Dá sa pracovať v spoločnostiach ako Amazon, Apple či Google a normálne popritom žiť?

Michal Sorkovský / 4. októbra 2015 / Lifehacking

Giganti spomedzi technologických spoločností sú schopní zájsť naozaj ďaleko, pri snahe vyžmýkať čo najviac zo svojich zamestnancov. Tí hovoria o príliš rýchlom pracovnom tempe, z ktorého im je zle, o neustálom tlaku na jednotlivcov, a to bez ohľadu na to, že ich v osobnom živote práve postretli katastrofy ako potrat, či diagnóza rakoviny.

 

V New York Times uverejnili príspevok, založení na rozhovoroch s viac ako 100 zamestnancami Amazonu, v ktorom odhaľujú šokujúce tvrdenia o pracovnej kultúre v spoločnosti, ktorá na svojich zamestnancov neprestajne vyvíja tlak. Pre mnohých čitateľov je zrejme prekvapením, že práve firmy, pre ktoré by chcel dnes pracovať takmer každý, sú často bezohľadné ku svojim zamestnancom, s tým, že vyžadujú výsledky, za každú cenu, avšak realita je práve taká.

 



To, že Amazon skutočne nie je najlepším miestom, kde pracovať, potvrdil aj anonymný prieskum medzi zamestnancami.  Tí mali bodmi (1 až 5) ohodnotiť to, aký život sa dá viesť popri pracovaní pre túto obrovskú spoločnosť. Prieskumu sa zúčastnilo až 5 000 zamestnancov, s tým, že výsledné hodnotenie bolo 2,7 bodu. Pre porovnanie, Apple mal pri takomto výskume hodnotenie 3,3, čo stále nie je tak úžasné, ako by väčšina z nás predpokladala. Microsoft skončil s číslom 3,5 a Google s 3,9.



Prístup Amazonu, ktorý na svojich zamestnancov príliš neberie ohľad, sa teda veľmi neodlišuje od prístupu ostatných technologických gigantov. Sukhinder Singh Cassidy, ktorá pracovala pre Amazon aj Google hovorí, že skutočne vyrovnanú pracovnú kultúru, ktorá by jej popri práci umožňovala naplno aj žiť, nezažila.

 



Technologické spoločnosti, tak ako aj mnohé právnické firmy, či finančné inštitúcie, vyvíjajú na svojich zamestnancov enormný tlak a vyžadujú od nich šialené pracovné tempo. Takýto prístup je mnohými ľuďmi obdivovaný a dokonca v ňom niektorí vidia inšpiráciu. Prečo? Tento prístup priniesol mnohým projektom úspechy, pri ktorých niektorí zabúdajú na obete, ktoré museli iní podstúpiť. Pri úspechu, ktorý dosiahol Facebook sa už zabudlo na to, že pri práci na tomto projekte, pracovali ľudia celé noci. Dokonca ani Steve Jobs, ktorý bol nepochybne veľkou osobnosť, ktorá stále dokáže inšpirovať milióny, často nebral ohľad na svojich zamestnancov. Chcel od nich, aby spravili možné z nemožného a preto ich často volal späť do práce aj uprostred dovolenky.       



V Sillicon Valley sa však začali tieto veci meniť k lepšiemu. Spoločnosti ako Netflix, Apple, Microsoft, či Facebook prišli s výhodami pre svojich zamestnancov, v podobe neobmedzenej materskej dovolenky, či možnosti pre ženy, nechať si zmraziť vajíčka a oddialiť tak svoje rodičovstvo.     

 



Dôvodom, prečo by sa mali v blízkej dobe veľké spoločnosti snažiť zlepšiť pracovné podmienky pre svojich zamestnancov, by mala byť snaha o získanie tých najlepších ľudí. Peggy Fry, ktorá sa prijímaním nových ľudí zaoberala počas doby, kedy pracovala pre Netflix a AOL hovorí o tom, že pri konkurencií, ktorá je dnes na trhu, sa musia veľké spoločnosti snažiť spraviť všetko preto, aby chceli ľudia pracovať práve pre nich. Peggy hovorí, že technologický giganti musia využiť možnosti, ktorými ich konkurencia, v podobe startupov, nedisponuje. Je predsa jasné, že si žiadny startup nemôže dovoliť neobmedzenú materskú dovolenku pre ľudí zo svojho tímu, čo samozrejme robí z Googlu či Microsoftu vhodnejším miestom, kde pracovať.     



To, že sa technologické spoločnosti snažia prísť s výhodami pre svojich zamestnancov ale nevyhnutne neznamená, že sa ľudia v týchto spoločnostiach tieto výhody naozaj aj odvážia využiť. Patt Flynn, ktorý mal v minulosti na starosti prijímanie nových talentov do Twitteru, hovorí, že ponúkanie takýchto výhod pomáha pri získavaní nových zamestnancov, avšak to, či sa spoločnosti svojich sľubov držia aj neskôr, je už iný príbeh. „Mnoho z týchto spoločností, musia takéto veci hovoriť,“ povedal Flynn o výhodách, ktoré veľké firmy sľubujú. Flynn hovorí o tom, že sa každá z týchto spoločností snaží byť tou, pre ktorú budú chcieť ľudia pracovať, avšak to, či svoje sľuby naozaj plní, záleží na vedení spoločnosti.    

 

Všetci zamestnanci Google a jedna z prvých sídiel spoločnosti z roku 1999



Filozofia „tvrdá práca za veľké odmeny“, ktorou sa otvorene prezentujú Amazon či Uber, priťahuje určitý typ pracovníka, ktorý naozaj odhodlane pracuje na tom, aby niečo nové vybudoval, dáva všetko do svojej práce a nemá problém s nadčasmi. „Pracovala som v Amazone šesť dní v týždni, ale teraz, keď už mám vlastnú spoločnosť, pracujem sedem dní v týždni,“ hovorí Nadia Shouraboura, CEO startupu Hointer, ktorá si vyskúšala prácu v Amazone. „Ja osobne prácu milujem. Skutočne chcem, aby bol môj produkt najlepší.“ Avšak aj pre tých najambicióznejších by mali existovať limity, ktoré by mali vedieť akceptovať. Práve takýto ambiciózni manažéri v Amazone totiž mali tlačiť na zamestnancov, ktorí sa práve vyliečili z rakoviny či zažili potrat, aby sa rýchlo vrátili a sústredili sa na prácu.



Founder a CEO Amazonu Jeff Bezos sa k správam o pracovnej kultúre vo svojej firme vyjadril v zmysle, že vie, že je ťažké pracovať pre túto spoločnosť. „Verím, že hocikto, kto pracuje v spoločnosti, ako je tá, ktorú opísal v článku New York Times, by bol blázon, ak by tam ostával. Viem, že ja by som opustil takú spoločnosť,“ povedal.   

 


zdroj: mashable.com

Pridať komentár (0)