Čo o tebe Google a Facebook naozaj vie?

Martin Bohunický / 23. novembra 2016 / Rozhovory

Možno sme niektorí príliš paranoidní, no množstvo informácií, ktoré o nás giganti zo Silicon Valley majú, môže byť pre niekoho nekomfortné.

Veľký rozruch urobil v auguste tohoto roka článok denníka The Sun. Ten odhalil 98 faktov, ktoré o tebe Facebook bez tvojho vedomia vie.

Ak by si očakával, že to bude o tvojom dátume narodenia a možno bydlisku, zostaneš prekvapený. Facebook vie, nejakým spôsobom, ísť až do najextrémnejších detailov a článok odhalil, že firma o tebe zozbierala dokonca aj informácie o rozlohe tvojho bývania, aké staré máš auto, či máš vzťah na diaľku alebo koľko zarábaš.

screen-shot-2016-11-22-at-18-42-06

foto: Facebook.com

Tieto informácie nemusia byť úplne presné, keďže zozbierať ich je často prakticky nemožné. A tak sa dostávame k dedukcii celého algoritmu, ktorý sa jednoducho snaží poskladať si všetky tieto fakty z informácií, ktoré má k dispozícií a zvýšiť tak šancu, že sa zobrazenou reklamou trafí do tvojho vkusu.

Príklad? Nikdy si Facebooku nepovedal, či si zadaný, v otvorenom vzťahu alebo slobodný. Ak však sleduješ stránky s fotkami atraktívnych žien, začne algoritmus predpokladať, že si asi nezadaný. Lajkuješ a klikáš na vedecké články? Algoritmus predpokladá, že máš vyššie IQ. Zistiť potom politickú či sexuálnu orientáciu, hudobný vkus, náboženstvo či rasu sa javí ako hračka.

Facebooku veľmi pomáha aj Facebook Pixel – drobný trackovací kód, ktorý si implementuješ na svoj web. Výhoda? Ty jasne vidíš, kto ťa sleduje a navštevuje, Facebook dostane nové info o návštevníkoch tvojho webu.

Desivé? Pochopiteľne. Medzi mnohými vznikla panika, inštalujú sa rôzne pluginy na blokovanie a rieši sa, či sme nezašli jednoducho príliš ďaleko. Niektorí sú natoľko obozretní, že si jednoducho svoje účty zrušili.

Edward Snowden

foto: deadline.com

Ale! Existujú z môjho pohľadu hneď dva faktory, ktoré mnohí ľudia neberú do úvahy. Tak za prvé, Google, Facebook, Apple ani Microsoft nie sú reálne osoby. Nie je to jeden zlý človek, ktorý si chce tvojimi kreditkami zaplatiť dovolenku, respektíve ktorý povie tvojej frajerke, že si ju pred rokom podviedol. Sú to len nejaké algoritmy, ktoré tieto dáta zbierajú z úplne iného dôvodu – personalizovaná reklama. To ti myslím vysvetlovať nemusím, jednoducho sa ti zobrazí reklama, ktorá by na základe týchto informácií mohla byť pre teba zaujímavá.

Otázkou nemôže byť ani etika či morálka. Druhým faktorom, ktorý by som rád spomenul, je totiž fakt, že Google či Facebook o tebe vedia len toľko, koľko im povieš. Vadí ti to? Zozbierané informácie sú po všetkých stránkach transparentné a niekoľkými klikmi vieš zničiť všetky zozbierané dáta.

Všetko, čo o tebe Google vie a môže vedieť, vieš editovať cez službu Google Dashboard. Pre Facebook navštív túto stránku, kde o sebe nájdeš ďalšie stovky informácií, ktoré môžu, ale aj nemusia byť pravdivé. Všetko vieš ľubovoľne mazať a meniť, presne tak, ako to chceš mať. Jednoducho je voľba stále na tebe.

Buďme ale predsa len realisti, že Facebook a Google zahodia len tak všetko do koša, tomu asi príliš mnoho z nás neverí. Uveriteľnejšou verziou je, že giganti tieto dáta akurát tak zanonymizujú.

Nakoľko je zbieranie takýchto dát pre nás naozaj rizikové som sa opýtal skutočného experta na online, Tomáša Vargu z agentúry GoUP.

2

foto: FB/GoUP – Reklama na internete

Aké predstavuje zbieranie informácií reálne hrozby?

