Dá sa na Slovensku žiť z Youtube?

Alexandra Dulaková / 23. apríla 2016 / Business

Život Youtuberov sa zdá byť ako moderná rozprávka. Zarábajú veľké peniaze debatami alebo monológmi pred kamerou, hraním hier, maľovaním, varením — to všetko často z pohodlia ich izby. Aj na Slovensku máme vlastnú odrodu Youtuberov. Mal by si ich nasledovať, ak ťa láka vidina freelancerstva a veľkého zárobku?

Nie je všetko zlato čo sa blyští. To platí aj o živote Youtuberov. Zatiaľ čo drvivá väčšina (akási šedá masa miliónov snaživcov) bude, nezávisle od námahy, vždy len priemerná, na jej vrchol sa dostane pár desiatok úspešných, ktorí nás ostatných budú presviedčať o tom, že kariéra na Youtube je to pravé orechové. A úspešní sú práve preto, lebo Youtube biznisu už prišli na kĺb. Vedia, čo chcú ľudia vidieť a ako to čo najlepšie predať tým, od koho najviac závisia ich príjmy: reklamným inzerentom.

Ak chceš patriť medzi nich, úspešných Youtuberov, musíš sa to naučiť taktiež, no aj tak nič nesľubujeme. Milióny eur sú veľmi nereálna vidina a aj slušný slovenský plat ťa bude stať obrovské množstvo námahy a času. Ešte stále máš chuť sa do toho púšťať?

 

maxresdefault-3

foto: youtube.com

Vypočítať úspešnosť a príjmy Youtuberov nie je vôbec jednoduché a neexistuje na to žiadna univerzálna formulka na štýl: x subscriberov/videní = y zisku. Niekto, kto má milióny subsriberov, ešte nemusí zarábať – dokonca ani euro. Je to síce veľmi nepravdepodobné, no môže sa to stať, pokiaľ nikto zo sledovateľov nenaviaže kontakt s reklamným obsahom. Osobnosti tohto virtuálneho sveta zarábajú rôzne, podľa ich zamerania a úspešnosti, no najmä – engagementu s akoukoľvek reklamou vloženou na stránku ich videa. Takže prvé, čo si musíš po dosiahnutí istého počtu odberateľov podmaniť, je reklamný trh.

Sú reklamné spoločnosti, ktoré platia za počty zhliadnutí (po viac ako polovici reklamy, alebo min. 30 sekundách — čokoľvek sa stane skôr), alebo kliknutí. Aj keď väčšina reklám nás, sledovateľov, nanajvýš irituje, sú v skutočnosti zdrojom obživy pre tých, na ktorých videá sme si v prvom rade klikli.

Keďže chcú Youtuberi pritiahnuť čo najviac ľudí, ktorí by sa s vloženou reklamou vedeli angažovať, musia si čo najskôr vyprofilovať konkrétnu cieľovú skupinu, ktorú budú vedieť podobné reklamy osloviť (pre make-up tutorialy to bude kozmetika, pre gamerov hry alebo konzoly, atď.). To je teda to prvé, čo musíš urobiť, ak chceš na videách slušne zarábať: rozmyslieť si preto, či máš už beztak dosť presýtenej Youtube komunite niečo ponúknuť a uvedomiť si, že s tvojím nápadom zrejme prišiel už niekto iný. Vieš sa od ostatných dostatočne odlíšiť?

 

samsung_gs4_iphone_5_logos_1

foto: advertisinginstitute.com

Niektorí úspešní Youtuberi sú detailní stratégovia a iní zase vypustili jedno video, ktoré sa stalo virálnym a prinieslo im pekných pár tisíc ( to je však veľmi nepravdepodobný prípad, takže sa naň nespoliehaj). Oveľa skôr ti ovocie prinesie strategické myslenie.

Chceš robiť tutorialy hrania na nástroj, nanášania make-upu, varenia, alebo hrania hier? Vopred si premysli, či máš dosť nápadov, času a poriadne technické vybavenie, ktoré ti zaistí obrazovo aj zvukovo kvalitné videá. Budeš ich vedieť zaujímavo editovať a dodávať nejaké tie efekty, ktoré aj z obyčajného rozhovoru urobia zábavnú „podívanú“? Spýtaj sa sám seba: Chcel by som si niečo podobné sám pozrieť? A robil by som to pravidelne?

