným klenotom hlavného mesta.

Na cyklotrase sa cez leto previezlo 40-tisíc cyklistov
„Po vylepšení riadenia križovatky na Šafárikovom námestí sa stabilizovala aj situácia pre vozidlá a jazdné doby tu nie sú zásadne horšie, ako boli pred vybudovaním cyklopruhu. Najpodstatnejšie však je, že sa podarilo dosiahnuť to, o čo sa mesto, mestská časť a obyvatelia snažili roky, dlho predtým, než som sa stal primátorom – aby štvorprúdová tranzitná cesta v srdci nášho mesta, neoddeľovala Dunaj od historického jadra,“ spomína Vallo v príspevku.
Možno si myslíš, že by zrušenie cyklotrasy a vybudovanie promenády nefungovalo, no i tu platí pravidlo – keď sa chce, tak sa dá. Vo svete je totiž veľa príkladov, keď sa podarilo odstrániť rušné dopravné ťahy a nahradiť ich novou promenádou. Riešenie sa ukázalo ako efektívne.
Aby sa cyklotrase iba nekrivdilo, projekt priniesol od svojho vzniku aj úspechy. Napríklad vlani sa počas letných mesiacov na cyklotrase previezlo až 40-tisíc cyklistov, pričom nezostala nepovšimnutá ani cez zimu.
Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: Yimba, ASB, FB/Matúš Vallo