Experti a ich päť odporúčaní, ako zlepšiť elektronický obchod na Slovensku
- Slovenská aliancia pre internetovú ekonomiku (SAPIE) spolu s britským veľvyslanectvom v Bratislave a Central European Policy Institute (CEPI), slovenskými podnikateľmi a zástupcami ministerstiev pripravila zoznam piatich kľúčových odporúčaní pre rozvoj elektronického obchodu na Slovensku a v regióne V4.
- Slovenská aliancia pre internetovú ekonomiku (SAPIE) spolu s britským veľvyslanectvom v Bratislave a Central European Policy Institute (CEPI), slovenskými podnikateľmi a zástupcami ministerstiev pripravila zoznam piatich kľúčových odporúčaní pre rozvoj elektronického obchodu na Slovensku a v regióne V4.
Zoznam klúčových odporúčaní bol zostavený fundovanými jednotlivcami a inštitúciami ako zástupcom riaditeľa pre európske záležitosti z britského Ministerstva obchodu – Petrom Stephensom, zástupcami úspešných slovenských spoločností (Martinus.sk, Pricemania, Electronic Star), zástupcami MZV a európskych záležitostí, Ministerstva hospodárstva, MF, britským veľvyslanectvom v Bratislave, ako aj think tanku CEPI.
Peter Stephens považuje za najdôležitejšie vytvorenie národnej medzirezortnej komisie pre digitálnu agendu, ktorá by riadila priority a bola zodpovedná za ich realizáciu za účasti zástupcov ministerstviev, úradu vlády a trvalého zastúpenia Slovenska pri EÚ.
Slovenskí podnikatelia súhlasili s návrhom Petra Stephensa o minimálnom štandarde ochrany, ktorý by zabezpečil vzdelávanie zákazníkov o ich právach, rozpracoval ochranu údajov z podnikateľského pohľadu, zlepšil cezhraničnú starostlivosť o zákazníkov, vrátane reklamácií či podporil samoreguláciu zákazníckého servisu zo strany podnikateľov a tým šikovnejším poskytol možnosť konkurenčnej výhody.
Región V4 považovali slovenskí podnikatelia za ideálny priestor na testovanie zjednotenia cezhraničných poštových služieb, ich kvality a ceny. Návrhom je vytvorenie “domáceho trhu” V4 pre poštové služby s jednotnou kvalitou a efektivitou.
Ďalším tŕňom v päte podnikateľov je registrácia pre DPH v jednotlivých krajinách EÚ. Procesy a časy vybavenia sú v každej krajine špecifické. Zjednodušením by bol tzv. OneStop Shop pre registráciu DPH, ktorý by proces nielen zjednodušil, ale aj podporil cezhraničný obchod.
Vzdelávanie zákazníkov, ako aj rýchly rozvoj trhu predbiehajú vývoj legislatívy. Tá je v niektorých prípadoch v čase svojho zavedenia pre zákazníkov neaktuálna, navyše spôsobuje nemalé náklady pre malé a stredné podniky.
Michal Meško z internetového kníhkupectva Martinus.sk považuje pripravené odporúčania za užitočné pre svoju spoločnosť: “Pre nás sú relevantné všetky, a v dokumente sú zhodou okolností zoradené podľa dôležitosti pre nás.”
Téma elektronického obchodu je úzko prepojená s digitálnou agendou, ktorej sa Slovenská republika venuje počas svojho predsedníctva Vyšehradskej skupiny. To, že je dôležitá zvýrazňuje aj fakt, že elektronický obchod v strednej Európe narástol v roku 2012 o 24,4%.
Členmi SAPIE sú úspešné slovenské a globálne spoločnosti ESET, Neulogy, Google, Sygic, Martinus.sk, Zaraguza, Anasoft, Facebook, WebSupport, Profesia a The Spot.
Zdroj: TS