Iste si si všimol, že najväčšie Youtube kanály majú spoločnú jednu zásadnú vec: angličtinu. Prirodzene, aby si prilákal a udržal veľký počet ľudí, musia ti v prvom rade dobre rozumieť. So slovenčinou máš dosť obmedzenú a celkom nemedzinárodnú cieľovú skupinu, zato s angličtinou sú tvoje možnosti obrovské. „Native speakers“ tvoria stovky miliónov ľudí a okrem nich rozumejú angličtine ďalšie stovky miliónov z medzinárodného prostredia. Takže si skús oprášiť tento univerzálny jazyk a naučiť sa rozprávať zaujímavo a tak, aby ti bolo poriadne rozumieť (samozrejme, skúsiť môžeš aj španielčinu, nemčinu, alebo iné rozšírené jazyky, no angličtina je suverénne najlepšou voľbou).

Taký Gogo na druhej strane dokazuje, že úspech sa dá dosiahnuť aj slovenčinou, no skôr výnimkou. Ak teda nie angličtina, aspoň anglické titulky. A možno budeš mať šťastie a tvoje slovenské rozprávanie niekomu príde exotické!

 

Screen Shot 2016-04-23 at 01.36.04

foto: Youtube/Gogo

 

Náhodou nie je ani to, že väčšina známych Youtuberov svoje videá vypúšťa v jeden a ten istý deň v týždni (poprípade viackrát do týždňa). Pravidelnosť ľudí udržiava v pozore (nezabudnú na teba) a naviac si tak vedia lepšie pamätať, kedy ďalšie video vyjde. A rovnako nie je náhodou ani to, že pod každým videom dobrých tvorcov sa nachádza asi tucet odkazov na rôzne ďalšie sociálne siete. Tie si so svojím menom/nickom, ktoré samozrejme musí byť chytľavé a ľahko zapamätateľné, všade hneď založ, inak hrozí, že to neskôr urobí niekto iný a ty tak budeš strácať potenciálnych subscriberov/followerov, ako aj zárobok (eventuálne môžeš začať zarábať aj na takom Instagrame, ale to už je zase o niečom inom a do jedného článku to nevtesnáme).

 

Takto to napríklad vyzerá pod videom Jenny Marbles

Screen Shot 2016-04-23 at 01.42.16

foto: youtube.com

 

Pravidelným prispievaním na ostatné sociálne siete si okolo seba vytváraš komunitu, ktorá by ťa mala vnímať ako niekoho, s kým chce vo svojom voľnom čase prichádzať do kontaktu. Buď teda prístupný, priateľský a milý a s odberateľmi stále komunikuj, napríklad odpovedaním na komentáre pod videom. Ber všetky siete ako tvoje javisko, na ktorom nemusíš vždy nevyhnutne promovať úplnú pravdu a autenticitu.

Občas musíš fake-núť a naaranžovať nejakú tú fotku pekných raňajok, izby, návštevy fitka, alebo prechádzky v meste/prírode, aby mali ľudia pocit, že tvoj život je zaujímavý a že chcú byť jeho virtuálnou súčasťou. Na pripravovanie vifonky alebo špagiet s kečupom asi veľa ľudí nenamotáš (ale skúsiť to môžeš, veď ľudia majú predsa len radi aj blbosti).

 

sitc-final-edits-2052

foto: teneightymagazine.com

Keď už sme pri aranžovaných fotkách, do úvahy neskôr (skutočne až neskôr) prichádzajú aj product placementy alebo sponzorované videá. To však bude až v bode, keď budú mať reklamné spoločnosti zaplatením teba čo získať, teda až vtedy, keď budeš mať nejakú základňu fanúšikov vytvorenú. Dovtedy budeš musieť rôzne produkty (hry, elektroniku, kozmetiku, stránky, organizácie, podujatia) odporúčať celkom nezištne a dúfať, že si to daná značka všimne. Aj potom budeš ale s reklamou musieť narábať opatrne. Príliš okaté ich ľudia nemajú radi, no na druhej strane, ak vieš produkt, nech je to už čokoľvek, šikovne a tematicky zakomponovať do videa, môžeš tým len získať.

Než sa tam dostaneš, musíš si robiť celkom obyčajnú a bohužiaľ neplatenú kampaň pomocou tvojho facebooku a facebooku tvojich kamarátov, keďže ten u nás fičí najviac. Dobre si teda spočítaj, či máš takto koho osloviť, poprípade, aký by bol dosah share-ovania obsahu tvojimi FB kamarátmi. Čím medzinárodnejšie, tým lepšie.