Kým nie si pre niekoho konkrétne ty zaujímavý, tak žiadne. V momente keď sa rozhodneš napríklad porušiť zákon, tak máš problém. Vo svete už nie je ojedinelé, že ľudí odsúdili na základe komunikácie na sociálnej sieti, prípadne za to dostali padáka. Stačí si spomenúť napríklad na 50Centa. Alebo si len predstav manželku, ktorej si povedal, že makáš do noci v kancli a potom sa čekneš v pivárni.

Mali by sa ľudia pozerať na zbieranie osobných informácií ako na riziko? Alebo skôr ako na proces, vďaka ktorému dostanú vždy relevantnú reklamu a nie nezmyselné informácie?

Musia byť pozorní. Stačí rozmýšľať a uvedomiť si, že je to niečo za niečo. Ja mám cielenú reklamu rád, ale ja som profesionálne poznačený. No v momente, keď ľudí reklama zaujme, už ju nepovažujú za reklamu, ale za zdroj informácie. Pokiaľ je ale nezmyselná, vtedy je otravná.

Vždy tu je aj riziko, hlavne v momente keď sa staneš „osobou záujmu“. Dovtedy môžeš byť pokojný a užívať si personalizované informácie priamo pre teba! ;)

3

foto: 9to5mac.com

Ja sa vzdávam aj súkromia a poskytujem svojmu pracovnému Androidu informáciu o polohe, aby mi Google Asistent včas mohol povedať, že vzhľadom na dopravnú situáciu je čas vyraziť na ďalšie stretnutie. Ale Facebooku nikdy nenahlásim svoju polohu, pretože za to nič nedostanem. Akurát zverejní mapu miest, ktoré som navštívil aj s konkrétnym dátumom.

Všeobecne si myslím, že nie je otvorené riziko dať údaje službe, ktorá ich neprezentuje verejne, ale tej, ktorá to robí radšej nedať nič, pretože to môže zneužiť ktokoľvek a znepríjemniť ti život. Pozor si treba dávať hlavne na fotky, ktoré zverejňuješ – tie sú najviac zneužívané. Platí pravidlo: nikdy nezverejni nič, čo by si neukázal svojej mame alebo šéfovi.

Keby máš možnosť vymazať z útrob Googlu a odbodných gigantov všetky informácie, ktoré o tebe majú, urobil by si to?

Nie. Som si „vedomý“ toho, čo zdieľam. Vedomý v úvodzovkách, pretože sledujú viac ako priznávajú. Mne osobne vadia len verejne publikované údaje.

Predstavme si úplne katastrofický scenár – Google, Facebook a Apple všetky tieto údaje pustia do sveta. Čo by to znamenalo pre svet?

Nám, marketérom, by bolo sveta žiť. :D Ale inak by to znamenalo, že by si každý vedel zistiť čo máš rád, kde si bol včera o 21:25 a kedy si čo kúpil, čo ťa zaujíma. A to spojené s tvojim menom, adresou, fotkou a kreditnou kartou.

4

foto: Mashable.com

Využívajú marketingové agentúry, teda napríklad váš GoUP, nejakým spôsobom tieto informácie pre svoje kampane? Ako?

Samozrejme! Používame anonymizované dáta od poskytovateľov, teda prioritne od Google a Facebooku. Funguje to tak, že oni vedia, že si to ty, kto má rád kultové tenisky, ale nám povedia len že: „Tu je tisíc ľudí, čo majú radi tenisky, ukážeme im reklamu na tenisky?“.

Ide to trošku hlbšie, vieme napríklad nie len že máš rád tenisky, ale aj to, že práve teraz si chceš kúpiť nové. A okrem toho ešte vieme, že si bol na našom e-shope, tenisky si si dal do košíka, ale objednávku si nedokončil. Prirodzene zasa nevieme, že si to konkrétne ty, ale ten Google alebo Facebook to vie – a preto ti ukáže našu reklamu.

Ako sa staráte o to, aby boli údaje klientov vždy v bezpečí?

My sa staráme o dáta v rámci webov našich klientov – teda aby nám neboli hacknuté e-shopy s údajmi o objednávkach – preto napríklad Google vyžaduje aby všetky stránky mali SSL certifikát. A preto ho má aj GoUP.sk, aj keď v skutočnosti nezbiera žiadne citlivé údaje. O bezpečnosť demografických a behaviorálnych údajov sa starajú spomínaní giganti.

titulná foto: koláž Mashable/digitaltrends.com

Pridať komentár (0)