Chceš jazdiť takmer zadarmo? Našli sme auto, ktorým sa to dá

  • Kia Niro je hybrid, ktorý má teoretický dojazd takmer 55 kilometrov
  • Dojem z moderného auta kazil len zlý preklad slovenčiny v systéme
  • Kia Niro je hybrid, ktorý má teoretický dojazd takmer 55 kilometrov
  • Dojem z moderného auta kazil len zlý preklad slovenčiny v systéme

Jedným zo šikovných hybridov, ktorý nemusíte poznať, je aj Kia Niro, ktorá je prakticky ekológiou na kolesách. Tento model, ktorý je stále novým na slovenskom trhu, je špecifický predovšetkým tým, že z obyčajného hybrida sa zmenil na plug-in hybrid – PHEV. To znamená, že teraz ho už viete nabíjať aj klasickým zapojením do nabíjačky, jeho dojazd sa predĺžil a ekologický potenciál zvýšil.

Na exteriéri vozidla si môžeme oproti bežnej Kia Niro všimnúť iba jednu zmenu, ktorou je pridanie veka na nabíjanie akumulátora. Svojim vzhľadom síce výrazne nevyčnieva z radu, napriek tomu však patrí medzi tie na pohľad krajšie hybridy.

Čo je Plug-in hybrid?

Kia Niro teraz dokáže teoreticky prejsť len na elektrickú energiu až 55 kilometrov. Čoby väčšine ľudí stačilo minimálne na presun do práce, prípadne niekomu aj z nej priamo domov. Nikdy však táto hodnota nie je úplne reálna.

Hoci výrobca udáva elektrický dojazd 55 km, nám sa podarilo pri testovaní prejsť približne 43 kilometrov. Auto si môžete nabíjať aj doma, no škoda je, že nepodporuje rýchle nabíjanie.

Takže ak sa chcete doplna nabiť napríklad v nákupnom centre, budete musieť ísť prinajmenšom do kina a nakúpiť na cely týždeň. Nabitie cez stanicu trvá takmer 4 hodiny a doma cez bežnú zásuvku 8 hodín. Čo je celkom dosť.

Ale aby sme vysvetlili to „takmer zadarmo“ v titulku, tak vychádzame z toho, že nabitie batérie doma vás vyjde približne na jedno euro. Pokiaľ budete nabíjať na verenej nabíjačke, tak stále väčšina z nich funguje prakticky úplne zadarmo.

V zásade ak chcete využívať všetky výhody hybridu, musíte začať premýšľať inak ako v bežnom aute, ktoré má len spaľovací motor. Treba jazdiť defenzívnejšie, využívať výhody elektrického motora a často nabíjať. Teda aspoň doma cez noc.

Že jazdíte v hybride si oproti bežnému autu môžete všimnúť aj v interiéri. Pribudlo sem tlačidlo „HEV“, ktoré je umiestnené vedľa prevodovky a slúži na zmenu pohonu vozidla, kedy vodič volí medzi hybridom a čisto elektrickým pohonom.

Palubný počítač počas jazdy zobrazuje, ktorý pohon je práve využívaný, a učí vodiča jazdiť ešte ekologickejšie. Pri jemnejšom rozbehu z miesta máte možnosť ísť čisto na elektrickú energiu, pričom naopak pri silnejšom zošliapnutí plynu sa automaticky zapína benzínový motor, rozsvieti sa kontrolka a začne sa zvyšovať spotreba.

Rýchlo sa naučíte citlivo pracovať s plynovým pedálom a pozornou jazdou budete šetriť nie len životné prostredie, ale aj vašu peňaženku. Pod kapotou má auto okrem elektromotora s výkonom 44 koní aj benzínovú 1,6-tku. Pracuje s dvojspojkovou šesťstupňovou prevodovkou.

Aká je Kia Niro na ceste?

Do redakcie sme dostali verziu Platinum, čo by sme mohli v slovenskom žargóne nazvať aj takzvanou „fullkou“. Nechýbali tak kožené vyhrievané či odvetrávané sedadlá, väčšia obrazovka pred vodičom alebo bezkľúčové nastupovanie a štartovanie.

Inžinieri sa postarali o adaptívne servo volantu, ktoré pri vyššej rýchlosti stvrdne, ale aj o dobre prepracovaný podvozok, ktorý si vie poradiť aj s bratislavskými cestami. Hoci hybridy sú kvôli použitej technológii ťažšie, komfortu na cestách to neubralo.

Ubralo sa však v batožinovom priestore. Kvôli väčšej vstavanej batérii má 324 litrov. Zmenšil sa o 77 litrov.

Testovaná Kia Niro disponovala množstvom asistentov ako je už v dnešnom modernom svete bežné. Všetky systémy prakticky fungovali tak, ako mali, no adaptívny tempomat bol na diaľnici dosť ostrejší na brzdách.

Inak povedané, ak sa nastavená vzdialenosť medzi vozidlom pred vami zmenší, auto prudko dupne na brzdu a drží si pevný odstup.

Pokiaľ to môžeme zhrnúť, tak nová technológia autu prospela a dokázala z neho vytvoriť príjemné ekologické auto. Aj napriek pár nedostatkom môžeme napísať, že pri cene začínajúcej na 27 990 eur to nie je vôbec krok vedľa. Niro bude navyše čoskoro dostupný aj ako čistý elektromobil. Javí sa ako šikovné rodinné auto do mesta aj na dlhšie výlety.

Pri testovaní sme však narazili aj na vtipné preklady v systéme, kde sa napríklad – elektriczný dojazd z poľského jazyka dostal do slovenskej verzie.