A čo chcú ľudia vlastne vidieť? Je to rôzne, no predovšetkým pekné veci: pekné pozadie videa, pekných ľudí, pekné efekty, oblečenie, atď. A v druhom rade niečo, čo si ich pozornosť udrží dlhšie ako fyzická krása, aby video aj dopozerali. Väčšinou dobre predávajú humor, alebo samozrejme „sexi“ ladené veci: oblečenie, témy, vtipy (no v tomto má Youtube jasne stanovené hranice). A hocičo, čo ľudí šokuje (je to síce lacná stratégia, no do istej miery funguje).

 

1280x720-ife

foto: dailymotion.com

 

Ideálne je vziať niečo, čo ťa baví a prezentovať to tak, aby z toho čosi mali aj ostatní. Dobrý príklad je Gogo, ale napríklad aj tutorialy hrania na hudobný nástroj. Tie len tak zo špásu začal nahrávať jeden môj kamarát (po anglicky) a tvrdí, že kým relatívne aktívne tvoril (raz za mesiac), dosiahol asi 2 milióny zhliadnutí a od Youtubu dostal dokopy asi 2,000 dolárov. Ak by sa však snažil a robil napríklad cover-y na objednávku viackrát za mesiac, spolu s promo aktivitami by to podľa neho mohol byť fajn džob na polovičný úväzok — ideálne napríklad pre študenta, alebo jednoducho niekoho, kto hrá rád na gitare a nehanbí sa to prezentovať pred širokou verejnosťou.

Ak si teda ochotný do niečoho podobného ísť, neopováž sa dať okamžitú výpoveď a tešiť sa na to, ako sa ti hneď budú hrnúť veľké peniaze. Vybudovanie úspešného kanálu trvá niekedy aj roky, a tak sa spočiatku priprav na prácu zadarmo, neskôr na nejaké drobné vreckové a možno niekedy v budúcnosti aj niečo viac.

 

Tieto otázky by si si mal pred začatím v každom prípade položiť:

  • Mám dobré nápady? Budem ich vedieť mávať pravidelne, alebo prichádzajú len raz za čas?
  • Mám kvalitné technické vybavenie? Ak nie, môžem si ho dovoliť zohnať?
  • Viem pútavo rozprávať, najlepšie viacerými jazykmi a som dosť sebavedomý na to, aby som svoju tvár ponúkol miliónom ľuďom?
  • Som vtipný, zábavný, viem robiť niečo zaujímavé a viem to najmä pekne a pútavo prezentovať?
  • Mám čas a chuť na aktívne promo na sociálnych sieťach?
  • Nejde mi len o profit? 

 

Youtube je práca ako každá iná, aj keď sa možno javí ako úžasne jednoduchá a zábavná. Nahrávanie obsahu videa je jedna vec, druhá je nekonečné editovanie, ktoré sa najskôr samozrejme musíš naučiť. Táto práca si vyžaduje čas, námahu, kreativitu, chuť vyvíjať sa a vymýšľať nové veci, ktoré ľudí zaujímajú, no vyžaduje si aj strategické myslenie a znalosť fachu.

Aj keď ti je zle, smutno alebo nemáš chuť, pred divákmi si musíš udržať dekórum a dať im to, čo od teba očakávajú — nech už je to čokoľvek. Stávaš sa produktom, značkou, alebo vykonštruovanou identitou, ktorá vie prilákať ľudí a zarábať peniaze. Nemusí to vždy byť psychicky jednoduché. Veľa Youtuberov už stihlo rozprávať aj o tlaku, ktorý na nich ich virtuálna identita vyvíja.

 

Screen-Shot-2012-11-04-at-22.05.241

foto: zoella.co.uk

 

Takže ak chceš odpoveď na otázku v nadpise: áno, dá — prečo nie? Národnosť nie je ani zďaleka taká dôležitá ako obsah. Môžeš tvoriť vlogy z cestovania, nahrávať rady do života, rôzne tutorialy, rozoberať aktuálne témy… Ak vieš tvoriť zaujímavé veci, ktoré dokážu osloviť milióny ľudí, vieš šikovne narábať s technickou stránku, si vtipný, zaujímavý, alebo dokážeš byť jednoducho trefný, máš hneď tie základné predpoklady.

Keď si okrem toho ochotný na svojom kanáli aktívne pracovať ako na značke alebo umeleckej identite, niekam to určite dotiahneš. Možno to nebude hneď tvoj full-time job, ale aspoň niečo, čo ti občas prihodí nejaké to vreckové a bude ťa baviť. Napokon, to je ten najdôležitejší bod, ktorý vie spríjemniť akúkoľvek prácu a urobiť z nej skvelé hobby.

zdroj titulnej fotografie: youtube/Gogo

Pridať komentár (0)